Annons

Nikon Coolpix S500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Josssie

Ny medlem
Hejhej,

Har sökt på forumet men hittar ingen info om denna kamera. Är i behov av en ny kompaktkamera då plånboken inte tillåter ett systemkamera-köp. Har i nuläget en Konica Minolta Dimage X1 och tycker den är riktigt kass. Iallafall i det syftet jag tar bilder. Den är alldeles för långsam i slutartiden, motivet (en liten hund oftast) hinner springa ett varv runt tomten innan kameran knäpper av. Det blir dessutom väldigt suddiga bilder om man inte har blixten på. Plus att slutartiden då även fördröjs ytterligare. Jaja, nogklagat.

Den kamera jag blivit tipsad om är just Nikon Coolpix S500 då den ska vara väldigt snabb i slutartid och uppstart. Priset var ju också bra, ca 3000:-. Så frågan är då om det är ett bra köp? Vill gärna ha lite tips och råd innan jag rusar iväg och köper den.

Vänliga hälsningar
Josefine
 
Ingen som har några kommentarer? Vill köpa den rätt snart, kanske redan imorgon. Men det vore bra att veta om den är värd pengarna eller om jag ska se mig om efter någon annan.

Mvh
Josefine
 
Hej Josefine!
Jag sitter och letar efter en kompetent kompakt.
Jag vill ha något som är lätt att ta med men som ger mig liknande DSLR hantering & prestanda.
Jag har Provat Canons G7, och är ganska imponerad av den.

Jag vet inte om det blir en kompakt, eller en ultra liten DSLR, typ Nikon D40.

I mitt fall har jag en D200 och en D80, men jag skulle vilja ha något ännu mindre som är enkelt att ta med till t.ex barnkalas etc.

Men för dig, jag skulle nog satsat på en begagnad D50 eller liknande, för den kan man få för ca 3-3.5 tusen med en OK glugg till.

Autofokusen är alltid bättre på en dslr än på kompakter!

Hoppas det var till nån hjälp!
 
Tack för svaret.
Jo lite klokare blev jag allt.

Var ner till fuji fotocenter idag och förklarade mina behov och sa att jag var ute efter en kompaktkamera. han i butiken ratade mig direkt. han sa att det inte finns några kompetenta kompaktkameror och speciellt inte att fota hundar med. tyckte det lät lite barskt, men det kanske är så?

Hursomhelst så försökte han sälja på mig en Pentax K100 som de just nu tog 5995:- för, eller en Fujifilm 9600 för 4995:-.

Jag blev dessutom tipsad av en bekant som fotar rörelsebilder, exempelvis vattendroppar, att Casio Exilinn Z1000 ska vara bra.

Detta är en djungel. Någon som vet vad som passar mig och mina behov/ekonomi så säg.

Vänliga hälsningar
 
Jag ser inte någon anledning till att Casion skulle vara så mycket bättre än allt annat.
En digital systemkamera är nog vad som passar dig bäst, en sådan skulle klara den situationen du beskriver galant. Jag tror att det är ett måste om du ska ta snabba bilder.
Har du inte råd får du spara :p Och håll ett öga på begagnatmarknaden, det är det bästa sättet att få en systemkamera relativt billigt.

Nya kameror som rekommenderas är nämnda Pentax K100D, Nikon D40 och Canon 400D. På begagnatmarknaden kanske du kan hitta en Nikon D70/D70s eller en Canon 350D.
Kom bara ihåg att känna på kamerorna innan du köper, Canon 350D/400D och Nikon D40 är väldigt små kamerahus så de passar inte alla.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.