Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D100 el. Fuji S2pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik-skoglow

Aktiv medlem
Nu vet jag inte nått?
Alla fördelar/nackdelar till respektive
kameror är järtligt välkommna...

Har läst forum efter forum, men inte blivit
överens med mig själv om vilken det ska bli!

patrik-skoglow skrev:
Nu vet jag inte nått?
Alla fördelar/nackdelar till respektive
kameror är järtligt välkommna...

Har läst forum efter forum, men inte blivit
överens med mig själv om vilken det ska bli!

Samma kamera vad jag vet..

Kolla när Dpreviews tester är klara.

Från Phils nyhetsbrev från 15/7:

I don't normally do this but in the last few weeks I've received so
many emails on this subject I thought I'd clear things up. I'm
currently working on four reviews, the Nikon D100, Fujifilm S2 Pro,
Nikon Coolpix 4500 and Coolpix 5700. The first two are about 50%
done, the last two about 25%. As with all my reviews I have no
immediate planned publication date, the reviews will be posted when
I feel they are complete (a typical SLR review can take up to three
weeks). Please DO NOT email me and request specific tests or
comparisons, anyone who has read my reviews will know they will not
be lacking in detail.

Hej

finns nu testbilder från D100 på Cyberphoto. Jag laddade hem dem, resize och lite usm - voila - skarpa, välexponerade o fina. Ser bra utskrivna ut också utan ovan nämnda åtgärder.

funderar på följande paket;

D100
vertikalgrepp
sb80dx
1 gb microdrive
usb- card reader alt firewire om kapaciteten kan utnyttjas med microdrive (nån som vet?)

vad behövs mer? kompletterande programvaror?

S2Pro är fortfarande ett alt men den interna interpoleringen till 12 m pixels,den återkommande moaré effekten och vissa färgstick får mig mer o mer att tveka.

Mvh
Johan
www.motljus.com

julgus skrev:
funderar på följande paket;
D100
vertikalgrepp
sb80dx
1 gb microdrive
usb- card reader alt firewire om kapaciteten kan utnyttjas med microdrive (nån som vet?)
Microdrivens säkerhet diskuteras ganska friskt. Den är ju stötkänsligare än ett CF kort, innehåller en del rörliga delar. Somliga säger att de är helt ok, medan andra inte rekomenderar dem.
Skaffar du vertikalgreppet borde du köpa ett till batteri så du kör med dubbla. Jag har hört folk som har fått ut 1100 bilder ur en batteriladdning på sin D100, och kapaciteten dubblas med två. Tänk på att Microdriven drar mer ström än ett CF.
Helt klart är att du tjänar på FW läsare, även med Microdrive. USB är stenålder, duger till tangentbord och sådant.
Jobbar du seriöst med NEF-format och vill få ut det mesta ur dina dina D100-bilder, ska man nog kolla in Nikon Capture 3. Kostar stålar, runt 1500:- tror jag, men jag har hört att det är väl investerarde pengar.

S2 verkar trevlig, men D100´s extra batterigrepp med höjdavtryck lockar. Dessutom har man inte löst den synnerligen korkade idén att ha olika batterityper i S2. Däremot har den FW, mumma i studion med en laptop.

S-2 bild kvalite kommer nog vara ett par strå vassare än D100, alla som annvänt S-1 vet att det är inte många kameror som kommer upp i den bildkvaliten, men S-1 var inte så snabb men på S-2 tror jag dom snabbat upp den ett snepp.
Fast jag är rädd att du får vänta på S-2 ett bra tag.
Fuji Sverige har bara 1st hemma nu och jag kan tänka mig dom har en lång lista på förhandsbokningar.

Hur ska du använda kameran ute i fält eller i studio??

Fält tror jag D100 är bättre. Studio S-2.

hick skrev:
S-2 bild kvalite kommer nog vara ett par strå vassare än D100, alla som annvänt S-1 vet att det är inte många kameror som kommer upp i den bildkvaliten, men S-1 var inte så snabb men på S-2 tror jag dom snabbat upp den ett snepp.
Fast jag är rädd att du får vänta på S-2 ett bra tag.
Fuji Sverige har bara 1st hemma nu och jag kan tänka mig dom har en lång lista på förhandsbokningar.

Hur ska du använda kameran ute i fält eller i studio??

Fält tror jag D100 är bättre. Studio S-2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar