Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D1 Rawkonvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Jag har nyligen beställt en gammal Nikon D1 till fyndpris. Jag tänkte ha den som backuphus till min Fuji S2, och där situationen kräver ett tåligare eller snabbare hus än Fujin. Kameran kommer endast med batteri och laddare, alltså inga program till.

Jag har inte fått den ännu, men tänkte passa på att fråga om det bästa sättet att få ut så mycket som möjligt av den gamla 2,8 mpixel CCD som sitter i.

Jag antar att det är RAW-format som gäller, och vad jag förstått så är den enda programvara Nikon levererat för konvertering Nikon Capture = Dyrt. Finns det några bra alternativ?
Jag har kollat på Rawshooter Essentials men blir inte klok på om den stöder D1:an. Jag har ju ingen NEF-fil att testa med.
Ett annat alternativ kan ju vara Photoshop CS.

Eller kanske det funkar lika bra med JPG, min S2 ger mig det resultat jag önskar med JPG, så det kanske går att köra likadant i D1:an?

Alla tankar om detta och övrigt att tänka på när det gäller D1:an tas tacksamt emot.

Jag använde Bibble med min D1. Tycker det är ett lysande program. Kör med ISO 200 om nu kan och försök exponera rätt, för att undvika brus.

Bibble är ett bra program för raw, även om jag numera har och använder Nikon Capture.
Jag har föresten sett flera som säljer billigt (ibland osprättade lådor) med äldre versioner av Nikon Capture.
Så det kanske vore nått, då får du också möjlighet att koppla kameran till datorn och fjärrstyra sammt göra mer avanserade inställningar, ställa klocka, färgkurvor och sånt.
Kolla Blocket, Tradera, Ebay eller liknande...

/Ingvar

Hej!

jag var väldigt nöjd med min D1 när jag hade den. En bra kamera som levererade "BRA PIXLAR"

Tyvärr suger JPG läget i den ganska hårt, bilderna blir får lätt en gul nyans i högdagrar och sotar igen totalt i lågdagrarna

Jag rekomenderar Nikon Capture eller View om din plånbok är smal. och Kör RAW!
Minneskort är billigt, så varför snåla när man har ett proffshus

/Adam

Qimage Pro är annars ett program som fixar D1:ans artifacs... (små barnsjukdomar). Fotar du i jpg kommer du att få magenta fall off vilket innebär att du kommer få fel hudtoner. Det går att fixa men är krångligt. Adobe Camera Raw är ett alternativ också.

Fota i raw, helst i 200 ISO men 400 ISO duger också och som sagt exponera rätt! D1:ans sensor är mycket bra och skarp men saknar dynamisk omfång som de moderna kamerorna har idag. Ett annat tips är att ställa in alla inställningar på tamaste allternativet (contrast: low, sharpening: low osv...) för att slippa brus i bilderna. Det går alltid att fixa det sen i PS och lägga till skärpa och fixa contrasterna. Den är en mycket fin kamera som jag älskar att jobba med! Snabb, pålittlig och fin på alla sätt!

Håller med Adam. Man lär sig snabbt att välja RAW med D1:an. Jag använde aldrig JPG. Med min nuvarande Canon tenderar jag att använda mer och mer JPG i okomplicerade situationer.

Tack skall ni ha för all info.

Jag misstänkte att det var RAW som gällde, och fick det bekräftat, så jag får väl försöka hitta en Nikon Capture någonstans, eller testa med något annat program.

Den kommer nog mest att användas vid konsertfoto, och bilderna publiceras på webben, så upplösningen blir nog inget problem tror jag. Möjligen det dynamiska omfånget, vi får väl se.

Jag har även beställt 3 nya 2600 Mah batterier från tyskland, har förstått att batteritiden också kan vara problematisk med orginalbatteriet.

Det ska bli spännande att få den, har väntat en vecka nu men hoppas den kommer i början på nästa vecka.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto