Annons

Nikon D200 vs. D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Tom Blomberg

Aktiv medlem
Hej
jag har idag en D70 som jag har använt en hel del men börjar känna att jag vill vidare, är D200 rätt steg för en avancerad amatör ?
eller finns det någon annan modell som jag missat, D200 har ju ett rätt bra pris jämfört med D2X osv.

/tom

Tänk på att köpa på dig bra objektiv först.

Skillnaden i pixlar är faktiskt inte så stor som man kan tro i praktiskbetydelse.

Kamran har tre stora fördelar mot D70

1. Lägre/respektive högre ISO. Och enligt vad jag sett bättre brusreducering/mindre brus.

2. Högre seriebildstagning.

3. Man kan i kameran ställa in den att ta bilder under en utsatt tid och intervall.

Själv kom jag fram till att det är ett bättre val att köpa finare optik, så när jag senare köper ett annat "bättrw" hus så matchar optiken det bättre.

Sedan är den uppdaterad på flera punkter, men jag tycker att den större skillnaden i kvalitet mellan bilder man ser på tex fotosidan beror på optik och kunskap. Vet man hur kameran fungerar och är bekväm att använda den blir bilderna bra.

D70 tar ju faktiskt riktigt bra bilder och man kan ställa de viktigaste parametrarna för att lära sig olika tekniker och grunder.

Så mitt tips blir behåll D70 och kolla på objektiv om du inte redan har en uppsättning riktigt bra objektiv.

Du har nog rätt gällande optiken, kör idag med standard optik som jag fick när jag köpte D70'an.
hade tänkt uppgradera till D200 med en ordentlig optik till, men jag ska kanske ta optiken först för att se om det skulle hjälpa. Några tips?
jag använder kameran halv prof. till mitt reklam företag som jag har specialliserat mig på bil och lastbils dekaler så jag scalar ofta upp bilderna till "rätt" storlek för att förenkla jobbet. så det är rätt vanligt att bilden är 10 meter lång i pc'n.

Skillnaderna är inte helt överväldigande med det jag genast märkte när jag bytte upp min från D70 var att sökaren och skärmen är betydligt bättre. Det är ljusårs skillnad från D70, enligt min mening. Efter ett tag vänjer man sig men hade jag börjat köra D70 igen hade jag nog blivit besviken.

Sen är ju huset mer robust och mer genomtänkt. Har stått ute i regnet och plåtat med mitt 70-200VR och det har aldrig varit några problem.

De tre kungarna (ISO, WB och Quality) är väldigt välplacerade och en bra fördel.

Skulle jag rekommendera optik är det just:
Nikon 70-200VR
Nikon 17-35 eller 17-55
Tokina 12-24
Sigma 18-50

Jag måste erkänna att jag faktiskt förträngde den viktiga egenskapen med en tydligare sökare. Tycker det är lite begränsande att försöka fokusera manuellt på D70:n.

Det är väl faktiskt en av de saker som fortfarande kan få mig att vilja ha D200 över D70.

Men ett alternativ är ju Fuji S3 Pro, den kan man få för runt 10.000kr och den bör väl vara ett bra alternativ om man vill ha en mer professionell kamera än D70:n.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar