Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 värd at köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
Hallå, Fotar med en Nikon D50 med kitobjektiv och ett 70-300 af dx. är lite sugen på att köpa ett D200 hus men e det värt det med Kitobjektivet från D50 på den eller ska jag vänta och köpa ett D200 kit? eller något bra objektiv löst ? Med mitt nya 70-300 lär ju funka lika bra som på alla Dx kamororna men e orolig för D50:n kitobjektiv på den.

Visst D200:an är ett hus som är så sjukt mycket bättre än D50:an på alla sätt och vis. Men att i ditt fall bara gå över till ett bättre hus och lämna kvar optiken som den är känns bara dumt.

Antingen spar du pengarna tills du har råd med både D200 + bättre optik eller så investerar du helt enkelt i ny optik till din D50. Så vida du inte känner att din D50 är för bräcklig och för den anledningen vill investera i D200:an, Men du kommer inte att uppnå ett bättre bildresultat med din nuvarande optik och ett D200 hus.

Mvh.
Danne.

Ventileit skrev:
Men du kommer inte att uppnå ett bättre bildresultat med din nuvarande optik och ett D200 hus.
Det beror på hur man ser det. Inte i ett labb kanske, men i och med att D200:an har alla viktiga inställningsmöjligheter på utsidan istället för i menyer så kan det mycket väl bli bättre bilder. Ibland förbannar man kameran för att man måste in och rota i menyerna för att byta mätmetod eller AF-modul.
Den tekniska kvaliteten på bilderna blir nog ungefär likvärdig. Men nog verkar det lite vansinnigt att ha den billigaste optik som finns till ett så fint hus. Bättre att spara slantarna ett tag.

Optiken gör mer för bilderna än huruvida inställningarna ligger i menyer eller utanpå...
Köp optik.

A

Flightspotter89 skrev:
Hallå, Fotar med en Nikon D50 med kitobjektiv och ett 70-300 af dx. är lite sugen på att köpa ett D200 hus men e det värt det med Kitobjektivet från D50 på den eller ska jag vänta och köpa ett D200 kit? eller något bra objektiv löst ? Med mitt nya 70-300 lär ju funka lika bra som på alla Dx kamororna men e orolig för D50:n kitobjektiv på den.

Vad är det som D200 klarar som inte D50 klarar, som du inte kan leva utan?

Anden skrev:
Optiken gör mer för bilderna än huruvida inställningarna ligger i menyer eller utanpå...
Köp optik.
Intressant att du vet att det gäller alla fotografer.

Men, om det nu är ny optik du vill ha, så kolla Nikons 18-70. Den är lite bättre optiskt, men mycket bättre byggd än 18-55, och har snabb AF och så.

Några intressanta objektiv som kanske kan falla er på läppen:

Sigma 17-70/2,8-4,5
Sigma 18-50/2,8
Tamron 17-50/2,8
Nikkor 18-70/3,5-4,5
Tokina 16-50/2,8 (kommer i höst)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto