Hej jag har ett fint läge att köpa en nikon D90 eller en D200 det lutar åt 200,an.
Jag kommer fotografera mkt rådjur och flera vildadjur en del slalom skidåkning med vännerna.
Även lite familje foton och sådant då givetvis.
Objektivet jag för det mesta kommer att använda är Nikon 70-300 f/4,5-5,6G.
Så vad tror ni vilken rekomenderar ni?
Hej!
Du jämför två kameror som är bra på lite olika sätt.
D200 är ju förförra modellen i Nikons semipro-serie:
D100 - > D200 -> D300 -> D300s
Medan D90 är förra generationens entusiastkamera
D70 -> D70s - D80 -> D90 - D7000
D90 har i stort sett samma bildsensor som i D300/D300s, medan D200 har ungefär samma sensor som sitter i D80, föregångaren till D90.
Kort sammanfattning: D200 är en mer påkostad kamera, D90 har en modernare bildsensor.
Rent praktiskt innebär det här att D200 är gedignare byggd, den tål mer hantering. Den har lite fler finesser. D90 är lite enklare men har istället en sensor som sköter sig påtagligt bättre i svagt ljus. Den givna kompromissen vore ju förstås att istället köpa en begagnad D300 som så att säga är en ytterligare förbättrad D200 men med samma modernare sensor som i D90.
Men nu valde du mellan D90 och D200. Så länge du huvudsakligen fotograferar ute i dagsljus så är D200 en lite bättre kamera, även om skillnaden är ganska liten. Försöker du däremot fotografera till exempel sport inomhus kommer D90 fungera påtagligt bättre tack vare att du kan skruva upp känsligheten högre med bibehållen bildkvalitet. Skall du fotografera rådjur kommer du antagligen ofta fota i gryning och skymning och i svagt ljus är som sagt D90 ett bättre alternativ.
Jag körde själv D200 och gillar kameran, men skulle jag idag välja mellan en sådan och en D90 hade jag valt D90 - men så fotar jag väldigt mycket i svagt ljus vilket påverkar mitt val.