Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Coolpix 885

Produkter
(logga in för att koppla)

tiger656

Aktiv medlem
Hej
Fick precis hem en coolpix 885 som jag har på litet minitest innan den skall ges som present till syrran. Hyfsad kamera för det priset men slogs av hur fruktansvärt långsam den är då man tar bilder i auto läget med lcd sökaren avslagen. Kan ta 3-4 sek innan bild tas då man tryckt av. Med lcd sökare på är den ok. Läste på nätet att 885:an har lidit/lider av att bli långsammare med större minneskort, någon som upplevt detta ?
Mvh
Stefan
 
Besvarar mig själv, kan bara konstatera att nikon inte känner till problemet men att cyberphoto visste vad det rörde sig om. Enligt cyber så är det som jag beskrev ovan nämligen att kameran blir långsammare i alla funktioner, framför allt vid tagning av bild utan lcd skärm och uppstart, ju större minneskort man har. Enligt cyber så får man leva med detta om man vill ha stora (>128) minneskort. Dom trodde inte att firmware uppgradering skulle hjälpa heller.
Jag kör sandisk men cyber hade testat med ett antal olika fabrikat så det verkar inte spela någon roll.
Tänk alltså på detta om du köper denna kamera, den är inte speciellt snabb. Har inte upplevt något liknande på någon av de kameror jag har/har haft.
mvh
Stefan
 
Tack för tipset!
Har beställt en coolpix 885 med 256mb minneskort, men nu har jag ändrat till ett par 64mb istället.
 
röda-ögon?

det är inte så att du har "röda-ögon- elimineringsfunktionen" på så att en liten lampa lyser i någon sekund innan bilden tas??
 
Inte så givande inlägg från mig, men ändå:

Verkar helkonstigt att lcd-sökaren som borde ta processorkraft gör kameran snabbare!!
 
Inte så konstigt egentligen, med lcd:n påslagen håller kameran objektet i fokus hela tiden, med den avslagen måste kameran fokusera innan bilden tas.
 
Det brukar man väl kunna välja om man vill ha konstantfokus påslagen eller inte. Jag skulle tro att det äter upp batterierna ganska fort. Dessutom så brukar inte det påverka autofokusen speciellt mycket. Detta är min begränsade erfarenhet. Har egentligen aldrig använt konstantfokus på min UZI.
 
Kanske offtopic, men samma problem har väl olympus C5050 enligt vad jag läst, tycker det verkar kass om man har lite batteri och displayen avstängd.
 
Helt klart att Olympus 5050z också lider av detta fenomen, hade det inte varit för det så hade jag nog ägt en idag. Vet dock inte om minneskortstorleken påverkar det hela, däremot så har det i olympusens fall inget att göra med att den fokuserar hela tiden med tillslagen skärm.

Larsa
 
Hej igen
När jag höll på med 885:an så har jag kört med single..af nånting.. dvs fokusera endast vid avtryck. Kommer inte riktigt ihåg hur continous af betedde sig med lcd avslagen. Helt klart är ialla fall att den jobbar hela tiden då lcd är påslagen. Oavsett vilka inställningar jag hadde så kvarstår faktum att kameran monterad på stativ, med samma inställningar vid lika ljusförhållanden tar 3-4 sek längre på sig att ta en bild med 128 mb jmf. 16 mb kort.
Mvh
 
3-4 sekunder längre tid låter inte godtagbart tycker jag. Om det är så att den fokuserar hela tiden vid skärmen tillslagen så förstår jag inte hur Nikon tänkt, om den vid single AF behöver 3-4 sekunder att ställa skärpan så har man ju totalt misslyckats.

Ang. Olympus 5050 så behöver den en knapp sekund för att ställa skärpa vid skärmen tillslagen & nästan det dubbla med frånslagen skärm.
 
Frågan är vad som tar längre tid när man har ett större minneskort, behöver inte nödvändigtvis vara fokuseringen det beror på. Den fokuserar uppenbarligen snabbt med litet minne i alla lägen + med stort minne med lcd påslagen.
Strunt samma, blev dock lite besviken på denna kamera trots att jag inte skall ha den själv.
Ha det
 
Förutom att den (885) är långsam, är den ändå värd att köpa? Jag har börjat fundera pga av priset på 2995 kr. Ska jag leta efter en annan modell?

Lite olika uppgifter har jag fått: Vad kan man ställa in på den vad gäller exponeringstid och sådana saker?

/Marcus
 
För 2995 är det nog svårt att hitta någon bättre kamera... Jag använder också en CP885, som andrakamera vid sidan om 10D:n, och har ett 128 MB Ultra till den. Den tar helt ok bilder och har mycket funktioner. Olympus C-350 t ex som kostar likvärdigt använder dyra xD-minnen, saknar laddare och batteri med i priset och är en riktig tittaochtryck-kamera i jämförelse.

Visst är den lite slö med lcd:n av men kör man med display och ett Ultra-minne tycker jag den reagerar rätt snabbt. Jag provade mitt 512 MB Ultra i den också men märker ingen skillnad i uppstartstid mot 128:an och inte heller i reaktionstid när man knäpper.

Det verkar som att största skillnaden ligger mellan t ex ett 16 MB (vem som nu använder ett sånt litet) och 128 MB, i alla fall som det låter i andra forum på nätet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.