Annons

Nikon D2X - NEF-filer i PS CS2???

Produkter
(logga in för att koppla)

Ully

Aktiv medlem
Hmm...skulle just till och öppna upp några raw-filer (NEF.format) i Photoshop CS2. Men det fungerar inte! De går inte att öppna alls! Däremot går de vanliga jpg-filerna hur lätt som helst att öppna. Hmm... har inte haft detta problem med Canons raw-filer i samma program.
Hur kommer det sig att Photoshop CS2 inte kan läsa mina Nef-filer?
Och hur gör jag, för att få det att fungera? Någon med liknande problem? Smidigt svar och tips på hur jag får det o fungera, tas tacksamt emot. :)

Med senaste Camera RAW-Plugin lär det inte vara några problem att öppna NEF från D2X. Besök adobe och ladda hem.

Ully skrev:
...Hur kommer det sig att Photoshop CS2 inte kan läsa mina Nef-filer?...

Det beror på att Photoshop CS2 skrevs innan D2X fanns ute. Det kommer uppdateringar till Photoshops råkonverterare med jämna mellanrum allteftersom nya kameror kommer ut.

Ett tips är att ladda hem Adobe Lightroom. Det är en betaversion men funkar riktigt bra. Det är gratis än så länge.

Det är ett "workflow" rawprogram som ersätter stegen att behöva jobba med både bridge, camera raw och photoshop samtidigt.

Ganska likt Apples Aperture. Men snabbare och snällare mot datorn (+ att det finns till PC).
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/

mac

ja just ja, sen kom jag på en sak till o säga som komplicerar det ytterligare. Jag använder mig ju av mac.

Fan, inga lätta sätt?

Tycker ju det borde funka PÅ EN GÅNG i photoshop cs2, utan problem! PUHH

Fredrik Calabrese skrev:
Ett tips är att ladda hem Adobe Lightroom. Det är en betaversion men funkar riktigt bra. Det är gratis än så länge.

Det är ett "workflow" rawprogram som ersätter stegen att behöva jobba med både bridge, camera raw och photoshop samtidigt.

Ganska likt Apples Aperture. Men snabbare och snällare mot datorn (+ att det finns till PC).
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/

Provade det. Vissa har klagat över att det är krångligt att installera, något jag inte alls märkte av. Däremot var det helvete så slött. Segare skit får man fan söka länge efter. Har ändå en P4 på 2,6ghz.

Ja det tar ju 8 sek att öppna en rawbild från D2x, hur ska man stå ut? (Får laga något att äta under tiden)
PowerMac G5!!

AHH! Blir galen.

Har laddat ner Camera Raw.plugin till Mac. Startat om datorn. Bla,bla...Allt som man ska.

Och nu, fuckar sig programmet ändå. Går inte ens att öppna upp. Raw-programmet Står inställt på att det ska öppnas upp av pscs2 (Info-fliken). Vilket ju verkar lite konstigt. Men hur fan...

Teknikens under!

/
Frusterad, o lesss på Nikon D2X och all teknik där till som bara verkar fucka sig

thefinger skrev:
Höger klicka på bilden i ditt visningsprogram tex(pictureproject) välj öppna med cs2!
Jaja, det är ju det det står under öppna med infon:
Öppnas med photoshop cs2.
Men när jag öppnar programmet eller cs2, så fungerar det inte! Står att det inte stödjer den typen av format, eller nåt sånt. Bla, bla
Behöver kanske ändra grundinst. för Raw pluginen eller nåt? Men hur o till vad?

öhhh

Till allas info så kan jag meddela att det nu har löst sig! :)

Fan, så lätt det var då, när man vet vad som e felet. Pluginen låg i fel mapp, o där den skulle ligga, låg den gamla. Så nu är den väck och ersatt med den nya uppdaterade. Och allting fungerar!

UUUNDERBART! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar