Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 paket komposition?

Produkter
(logga in för att koppla)

fisherman1

Medlem
Då var det dags handla system kamera och jag har fastnat för Nikon D200.
Är i USA fn och har en dag på mig handla prylar vilket ger lite tidsbrist i att testa och kolla upp olika objektiv etc.

Fotar mest natur bilder och vyer.

Hoppas ngn insatt här har lust lite snabbt komponera ett bra paket där objektiven "matchar" varanndra så telet tar vid där standard slutar,

innehållande förutom huset.

ett standard objektiv.18-50, 18-70, 18-135 etc.

ett tele/zoom minst till 300mm, ca pris < 10.000kr

en blixt

minneskort

övrigt.

Tackar på förhand!

Senast ändrad:
Skall du ha kvalitetsoptik utan glapp mellan brännvidderna så behöver du tre objektiv.

Tokina 12-24/4
Tamron 28-75/2,8
Sigma 100-300/4

Personligen skulle jag som tvåobjektivkombination välja något i stil med
Sigma 18-50/2,8
Sigma 100-300/4
Skulle jag plåta mycket människor skulle jag nog vilja kombinera det med ett 85/1,8.

Ett telealternativ om låg vikt är en faktor är Nikons 70-300 med bildstabilisering. Det gör det också lättare att hitta en kombination med bara två objektiv. Jag skulle mycket hellre ta Sigmat, men det beror ju helt på vad och hur du plåtar och det vet ju inte jag.

Tackar för tippsen!

Jag fotar oftast sånt som syns i mitt fotoalbum här, telet är till för skygga djur etc.

Är det material kvaliten och bildkvaliten som gör att du föredrar sigma framför nikons egna eller skiljer sig priset rejält oxå?

Jag tänker främst på bildkvalitet och ljusstyrka. När det gäller telezoomen 100-300/4 så är den ett steg ljusstarkare än Nikons 70-300 och dessutom skarpare. Dock också tyngre. För att fotografera djur är det mycket bättre än Nikons. Det kan också kompletteras med en telekonverter och ger dig då 420/5,6. Det duger inte Nikons till, det blir för ljussvagt.

De andra tredjepartsobjektiven jag nämner är också bland de bästa, och mycket kostnadseffektivare än Nikons alternativ. Nikon har också ett 12-24/4, men jämför priset. De har också 17-55/2,8 och 28-70/2,8 som är lite bättre än de pirater jag nämner - men kolla upp priserna så ser du att de inte är ämnade för alla.

Som normalzoom är Nikons 18-70 också ett bra val som i paketpris kan bli en del billigare än t ex Sigma 18-50/2,8. Ett 18-70 och ett 100-300/4 kommer du mycket, mycket långt med. Då kommer det sannolikt att dröja innan du upptäcker ett reellt behov av något annat.

Jag har själv kombinationen D200 + Nikons 70-300 VR och är mycket imponerad! Om man inte alltid kör med stativ är bildstabilisering otroligt användbart. Även kontrast, skärpa och färgåtergivning är jag mycket nöjd med. Dock lär 100-300/4 vara ännu skarpare och klarar en 1.4x TC, till priset av främst ökad vikt.

Mitt tips är ändå 70-300 VR, såvida inte du vet med dig att du alltid kör stativ och värdesätter 420mm-möjligheten högt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar