Annons

Nikon d200

Produkter
(logga in för att koppla)

bakob

Medlem
Hej,

Jag är nybörjare på systemkameror och tänkte att jag skulle öka min kunskap inom detta ämne. Så först och främst vill jag köpa en kamera och har från en vän fått ett erbjudande att köpa en Nikon d200 med ett normalobjektiv (28-80mm) plus ett macroobjekitv (med en knapp som fattas, men fungerar som det ska) och en fjärrutlösare för 4500 kr. Är detta ett bra köp eller finns det något som jag istället bör satsa på i samma prisläge?

Tacksam för svar

Jakob

Låter dyrt. D200 är en gammal modell med halvdålig sensorprestanda i dagens mått. Det är dock en robust och ganska snabb kamera. Huset är i dagsläget värt max en tusenlapp. Om 28-80:an är, som jag misstänker, en enkel kitzoom från analogeran är den värd ca en femhundring. 28-80 är normalzoom på fullformat. D200 har en mindre sensor och 28 mm blir då ganska dålig vidvinkel.Makroobjektivet kan vara värt ett par tusenlappar beroende på modell. Att det är defekt drar naturligtvis ner. På det hela taget inte direkt nåt 'kompispris' som det låter :-/

Jag skulle leta en Nikon D90 och ett Nikkor 18-105. Det borde du kunna hitta för 3-4000 totalt.

Eller en Canon EOS 40D eller 50D med kitobjektiv borde också gå att hitta inom din budget.

Tack för svar!
Vad säger du om modellerna Nikon D5100 och Canon EOS 600D? Är dessa bättre eller sämre än de du föreslog?

Tack för svar!
Vad säger du om modellerna Nikon D5100 och Canon EOS 600D? Är dessa bättre eller sämre än de du föreslog?

De är definitivt modernare i alla fall. De har högre upplösning, bättre ISO-prestanda och bättre dynamiskt omfång. Just D5100 och 600D har dessutom vikbar skärm, vilket kan vara trevligt. Däremot så är de inte lika "proffsiga" som D200, de är t.ex. inte vädertätade och de kan inte ta lika många bilder i snabb följd eller lika snabbt som en D200.

Så om du tänkte fota sport så slå till på D200:an, annars köp en D5100 i stället.