Annons

Nikon d200

Produkter
(logga in för att koppla)

bakob

Medlem
Hej,

Jag är nybörjare på systemkameror och tänkte att jag skulle öka min kunskap inom detta ämne. Så först och främst vill jag köpa en kamera och har från en vän fått ett erbjudande att köpa en Nikon d200 med ett normalobjektiv (28-80mm) plus ett macroobjekitv (med en knapp som fattas, men fungerar som det ska) och en fjärrutlösare för 4500 kr. Är detta ett bra köp eller finns det något som jag istället bör satsa på i samma prisläge?

Tacksam för svar

Jakob

Låter dyrt. D200 är en gammal modell med halvdålig sensorprestanda i dagens mått. Det är dock en robust och ganska snabb kamera. Huset är i dagsläget värt max en tusenlapp. Om 28-80:an är, som jag misstänker, en enkel kitzoom från analogeran är den värd ca en femhundring. 28-80 är normalzoom på fullformat. D200 har en mindre sensor och 28 mm blir då ganska dålig vidvinkel.Makroobjektivet kan vara värt ett par tusenlappar beroende på modell. Att det är defekt drar naturligtvis ner. På det hela taget inte direkt nåt 'kompispris' som det låter :-/

Jag skulle leta en Nikon D90 och ett Nikkor 18-105. Det borde du kunna hitta för 3-4000 totalt.

Eller en Canon EOS 40D eller 50D med kitobjektiv borde också gå att hitta inom din budget.

Tack för svar!
Vad säger du om modellerna Nikon D5100 och Canon EOS 600D? Är dessa bättre eller sämre än de du föreslog?

Tack för svar!
Vad säger du om modellerna Nikon D5100 och Canon EOS 600D? Är dessa bättre eller sämre än de du föreslog?

De är definitivt modernare i alla fall. De har högre upplösning, bättre ISO-prestanda och bättre dynamiskt omfång. Just D5100 och 600D har dessutom vikbar skärm, vilket kan vara trevligt. Däremot så är de inte lika "proffsiga" som D200, de är t.ex. inte vädertätade och de kan inte ta lika många bilder i snabb följd eller lika snabbt som en D200.

Så om du tänkte fota sport så slå till på D200:an, annars köp en D5100 i stället.

Om jag nu bestämmer mig för en Nikon d5100, är det värt att köpa en ny i butik eller går det lika bra med en begagnad?

Tack för svar!

De modernare kamerorna har bättre bildkvalitet. Hur mycket kan jag inte uttala mig om för jag har aldrig sett D90-bilder. D90'an bör ha några¨'professionella' finesser som saknas på D5100 och 600D, antagligen helt oviktigt. D90 bör definitivt ha seriebildtagning som funkar lite bättre i praktiken. Hur mycket mer användbart, vet jag inte.

Jämför man 600D och D5100; ser man till bara kameran, så är de mycket likvärdiga. 600D är kanske aningen bättre, aningen bättre autofokus, aningen bättre sökare, aningen högre upplösning. D5100 tenderar till att ha aningen fler mjukvarufinesser och kan ta en GPS-tillsats, men 600D kan filma i H.264. Överlag väldigt jämnt skägg och inte mycket obalans. Båda har enligt mitt tycke fin färgkvalitet.

Det som skiljer dem i handeln är dels att D5100 tenderar till att vara billigare (EL-giganten har/hade en bra veckokampanj på D5100 + 18-55 VR, 3,690:), samt att 600D ofta kommer med ett mycket bättre objektiv 18-55 IS II. Skall man köpa kameran med 18-55 kitobjektiv, gör det 600D till det självklara valet enligt mig, trots högre kostnad. Men objektiv köper ju en del fler av med tiden, så hur mycket det betyder beror ju...

Det andra är ju att man köper in sig i ett system, antingen Canon eller Nikon. Fnv. har Nikon på nya kameror ett litet övertag på sensorsidan med högre upplösning och större dynamikområde på låga ISO. Å andra sidan tenderar Canon att ha lite bättre autofokus i praktisk funktion.

Om jag nu bestämmer mig för en Nikon d5100, är det värt att köpa en ny i butik eller går det lika bra med en begagnad?

Ny. (överhuvud tycker jag att instegs- o stepupkameror skall köpas nya - eller också extremt billigt).

Elgiganten, ny D5100, fram till 6/10, 3,690:- med 18-55 VR

Åh, att det aldrig kan vara så enkelt som "Det här ska du ha" :)
Är Nikon d5100 ett bra köp för 3690 kr?

Åh, att det aldrig kan vara så enkelt som "Det här ska du ha" :)
Är Nikon d5100 ett bra köp för 3690 kr?

Man kan nog säga så här:

Hittar du en systemkamera som säljs ny i butik för under 5000 kronor med ett objektiv, då är det i praktiken snudd på omöjligt att göra ett dåligt köp :)

Sedan varierar det mycket från individ till individ exakt vad som är ett bra köp. Problemet där är ju delvis för någon som du att du helt enkelt inte riktigt vet ännu vad det är som just du tycker är viktigt i en kamera. Det blir lite hönan och ägget, det är först när du köpt en kamera och använt den ett tag som du vet med någon säkerhet vad det är du egentligen är ute efter.

Men huvudpoängen är att i princip alla systemkameror som säljs nya för under 5000 kronor ger väldigt mycket kamera för pengarna.

- Se till att det verkligen står "VR" på objektivet!

Eftersom Elgiganten också säljer nyare men lägrestegsmodellen D3200 för 4090:- med ett sämre objektiv, så skulle jag säga att D5100 är ett bra erbjudande.

Att D5100 inte är så attraktiv, så att priset sjunker så lågt, tror jag avspeglar folks tendens till att köpa Megapixel. Samma med Canons 1100D som bara har 12Mp; den har i princip slutat säljas. Men det är inte så enkelt som bara Mp. Själv tycker jag att D5100'as bildkvalitet tål att jämföras med D3200. Faktiskt tycker jag den är bättre.
Nu är jag mycket kritisk till DxO-marks val av egenskaper att mäta, och sätt att redovisa, men de håller faktiskt med mig och redovisar bättre dynamikområde, bättre hög-ISO, bättre signal-brus, närmare nominell känslighet, för D5100. Detta trots att de räknar om en del resultat innan redovisning för att gynna sensorer med fler pixlar (de försöker föregå en nedsampling). Skillnaden är inte så stor, men den är till D5100's fördel.

Och i övrig uppfattar jag ju D5100 som en lite rejälare kamera, även om nog mycket av tekniken är identisk.

Hej,

Jag är nybörjare på systemkameror och tänkte att jag skulle öka min kunskap inom detta ämne. Så först och främst vill jag köpa en kamera och har från en vän fått ett erbjudande att köpa en Nikon d200 med ett normalobjektiv (28-80mm) plus ett macroobjekitv (med en knapp som fattas, men fungerar som det ska) och en fjärrutlösare för 4500 kr. Är detta ett bra köp eller finns det något som jag istället bör satsa på i samma prisläge?

Tacksam för svar

Jakob

Hej!

Min erfarenhet map kamerors prestanda är att det för det mesta är utanpåverket som betyder mest för att kunna ta bra bilder. Surfa runt på flickr och sök på olika kameror och bedöm kvaliteten. Bra sensorprestanda kan inte ersätta, trådlös blixtstyrning, stor och ljus sökare, separat lcd, dedikerade reglage för ljusmätning, snabbexpkompensation, pc synkuttag, ett grepp som är skönt när tunga gluggar monteras. Alltså ska du fota utan blixt vid låg belysning kommer nyare sensor vara bra annars har jag lite svårt att förstå att man ska välja bort så mycket annat matnyttigt som i min åsikt öppnar upp otrolig mkt mer möjligheter än att kunna fota i svag belysning, du kommer långt med ljusstarka objektiv. Dock tycker jag nog att priset i kombination med just de där gluggarna är fel, köp då hellre en D300/D90 med en zoom som börjar på 16/18 mm brännvidd annars blir det inte kul. Eller ännu hellre köp en skitbillig D40 med 18-55 för nån tusenlapp och nöt på den nåt år och utveckla egna åsikter så kommer du få en helt annan pejl på läget iof en ännu sämre kamera men otroligt billig i förhållande till vad den levererar, du kommer bli överraskad.

Hand

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto