Annons

Nikon D2X färgtemp problem

Produkter
(logga in för att koppla)

elias_1983

Ny medlem
hej, har problem med färgtemperaturen när den är på auto och med en blixt s800!

blir lite blått som stör hela tiden, bra bild när man kör upp blixten mot taket men inte när man har den i normal läge...

e det nån som vet varför? el är det bara för atuosystemet suger el?
 
Jag har liknande problem med min D2Hs och den kameran har samma vitbalansmätare som din, men mina bilder blir för gula i autoläget med blixt, men jag kör en SB-600.

Prova att ställa vitbalansen manuellt på glödlampa, det funkar för mig, men jag fotar i Rawformat så jag bryr mig inte om det, fixar eventuella fel vid editeringen istället.

/kent.
 
Det är lite lustigt för jag har samma "problem". På Auto WB blir bilderna lite blå med min D2X och SB-800 trotts att Nikon ska ha infört en finess som till och med ska justera vitbalansen efter blixtens brinntid. Hur som helst funkar det inte till 100%. Om man sätter WB till blixt så blir det perfekt ska tilläggas men det är ju ett extra onödigt steg.

Mankan
 
Rent generellt så verkar nikons autowb funka rätt dåligt. Lika dant på min D200, mina bilder blir i regel för kalla. I synnerhet om det är plåtat inomhus.

Mvh
Maverick
 
Enda tillförlitliga sättet att hantera WB i blandat ljus anser jag är RAW och manuell justering i datorn. Använd Adobe Camera Raw eller motsvarande.

Jag kör inte Auto på WB och kör alltid Raw. Vitbalansen justerar jag efteråt.

Det kan vara oerhört svårt att få till WB i blandljus så jag har en viss förståelse för att kameratillverkarna har problem.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Enda tillförlitliga sättet att hantera WB i blandat ljus anser jag är RAW och manuell justering i datorn. Använd Adobe Camera Raw eller motsvarande.

Jag kör inte Auto på WB och kör alltid Raw. Vitbalansen justerar jag efteråt.

Det kan vara oerhört svårt att få till WB i blandljus så jag har en viss förståelse för att kameratillverkarna har problem.

/AnWi

Nja, jag håller inte med helt o hållet. Eller rättare sagt det borde inte vara så svårt för en kamera som Nikon D2 serien som har en sensor för infallande ljus. Jag upplever D2:an som mycket säker i de allra flesta fall i naturligt ljus. Molningt eller solsken eller skugga spelar ingen roll. Funkar nästan till 100%. Däremot så blir jag mycket överaskad att den inte kan hantera blixtljus på ett korrekt sätt. Bilderna blir alltid lite kalla.

Problemet med övrigt ljus och den lilla sensorn för infallande ljus verkar vara att den inte är speciellt ljuskänslig. Med D2:an kan du göra en manuell mätning av färgtemperaturen med hjälp av den lilla sensorn för infallande ljus. Oerhört smidigt och enkelt. Två knapptryckningar är allt som behövs men det är här problemet startar. Man får nästan jämt beskedet "No Good" i sämre (lägre ljusnivåer) ljus.

Som sagt min D2:a är mycket bättre än några av mina tidigare kameror, D100 och en knippe kompakter, generellt sätt med att få till WB men har fortfarande en par tillkortakommanden

Mankan
 
AnWi skrev:
Enda tillförlitliga sättet att hantera WB i blandat ljus anser jag är RAW och manuell justering i datorn. Använd Adobe Camera Raw eller motsvarande.

Jag kör inte Auto på WB och kör alltid Raw. Vitbalansen justerar jag efteråt.

Det kan vara oerhört svårt att få till WB i blandljus så jag har en viss förståelse för att kameratillverkarna har problem.

/AnWi
Blanda två ljuskällor/färgtemperaturer eller mer.

D2x autovitbalansering är unikt bra men blandar man in en blixt slagen i taket som inte dominerar och det finns ett omgivningsljus med en helt annan färgtemp så blir det problem för den kanske bästa kameran på att vitbalansera ett motiv.Det går inte. Bättre är då att välja rena färgtemperaturslägen som blixt och korrigera färgerna i efterhand. Även vid raw och blixt får du samma problem så länge inte ena ljuskällan dominerar fullt ut, dvs motiv i närheten kan balanseras efter mer vitt ljus/blixt eftersom motivet är mer upplyst men längre bort tar omgivningsljuset över.
Enda lösningen är att ha så kraftig blixt och kort slutartid att den slår ut övriga ljuskällor eller använda filter på blixten så samma färgtemperatur som omgivningsljuset erhålles. I de fall man kan strunta i upplättningsljus / blixt är det bättre att vitbalansera i det ljus som man befinner sig i med hjälp av ett qp.card eller liknande gråkort eller köra raw och ställa färgtemp efteråt. Även då är ett gråkort till stor hjälp som kan vara med vid en exponering och sedan användas som referensvärden i de andra bildernas uppräkning om inte ljuförutsättningarna har ändrats

Mikael
 
Senast ändrad:
Hi folks

I mitt fall spelar det ingen roll även om blixten är den enda ljuskällan. Bilderna blir alltid lite kalla i Auto WB jämfört med en manuell WB balansering mot gråkort eller om jag sätter WB på blixt.

Att kameran har svårt med blandat ljus är inte speciellt svårt att förstå. hur ska kameran veta vilket ljsu som ska dominera bilden eller hur.

Mankan
 
Jag har aldrig några problem med vitbalansen på min D2X. Eftersom kameran har en stor och fin skärm så ser man direkt vilket ljus som dominerar och skulle det vara fel t.ex. för gult om man plåtar nattbilder med blixt och får med gatljus så får man ju ställa vitbalansen själv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.