Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D2x konstigt fenomen! HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

Petterus

Aktiv medlem
Hej! Igår var jag ute och plåtade, och upptäckte en mysko grej! SE BILD.. När jag knäpper ett kort, med blixt med Pocketwizards så kan man se att halva bilden ser ut att få en snabbare slutartid, vilket gör att hälften av bilden blir mörkare/ljusare. Och tänkte att kanske om jag vänder kameran och knäpper åt andra hållet.. Nejdå.. den mörka är kvar på andra sidan... HMMM!?!?!?!?! FATTAR NOLL!.. Sensorn paj? nått är fel.. När jag tar utan blixt så är de lugnt, inga problem.

Men de kan ju inte seriöst vara så att blixten inte orkar fram. Eftersom ljuset slutar så tvärt..
På bilderna står blixten till höger....

Vad tror ni de kan va?

LÄNK TILL BILDER:
http://petterberg.blogg.se/images/2008/dsc_3610_11100501.jpg
http://petterberg.blogg.se/images/2008/dsc_3611_11100542.jpg
 
En fundering.. De kan helt enkelt inte vara så att det är solen som kikar fram bakom en husvägg?

Att blixten skulle vara felriktad köper jag inte, den har inte ett kantigt spridningsmönster.

Har du provat mot en vanlig vägg med jämn belysning?
Kolla bild två, där skejtarens skugga avslöjar blixtens position och inte alls överrensstämmer med den vertikala ljusförändring som finns i bilden.
 
Är de sant.. jag har II... Så jag kan alltså inte skjuta med snabbare tid?

Men är det de som är problmet alltså??
 
Nope.. inte med en vanlig SLR.. for att fa 1/500, maste du ha MultiMax. Vill du ha snabbare an sa sa maste du ha en leaf shutter, som tar 1/500 med II och 1/1000 med MultiMax.

Japp, jag skulle tro att det ar problemet.
 
Kortaste blixtsynktid för kameran D2X är 1/250s.
Så fjärrstyrningen är inte den enda flaskhalsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.