ANNONS
Annons

Nikon D1, hopplöst föråldrad, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
prinsen skrev:
det har väl inget att göra med om du kör Jpeg eller raw.. hur bra man kan sin kamera??...

dummaste jag har hört idag tror jag
Att man är en loser om man kör jpeg som du sa, var nog det dummaste jag hört hela veckan. Då är ju jag en loser i sådana fall. Tack Adam, du verkar känna mig bra;-)

Adam, kan man sin kamera, har sina utarbetade arbetsmetoder och behärskar Photoshop kan man göra mycket med Jpeg.

Calle S skrev:
Att man är en loser om man kör jpeg som du sa, var nog det dummaste jag hört hela veckan. Då är ju jag en loser i sådana fall. Tack Adam, du verkar känna mig bra;-)

Adam, kan man sin kamera, har sina utarbetade arbetsmetoder och behärskar Photoshop kan man göra mycket med Jpeg.

Håller inte med dig, Varje gång du sparar en Jpeg, så förlorar du info, Men det är en annan diskus..

KGS skrev:
Bjud sex för kamerahuset... så kan han kränga resten för 23... men nog borde Nikon göra en 300D o rycka åt sej lite konsumenter innan Canon snor allt...

Tror inte det är någon större risk för att Canon skulle sno över alla kunder...

*ush, nu låter jag som 10D ägare... blääsh!! *

prinsen skrev:
MEN!!! vad har det med utrustningen att göra??
Ok. Du sa att man är en loser om man kör Jpeg. Räkna med lite genmäle då Adam;-)

Det har med utrustningen att göra så till vida att t.ex D100 ger ganska mediokra filer från Jpeg. Direkt ur kameran, alltså. Men vet man hur man mäter ljus, känner man motivet rätt och vet hur mycket skärpa man ska lägga med avseende på motivet är Jpeg bra.

Alltså: Den befintliga utrustingen (D1, D1H, D1X, D100) kan leverera fina jpeg-filer. Men man måste alltså kunna sin utrustning för att klara det hyffsat.
Men som vanligt, vare sig man kör Canon, Nikon, analogt eller digitalt är det dina kunskaper som fotograf som är det viktiga. Kunskaper rent estetiskt måste balanseras med kännedom över din utrustning.

Ok? Hoppas vi benat ut det hela:)

...och jag vet att Jpeg är ett förstörande format. Men jag konverterar bilderna till TIFF när jag tankar över dem från minneskortet.

prinsen skrev:
hehe, ska vi gå å ta en kaffe istället??
Bra idé! Men det är lite väl långt till dig för att bara ta en fika:)

*pssst.. jpeg till tiff???... vah??
Ja, vadå? Plåtar jpeg, tankar över bilderna till hårddisken, öppnar i P-shop. Ska jag behandla bilden sparar jag den i Tiff eller Psp.

Plåtar jag Raw, eller Nef som det heter på Nikonspråk, öppnar jag dem i NC, gör grovjusteringarna och konverterar till Tiff för att sedan jobba vidare i P-shop.

Calle S skrev:
Ja, vadå? Plåtar jpeg, tankar över bilderna till hårddisken, öppnar i P-shop. Ska jag behandla bilden sparar jag den i Tiff eller Psp.

Gör inte alla så eller är det bara vi loosers som kommit på det, inte konstigt att Adam är missnöjd med sina Jpeg:s.

Nu tar jag en kaffe...

Larsa

Kan varmt rekommendera D1:an i stället för en Minolta "titta knäpp digital". Det är skillnad på pixlar och pixlar. Du kör A3:eek:r lätt utan att de spricker med D1:an, men där går gränsen. Ska du göra större bilder så bör du vänta in en beggad D100. Har båda själv, och kan jämföra. D100:an är en riktig snigel vid actionfoto (knappa 3bps), som jag mestadels sysslar med. Men har en bättre färgrymd i bilderna och något bättre automatisk vitbalans, där D1:an sticker iväg lite ibland i färgerna. Det är stor skillnad att köra systemdigital, det händer nåt direkt du trycker in avtryckaren. Vidare så går det att göra lite större bilder från D100:an alternativt delförstora mer.

EKA skrev:
Kan varmt rekommendera D1:an i stället för en Minolta "titta knäpp digital".

Du har väl lagt märke till att Minolta har en serie som heter Dimage 7/7i/Hi och den nya A1 o inte bara XT... byter inte min nya A1 (som jag inte ens har fått än), mot någon systemdigital i prisläge under 20000 idag, men jag har stora förhoppningar om att nästa kamera (dvs om ett år så där) kan bli en något mer utvecklad produkt med utbytbar optik... då kanske!

prinsen skrev:
Håller inte med dig, Varje gång du sparar en Jpeg, så förlorar du info, Men det är en annan diskus..
Har själv testat både raw och jpg, och märker ingen större skillnad i läge fine jpg på D1:an. Dessutom så gör man väl bara en kopia av sitt jpg-original från kameran, bränner ut den på skiva och sparar den. Inte sparar man väl om och tappar bildkvalite på en originalbild....Så vitt jag vet så blir det bdärmed bara en sparning efter kameran per bildredigering man gör på ett jpg-original, och det behöver man ju inte ens göra en jpg av och förlora nåt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar