Annons

Nikon D100 och skärpa i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som jag ge en snabb grundbeskrivning av hur man skärper upp en bild i datorn. Antingen med programet som följde med kameran när jag köpte den (D100) eller i PS 7.

Jag saknar det lilla extra som riktigt vass skärpa ger.

Jag har sökt igenom forumet och articklar på Fotosidan utan att riktigt hitta det jag söker.
Det jag har hittat är mer ingående som förutsätter att man kan grunderna vilket jag altså inte kan.

Tacksam för svar.

Greven

det absolut grundläggande heter USM = Unsharp Mask eller Oskarp Mask på svenska.
Du hittar det under menyn filter/sharpen/unsharp mask.

brukar köra amount 150 % och threshold 0. sen drar du bara radius tills det ser bra ut. på en 6 megapixlar bild brukar jag i regel skärpa ungefär 1.0 pixel.

lycka till :)

Unsharp mask funkar iofs men prova gärna också denna metod:

steg 1. Kopiera hela bilden & klipp in som nytt lager.

steg 2. lägg filtret high pass med radius 3 pixels på övre lagret (filtret hittar du under "other").

steg 3. Fortfarande med övre lagret gällande väljer du overlay i rullningslisten längst upp i lager rutan.

nu skall bilden bli skarp & fin, jag gillar personligen detta sätt bättre än unsharp mask.. try it.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto