Annons

Nikon D2H med Sigma DC 17-70 F2.8-4.5 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

slackie

Aktiv medlem
Hej,

Inhandlade idag en Nikon D2h tillsammans med Sigmas 17-70 f2.8-4.5 objektiv till vår förening.

Dock verkar det som om ljusmätningen inte fungerar som den skall. När man ställer kameran i Aperture-mode och riktar den mot olika ljuskällor så händer det inget med slutartiderna. Den svarar alltid med samma slutarvärden för olika bländarsteg och likaså tvärtom i Shutter-mode. T.ex. så föreslår den slutartid 1/4s med bländarvärde F3.5 riktat mot solen.

Jag har nollställt kameran i menyerna och vad jag tror så skall allt vara rätt inställt i övrigt.

Autofokus och mini/maxi bländarvärden stämmer korrekt överens förövrigt. Jag undrar därmed om felet ligger i kameran eller i objektivet? Kan det röra sig om ett kompabilitetsproblem? Eller är det bara så enkelt att det är mig det är fel på? =)

Vrider jag knappen för ljusmätning bredvid sökaren så ändras inte heller ngt i sökaren.

Tacksam för svar =)
 
Det har varit ett fel med exponeringsmätningen som drabbat vissa D2H och D70.
Ring Nikon och beskriv symptomen så kan de nog avgöra om det är ett sådant fel.
Nikon står för den reparationen även efter garantitiden.
/Erik

Klippt från Nikons hemsida:
---------------------------
Kontakta oss:
Nikon Nordic AB
Box 84
Besöksadress: Anton Tamms väg 3
194 22 Upplands Väsby
Tel vx 08-594 109 00
Fax 08-590 751 40

Öppettider:
Måndag – fredag 08.00-16.30 (lunchstängt 12-13)

Telefontider:
Måndag - fredag 08.30-17.00
Försäljning tel 08-594 109 00
Service tel 08-594 109 00
Support tel 08-594 109 00
Email: Ställ en fråga Online - här kan Du ställa frågor till vår Support on-line. För att ställa en fråga eller ladda ner mjukvaror måste Du först registrera ett konto.
 
Tack för snabbt svar!

Läste igenom manualen noggrant och har kommit fram till att den tyvärr är defekt :(
 
Gäller det oavsett ålder på kameran?

Den är nämligen köpt den som begagnad men vi har ju 3 månaders garanti från företaget vi köpte den av.

Om Nikon trots allt står för denna service är frågan hur lång tid det kan tänkas ta? Det är nämligen lite brådis inför nollningen på skolan. Men det är klart... man kan ju köra manuellt så länge.
 
Dessvärre ett vanligt fel...

Jag köpte en beg D2H av en fotobutik, det var precis samma fel på den. Den är nu inskickad till Nikon men som tur är så fick jag låna en D1X tills jag får tillbaka den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.