Annons

Nikon D100 eller Fuji S2 Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

SWERIPA

Aktiv medlem
Hej,


Ytterligare en vädjande "Nikon D100 eller Fuji S2 Pro". Men jag kan inte låta bli :)

Jag började titta på prosumer-kamerorna så som Nikon 5700 och Minolta 7HI, säkert bra kameror men jag har ändå kommit till slutsatsen att jag vill köpa något rejälare. Till saken hör även att jag snart skall till USA och tänkte där passa på att inhandla kameran. Med dagens kurs så landar de kring 19000 SEK vilket måste sägas vara överkomligt.

Lite bakgrundsfakta:
Jag har idag ett Nikon system men dock inte så mycket objektiv, endast två Zoomar som jag tror skulle förolämpa min nya kamera. Funderar därför att passa på att köpa någon ny. Jag har en Metz 54MZ3, vet någon om den klarar D-TTL, jag misstänker att den inte gör det?

De fördelar som jag kan se är

Nikon D100
* Snabbare kamera
* Billigare
* Bättre andrahandsvärde?



Fuji S2 Pro
* Min Metz 54MZ3 fungerar
* Skarpare bilder direkt från kameran


Så vad enligt er talar för att jag skall välja den ena eller den andra kameran?

Stort tack på förhand,
 
Nikon D100
* Snabbare kamera
Är den? Visste jag inte, då måste S2 vara mördande långsam, för att plåta RAW med D100 tar sin lilla tid.
* Billigare
Inte om du ska ha vertikalgreppet MB-D100, tror jag. Och den rekomenderar jag starkt.

* Bättre andrahandsvärde?
Tja..Fujin ligger nog bra till, tror jag. Det är ju trots allt en Nikon den analoga delen bygger på;-)



Fuji S2 Pro
* Min Metz 54MZ3 fungerar
Ja det är ju bra. Men jag köpte en SB80DX med min D100 och bättre blixt får man nog leta efter.

* Skarpare bilder direkt från kameran
Photoshop? D100 är ingen P&S kamera. Men visst kan du ställa upp skärpa och kontraster direkt i kameran om du vill.


Så vad enligt er talar för att jag skall välja den ena eller den andra kameran?
Ja, jag valde D100 för att den är otroligt skön att arbeta med, bättre grepp, bättre batteritid och en rad andra mer eller mindre objektiva faktorer.

Här är det upplagt för Fuji vs. Nikon-krig som jag inte tänker delta i.
Jag tror inte du gör fel med någon av dem. Fina kameror bägge två.
 
Senast ändrad:
LJUD & BILD Nr 10 har en utförlig test av
Fujifilm Finepix S2 Pro.

Verkar vara en digitalkamera av högsta klass.
 
Ja, just det. En grej D100 saknar är PC-synk för studio-blixtar. Man måste använda sig av en liten adapter som sätts i blixtskon.
Däremot har den höjdavtryck med MB-D100, vilket är kalas.
S2 har FireWire (bättre), D100 USB. Om man som jag tankar över bilderna med separat läsare spelar det ingen roll, men visst hade FW suttit fint.

Kommer kanske på mer varefter...
 
Hej

efter stor vånda och faktiskt avbeställd D100 så blev det till sist en S2. Något jag inte har ångrat efter att ha lärt mig denna kamera. Det är ju som påpekat inte någon P&S kamera även om den fungerar ypperligt även för detta.

Det som fick mig att välja S2 var följande faktorer;

o Har alltid gillat S1 bilder som jag sett på nätet
o Upplösningen (högst av samtliga i denna klass)
o Min Sb28 fungerade direkt
o Lägst brus sammantaget av samtliga kameror i klassen
o Rel komplett paket direkt vid köp
o PC-sync
o Vanliga AA batterier
o Mycket enkelt handhavande med snabbtangenter

Det som är lite synd är att kameran drivs av 2 olika batterityper. Det går att använda kameran utan CR123 batterier men det känns fel upplever jag. Jag får aningen lånsammare AF, ingen intern blixt och ej heller af-assist ljus då.

Vad du än väljer så väljer du en bra kamera. Till sist avgör nog detaljer.

Om intresse finns så finns det ett gäng S2 bilder här (3 nya för idag);

http://www.motljus.com/motgallery.asp?GalleryIdNr=24

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 
Hmm...svårt val

Hej,
råkade se att du också funderar över D100 och Fuyi kameran. Sitter själv i samma tankar och det där med USA lät ju som en utmärkt idé (tänkte inte på det...). Vet inte om du noterat det, men på Fuyi kameran så har du Firewire överföring vilket är en bra mycket snabbare överföringsteknik jämfört med USB (1.0) och liknande. Nikon erbjuder bara denna teknik på dom dyraste kamerorna. Sitter man sen med en Mac så är ju saken biff eftersom denna har inbyggd Firewire. Sitter du däremot på PC så är det bara att köpa ett externt kort så..voila, så funkar det där också.
Ville bara informera.../Lycka till!
 
Vet inte om Nikon's är direkt snabbare.. Fujin skriver snabbare till CF har jag för mig.
Nikon tar mer bilder/sekund men är sämre på att behandla höga ISO-tal.

Båda kamerorna har sina fördelar/nackdelar men man kan nog inte välja fel mellan dessa 2 tror jag...

Jag valde Fuji pga bildkvaliten och dess förmåga att behandla höga ISO-tal (perfekt för reportage)

Läs på: http://www.dpreview.com

//Christian
 
Re: Hmm...svårt val

Dr T skrev:
Hej,
råkade se att du också funderar över D100 och Fuyi kameran. Sitter själv i samma tankar och det där med USA lät ju som en utmärkt idé (tänkte inte på det...). Vet inte om du noterat det, men på Fuyi kameran så har du Firewire överföring vilket är en bra mycket snabbare överföringsteknik jämfört med USB (1.0) och liknande. Nikon erbjuder bara denna teknik på dom dyraste kamerorna. Sitter man sen med en Mac så är ju saken biff eftersom denna har inbyggd Firewire. Sitter du däremot på PC så är det bara att köpa ett externt kort så..voila, så funkar det där också.
Ville bara informera.../Lycka till!

Hej

jag anser inte att Firewire är helt nödvändigt för filöverföring. Detta tar ström från både S2 o D100 vid överföringen. Enklare & snabbare är en separat kortläsare eller CF-adapter. Däremot har S2 möjligheten att direkt skriva bilder på dators hårddisk vid ex studioarbete och kan också fjärrstyras från datorn via medföljande program.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 
Re: Re: Hmm...svårt val

julgus skrev:


Däremot har S2 möjligheten att direkt skriva bilder på dators hårddisk vid ex studioarbete och kan också fjärrstyras från datorn via medföljande program.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com

Det har D100 också. Det går nog långsammare med USB förståss och det krävs att man köper till Nikon Capture för ca. 2000:-
 
Fortsätter tjata om Firewire

Ja, det är möjligt att Firewire suger lite batterier vid överföringen men å andra sidan så får du en överföring som är rapp utan direkta väntetider. Är man sen som jag lite sugen på att komplettera med en Ipod Mp3 spelare (nåja...om nu pengarna fanns till allt detta, glad amatör som man är) så har man både en portabel musikanläggning och en portabel hårddisk (5-20 Gb) att ha som mellanlagring eftersom den också har FW. Bara att slippa köpa lagringskort är ju värt en del. Känns som att köpa analog film i nytappning.

Du, törs man fråga var du köpte S2:an nånstans och vad du fick betala? Såg att priset via "Abe:s of Maine" ligger på ca 18.200kr plus frakt på cirka en 700 kr. Känns lite lockande, men ett köp i Sverige är ju alltid en trygghet i o för sig (och dyrt!).
 
Jag vette tusan om jag skulle våga köpa ett så pass dyrt kamerahus utomlands. Med tanke på garantiregler och med risk att få tulla på detta så känns det lite farligt. Jag gav 27.000 kr i september (tror jag) och då var kameran nyligen släppt, dem har inte sänkt priset sen dess heller tror jag.. nej tacka vet jag svenska butiker som står till tjänst i vått och torrt.
 
Tack för alla svar och synpunkter. Jag känner mer och mer för S2 Pro. Har hunnit läsa på lite mer. Mindre brus och kompabilitet med min blixt tycker jag tilltalar + ISO 100 läge. Men som sagt det går nog inte att göra bort sig bland dessa två förstår jag.

Jag tycker dock att ca 8000 SEK lägre pris lockar trots att garantin endast gäller USA. Jag har pratat med en person på vårt kontor i USA och hon har lovat att ta emot grejorna och lagra dem säkert tills jag kommer över. Dessutom tänker jag passa på att köpa objektiv och minne som också inbringar ett lägre pris. [Märker ni hur jag håller på och övertalar mig själv i köpprocessen? :)]

Om någon är intresserad så har jag kommit underfund med att man slipper sales tax ifall man beställer över nätet från en butik som ligger utanför den stat som mottagar adressen befinner sig i. I mitt fall Seattle, så slipper jag deras skatt på 8,8 %. Inte undra på att postorder är populärt i USA.

Jag planerar att köpa från Abe's Of Maine som jag funnit via www.bizrate.com (USAs variant på pricerunner). De verkar vara pålitliga och ha låga priser + ligger i en annan stat.

Ha det bra,
 
Hej igen,

Jag ringde precis FujiFilms amerikanska support och de konfirmerade att supporten endast gäller i USA. Är det vanligare med fel på digitalakameror än analoga?

/Magnus
 
Vad du trasslar till det! :)

För mig alltså. Har drömt om D 100 ett tag, och blev lite deppig när jag på cyberphoto.se såg att bilderna inte var lika bra som Canons vad-den-nu-hette-60... :(
Och så kommer du dragandes med en Fujikamera som visar sig gå ihop med mina Nikongluggar - OCH slå Canonen på fingrarna med bildkvaliteten!!!
Nu får jag styra om mina kameradrömmar, Nikonen verkar behagligare och enklare att bara börja jobba med, Fujin tycker jag verkar bättre bildmässigt och jag tror att man kommer "in" i den också så småningom.
Lycka till med ditt kameraval, tror ingen kan bli fel. Är nyfiken på hur det blir framöver, återrapportera gärna! Kram /Ellen
 
me418498 skrev:
Jag planerar att köpa från Abe's Of Maine som jag funnit via www.bizrate.com (USAs variant på pricerunner). De verkar vara pålitliga och ha låga priser + ligger i en annan stat.

Ha det bra,
Varning!!!
Jag har sett ett antal inlägg på www.dpreview.com:s forum som absolut varnar för köp hos Abe's Of Maine. De ligger faktiskt i Brooklyn, New York ( http://www.abesofmaine.com/about.asp ) och är ökända för att vara otrevliga och försöka blåsa folk. När jag var i New York fick jag rådet att alltid kolla att de lade ner exakt de grejer jag hade köpt - och det var hos en handlare med liknande rykte (47th street photo - märklig upplevelse - alla var ortodoxa judar och man fick jobba hårt för att få uppmärksamhet som kund). De flesta i ovanstående forum verkar rekommendera B & H istället http://www.bhphotovideo.com - jag såg dock att priset på en S2 var betydligt högre så du får väl känna efter om du vågar riska ;-)
 
Re: Vad du trasslar till det! :)

Elenor skrev:
...Nikonen verkar behagligare och enklare att bara börja jobba med...

Hej

hänger inte riktigt med här, slå på kameran, P-läge och plåta som med vilken F80 som helst. S2 är väldigt enkel o intuitiv med snabbtangenter för de vanligaste handgreppen istället för hierarkiska menyer.

Manualen till S2 har jag inte behövt läsa överhuvudtaget!

Lycka till med ditt val!

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.