ANNONS
Annons

Nikon d3 glapp i objektivfäste?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aramidos

Medlem
Hej allihopa!

Nu får ni ursäkta en novis i fotovärlden. Jag har skaffat mig en nikon d3 med ett nikkor 70-200 2,8 vr1. Jag känner ett litet glapp med objektivet monterat på huset. Inget man märker lätt men det finns där när man skakar kameran väldigt lätt. Det försvinner med hus utan objektiv och objektivet har inget ljud i sig självt. Både huset och objektivet är väldigt lite använda och har inga skador över huvudtaget. Med ett 50mm fast märker jag inget glapp. Ska jag vara orolig eller är detta normalt med ett så pass tungt objektiv? Inget märks på kvaliten på bilderna.

Hjälp ! 😬

/Thomas

Glappar objektivet när du vrider på det när det sitter i kamerahuset? Kan du beskriva "glappet" lite mera "detaljerat"...

Glappar objektivet när du vrider på det när det sitter i kamerahuset? Kan du beskriva "glappet" lite mera "detaljerat"...

Nej det är helt låst i sitt läge rent vridmässigt. Det klickar som det ska. Klappet känns bara i längdriktning med objektivet. Inget som syns det är bara en känsla. När jag för huset upp och ner med en slaglängd på ca 5cm halvfort så märks det.

Vr

Tycker det låter som det du hör är VR, alltså bildstabiliseringen. Detta brukar stå beskrivet i manualen till objektivet. Läs där om du känner igen beskrivningen av fenomenet. Mitt Sigma 70-300 lät som du beskriver, tyvärr har jag inge erfarenhet av det objektiv du har, men det kanske någon annan har.

Kan det vara "VR-mekanismen" inne i objektivet som "kluckar" när du skakar kameran och objektivet? Eftersom det inte låter något med "50:an"...

Kan det vara "VR-mekanismen" inne i objektivet som "kluckar" när du skakar kameran och objektivet? Eftersom det inte låter något med "50:an"...

Det kan det kanske vara! Brukar vr "klucka" ? Att det låter lite när det jobbar vet jag. Glappet alt "klucket" hör jag ju när kameran är avstängd...

Kanske ska provskaka med vr aktiverat...

Fan va kul det är med bra forum, känns som vi är på rätt spår här... 👍👍

Testade min D3:a med Nikons 70-200 (visserligen en VRII). Kan inte känna något "glapp" eller ljud när jag gör som du beskriver. Det enda som låter är när man trycker ned avtryckaren och VR jobbar. När man släpper avtryckaren slutar VR att jobba efter ett kort ögonblick och då "knäpper det till"...

Inget som låter när kameran är avstängd här. Om man tar av optiken när kameran fortfarande är på kommer det att "skramla" i optiken när man skakar den eftersom VR då inte hamnar i "låst läge". Dår får man sätta på den på kamerahuset, slå på kameran och stänga av den igen. VR blir då låst...

Nu har jag gjort en grundligare undersökning av utrustningen och kommit fram till att det är objektivet som låter. Monterat på kameran eller inte spelar ingen roll. VR funkar perfekt och alla bilder blir bra. Kanske är så att det kan låta lite från objektivet utan att det betyder att något är fel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar