Annons

Nikon D1X som sport- och naturkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Nilsson

Aktiv medlem
Hej!
Jag är intresserad av natur och sportfotografering och letar efter ett kamerahus som står emot väder och vind men som också ger utmärkt bildresultat. Jag funderade ett tag på en D1:a men efter att ha läst om dess bristfälliga brushantering är jag mer inne på en D1X. Hur är brushanteringen på en D1X:a...kan man köra på ISO 1600?

Min andra undring är huruvida man kan använda gamla MF-objektiv, t.ex. AiS, till en D1X med bibehållen ljusmäting.

/Martin

Martin Nilsson skrev:
Hej!
Jag är intresserad av natur och sportfotografering och letar efter ett kamerahus som står emot väder och vind men som också ger utmärkt bildresultat. Jag funderade ett tag på en D1:a men efter att ha läst om dess bristfälliga brushantering är jag mer inne på en D1X. Hur är brushanteringen på en D1X:a...kan man köra på ISO 1600?

Min andra undring är huruvida man kan använda gamla MF-objektiv, t.ex. AiS, till en D1X med bibehållen ljusmäting.

/Martin
har kört med både en D1'a och D1X som sportkamera och kan säga (beroende på sport) att D1'an var bättre(snabbare). D1X har max 3fps och det räcker inte till vid t.ex galopphästar. Har bytt "ner" mig från 2 D1X-hus till 1 D1X och 1 D1-hus.
Bruset på D1-serien är väl inget att skryta med, dock är det hyggligt vid jämnförelse med dåtidens kameror i övrigt.

/ E

Okej så en bättre lösning skulle i så fall att behålla min D70 till natur, landskap och makrofotografering och kanske införskaffa en D1 som sportkamera?

Martin Nilsson skrev:
Okej så en bättre lösning skulle i så fall att behålla min D70 till natur, landskap och makrofotografering och kanske införskaffa en D1 som sportkamera?

Riktigt.
D70'n är en väldigt bra kamera, dock är D1-serien "tätare" i dåligt väder.

/ E

Jag vill helst hålla mig till ett hus. D1X har ju trots allt mycket bra egenskaper både vad gäller snabb AF och god upplösning. Köper jag en D1:a behåller jag min D70 vilket förmodligen blir en dyrare affär.

jag äger en!

otroligt najs kamera måste jag säga.

Full ljusmätning med manuella objektiv! (kan dessutom köra på bländarprioritet)

Jag betalade endast 5900kr för kamera, väska, 2st batterier, laddare, 1GB minne, manual osv.
Det fina i kråksången var att den dessutom var buffert och mjukvaruuppgraderad =)
Buffert på 21bilder i stället för 9
Snyggare menyer också.

Bildkvalitén är närmast jämförbar med D70. D1x har nog aningens lägre brus men det är inte för den maffiga bildkvalitén man köper den här kameran i stället för D70. Det är för metallhuset, alla funktioner och den totalt överlägsna autofokusen

Helt ärligt är D1x en 100% perfekt balans mellan pris/funktioner/bildkvalitet.

Är kameran inte buffertuppgraderad då rubbas balansen lite om du är ute efter seriebildstagning.

Hej Simon. Kameran är inte buffertuppgraderad...Seriebildstagningen är viktig men jag tar sällan längre serier än 9. Skriver kameran bara snabbt nog till kortet är det inget problem. Hur är D1X på den punkten...skrivning till minneskort?

Jag har en åsikt faktiskt.

Är ett gammalt proffshus som inte kostar mer än en bättre kompaktkamera verkligen ett alternativ till din D70.

Jag skulle behålla din D70 och spara till en D80.

Jag kommer förmodligen behålla min D70 (man får ju nästan ingenting för den ändå). Det är för för metallhuset, alla funktioner och den totalt överlägsna autofokusen som jag köper kameran (något som D80 och liknande modeller saknar)

MVH/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar