Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Coolpix S1

Produkter
(logga in för att koppla)

T-H

Aktiv medlem
Onekligen intressant kameramodell, jag tänker mig att den tävlar mot Canon Ixus 50 och Sony DSC-T7.
Någon som hört något om vad Coolpix S1 kommer att kosta i Sverige?

Någon som testat den än? Funderar allvarligt på att skaffa en som komplement till min D70. Alternativet är en coolpix 7900. Svårt val.

Funderar också på en Coolpix 7900. Nån som testat den, om den funkar bra. Eller om det finns nån bättre kamera i samma prisklass som man ska satsa på istället.

Lizard skrev:
Funderar också på en Coolpix 7900. Nån som testat den, om den funkar bra. Eller om det finns nån bättre kamera i samma prisklass som man ska satsa på istället.

Jag har inte testat 7900, men däremot 5900. Det som skiljer lär väl bara vara att 7900 finns i svart samt har 7 istället för 5 megapixels.
Nåväl. 5900 är en trevlig kamera. Stor skärm, ganska snabb från avtryck till tagen bild. Betydligt snabbare än 4200 som jag hade innan.

Kameran är liten och smidig att hålla i samtidigt som greppet är helt okej.
Jag tycker att det blir riktigt bra bilder.
Jag kan rekommendera den. Har dock inte testat så många andra i det segmentet.

S1 däremot har jag inte provat, bara hållit i i affären. Så hela inlägget blev väl lite off topic!

/Henrik

Jag äger en Nikon Coolpix 7900!

Tycker den över lag är en mycket bra kamera, i en grupp där konkurensen är tuff.
Liten o smidig att ta med. Den har ett litet bulligt grepp liknande de som systemkamror har där motorn sitter. Denna lilla bulle på kameran gör att den ligger bra i handen gämnfört med många kompakter och lätt att hålla stabilt och rakt. Nackdelen är att den inte är lika slimad i bröstfickan på skjortan, men handhavande är ju överordnat ifråga anser jag.

Skarpt objektiv med ED-glas som bidrar till att hålla för klassen god kantskärpa även i vidvinkelläge. 3 gånger zoom.

Kameran har inga manuella inställningar som endel ser som en nackdel men jag lade inte så stor vikt med det då om man verkligen vill vara kreativ faktisk äger två systemkamror som är till för dessa tillfällen. Den har istället massor av pogram med betoning nästan på massor. trots denna mängd är de på nikonvis gott strukturerade i menyerna och snabbt och lätt att tillgå.
Lite inoavativt är D-lightning funktionen som låter en att ljusa upp mörkapartier i en bild utan att förlora kvalitet i högdagarna direkt i kameran. Funkar riktigt hyffsat dock inte om man jämnför med manuellt tricksande under lite längre tid i PS. Kameran har också en funktion att ta bort rödaögon vilket funkar bra jämnfört med många andra kamror i denna klass som också har liknande funktion där man inte ser skillnad före och efter.
Lite revolutionerande är att den har ett fokusläge där kameran känner igen ansikten i bilden och lägger skärpan på. Många kompakter har svårt i vissa lägen med faktiskt fokusera på ansikten som är rätt enfärgade och nedtonande jämnfört med mycket annat som kan vara med på bilden... denna funktion funkar bra med.
Spela in video kan amn också göra här liksom i många andra kompakter... kan vara roligt då man har med sig en lättmedtaglig "videokamera" som tar bättre video än mobilen. På 1GB kort får man in en kvarts inspelning i tv kvalitet.

Tar skarpa bilder med godfärgåtergivning om man fixar lite i inställningarna. Den vill gärna överskärpa lite i autoläget och man lyfter bilden genom att öka kontrasten något jämnfört med förinställningen. Auto-vitbalansen kan generera lite svagt blåstick med...

Coolpix 9700 jämnte F6 var de Nikon kameror som i år kammande hem TIPA-awards, för kännedom för de som tycker att utmärkelser av branchen tryggar ett köp.

Bildexempel från Nikon Coolpix 9700:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=369408
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=386257

Senast ändrad:
Appropå att tita på andra tillverkares modeller är att ma nfår en fördel om man håller sig till nikonkompakt om man har en nikon dslr innan är att man kan använda nikon weiw till kompakten också, om man nu anväder sig av nämnda pogram.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto