Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

andrjo

Medlem
Hej!

Jag har precis köpt en D200 och fick med en Nikon sb-25, det jag behöver hjälp med kan låta konstigt, men blixten har fastnat på kameran och går inte att ta bort. Kan någon vara snäll och hjälpa mig med detta?

/ Andreas

Du har säkert redan gjort det, men... Har du lossat på låsningen. Finns ju en ring/skruv man skruvar på som sitter vid blixtskon (på blixten).

Det har jag gjort, läste nåt i bruksanvisningen om att det är ett safety lock när man använder sb-900, men vet inte om det kan spela in här.

Jag vet inte om "safety lock" vinns på SB-25, men då handlar det om en litet stift som går ner i kameran. Detta aktiveras med en hävarm (vridreglage) på blixten i så fall.

Ta det försiktigt och prova dig fram. Kontaktstiften i sig själva kan vara tillräckligt för att det skall kännas kusligt att dra loss blixten men de kommer att ge efter. Safety-lock-pinnen, däremot, den är inte fjädrande och sitter den nere så är det stopp. Men har SB-25 en sådan?

SB-25 har skruvlåsning, det borde bara vara att vrida på ratten vid foten.
Känns det helt stumt? Eventuellt så behöver du vicka lite försiktigt.
(Pinnen som hävarmen manövrerar på SB-600/800/900 fjädrar, men det spelar ingen roll när man väl fått den på plats.:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar