Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D100 + ej fungerande AF-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

lyteskomik

Aktiv medlem
Har som jag skrev i en annan tråd problem med att få två objektiv att fungera på min Nikon D100. Nikkor AF 75-300mm f/4-5.6 samt Tokina AF AT-X 400mm 1:5.6.
På Tokinan får jag f-- error och på Nikonen får jag fEE-error trots att jag satt bländaren på högsta värdet. Jag har även försökt med manuellt läge, men inte heller där fungerar det. Samma fel alltså.

Objektiven fungerar utmärkt på Nikon F100, inga problem alls. Jag har gnuggat kontakterna med suddgummi precis som jag fick tips om. Det borde ju inte vara det eftersom det fungerar problemfritt på den analoga. Det konstiga är att mitt Nikkor AF 80-200mm samt AF 28-105mm (alltså samma typ som 75-300mm:aren) fungerar på min D100... vad är felet?

Har du rengjort kontakterna i kamerahuset (D100) också?

En annan sak att prova är att när du har monterat objektivet och det har snäppt fast: Prova att vrida lite på objektivet åt ena och andra hållet och se efter om det blir kontakt då.

Kolla så du inte har råkat slå i objektivet, så den lilla plastklacken på objektivet har gått av. Den ska gå emot en lite arm på kamerahuset. Den måste vara kvar om objektiven ska funka mot D70 och D100 husen, behövs inte till proffshusen.

/Leif

Uppdatering: Nu har jag försökt med båda igen. Vred på skärperingen på Tokinan, det gick trögt då det ju är ett AF-objektiv, men plötsligt så fungerade autofokusen! Jag testade att stänga av och sätta på, och då fungerade den plötsligt inte igen. Vred än en gång på fokusen, och fick den i "rätt läge" så den funkade. Stängde av, satte på och den fungerade inte igen.
Varför detta nu då? På Nikkorobjektivet står det fortfarande fEE, vad jag än gör.

Jag har testat mitt Tokina 400 mm (samma som du har) med en D100 (ej mitt hus) och får precis samma felmeddelande som du. Det funkar ett tag, men så plötsligt vill det inte mer. Om jag tar av objektivet, eller åtminstone vrider runt det lite i objektivfattningen funkar det ett litet tag igen innan problemet kommer tillbaka. Uppenbarligen kontaktproblem.
Har testat samma objektiv på en D70, där verkade det funka fint.
Skumt...har ingen lösning förutom att försöka få kontakterna så rena som möjligt...

Lars

Larus skrev:
Jag har testat mitt Tokina 400 mm (samma som du har) med en D100 (ej mitt hus) och får precis samma felmeddelande som du. Det funkar ett tag, men så plötsligt vill det inte mer. Om jag tar av objektivet, eller åtminstone vrider runt det lite i objektivfattningen funkar det ett litet tag igen innan problemet kommer tillbaka. Uppenbarligen kontaktproblem.
Har testat samma objektiv på en D70, där verkade det funka fint.
Skumt...har ingen lösning förutom att försöka få kontakterna så rena som möjligt...
Lars

Ajdå, det var mindre bra. Kanske inte går alls då? Tja, då får jag antingen sälja objektivet eller köpa en D70. :p Fast det är ju konstigt att Nikkor-objektivet inte funkar.

Jag har också haft ett AF Tokina 400 5,6, det funkade inte heller på min D100. Men det var ett äldre, så den hade inte plastklacken på bländarringen, som ska peta på en liten arm på huset.
Men ni har ju kollat på era gluggar att den finns, så ni har väl ett annat problem.

Hade samma problem med mitt Tokina - sålde det! Det verkar, iallafall, på min modell att kontaktstiften på Tokinat inte överensstämmer med de på D100n - jag hade ett liknande problem med min F100 och jämför man stiften i kamerahusen ser man att dessa är lika. Däremot fungerade Tokinan på F70 som jag först hade - där matchar stiften! Hade även några lyckade försök då objektivet fokuserade (dåligt och långsamt) vilket jag antar var relaterat till att man kan få kontakt men en dålig sådan. Smatliga av mina andra objektiv har "rätt" stift för att ansluta till mina nya kamerahus.

Rickard

Jag kan inte hjälpa dig karolina men jag har ett liknande fall.

Min gamla 601a hade problem med att plötsligt så vet den inte att det är ett objektiv på. Det jag gjorde var att rucka lite på objektivet i bajonetten och så fungerade det.
Men bilden var förstås i de flesta fall redan spolierad.

Felmarkeringen var densamma som om huset saknade objektiv. KOmmer inte ihåg om det var fee eller f--.

Hej,

jag har samma problem med min nyinköpta D50 och Tokina 80-200/2.8 ATX samt Tokina 400/5.6 ATX. Om jag lossar objektiven lite och vrider tillbaka dem så fungerar det så länge som ljusmätaren är aktiv. Om ljusmätaren går ner i standby och sedan aktiveras får jag f--. Jag har ställt tiden som ljusmätaren är aktiv innan den går till standby till 30 minuter, så jag kan alltså använda objektiven utan större problem. Lite irriterande är det dock.

Jag har sett på diverse amerikanska forum på nätet att man kan uppgradera chipet i Tokina-objektiven så att det de funkar med d100 och d50 för ca 50 dollar. Någon som vet vem som servar Tokina-objektiv i Sverige?

mvh
Thomas

Hej! Jag hade precis samma problem med Tokina 300/2,8 AF och Nikon D100. DEt funkade utmärkt på äldre (icke-digitala) Nikon-modeller. Jag lyckades inte hitta någon som kunde chippa om objektivet i Sverige. I Norge finns Tokina-service, men de ville inte utföra arbetet. Amerikanska Tokina gör det till ett fast pris på omkring 80 $ (tror jag det var) men frakten fram och tillbaka blir ganska dyr.

Det slutade med att jag sålde objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar