Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Coolpix 8800 vem säljer batteriet EN-EL7???

Produkter
(logga in för att koppla)
Konstigt!!!

Nikon i USA har detta batteri men Nikon i Sverige kan inte ta hem det och har inga på lager KONSTIGT!!!!
 
Nikon i USA har detta batteri men Nikon i Sverige kan inte ta hem det och har inga på lager KONSTIGT!!!!

Känns inte så konstigt. Hur många Coolpix 8800/8400 har såls i Svergie, kameran var dyr och målgruppen inte så stor så troligen såldes inte många. Nikon USA torde ha ett betydligt större kunderlag som motiverar lagerhållning/försäljning. Sen kan jag som tidigare ägare av en 8400 tycka att det är mycket svagt av Nikon att inte supporta sina produkter bättre.
 
Jomen

Känns inte så konstigt. Hur många Coolpix 8800/8400 har såls i Svergie, kameran var dyr och målgruppen inte så stor så troligen såldes inte många. Nikon USA torde ha ett betydligt större kunderlag som motiverar lagerhållning/försäljning. Sen kan jag som tidigare ägare av en 8400 tycka att det är mycket svagt av Nikon att inte supporta sina produkter bättre.

Jomen som Japanprodukt verkar det idiotiskt tillverka enkomt batteri för bara 2 kameramodeller??? Dessa EN-EL7 borde väl sannolikt passa fler apparater? Bara en tanke.
Kan ju finnas likvärdigt batteri med samma mått och värden men kallas för vad som helst....
-Beppe
 
YES!!! Finns i Sundsvall!!!

Kom plötsligt att tänka på Batterilagret 2,4 mil ifrån där jag bor i Sundsvall.....Googla fann deras hemsida de hade EN-EL7 på lager för 399kr med gratis frakt!!! I å för sig lite mastigt för ett ersättningsbatteri men beställde ett direkt!!! Hoppas det ska funka!!!!
 
HAMA har (hade?) ett ersättningsbatteri som heter (hette?) DP 309 (produktnummer 00077309) men detta har eventuellt försvunnit ur sortimentet.

Hittade det via en sökning på Pixmania-pro
http://www.pixmania-pro.se/se/sv/00008178/art/hama/kompatibelt-batteri-en-el7.html
där produkten återges men hittar den inte längre fram i systemet (Produktkod 00008178)

Batteryking i Nederländerna verkar lite underligt. Företaget existerar kanske än men heter Sendai Minibikes & Batteryking Europe, som finns på Kattegat 18 i Groningen. På samma adress finns även ett annat batteriföretag som heter Jupio som dessvärre inte har batteriet i lager.

Kommentarerna för Batteryking var lite blandade (ibland felleverans eller försenad leverans efter påstötning samt en del överpositiva kommentarer eventuellt gjorda av personalen).

Jag skall göra ett försök i den datorbutik jag använder. Ägaren där har en sådan kamera - kanske han vet var man kan hitta batterier.
Ser dock med glädje fram emot goda nyheter att du redan fått batteriet från Sundsvall.
 
Swefo uppe i Umeå

Swefo http://www.swefo.se/ uppe i Umeå kunde också fixa fram "färska å fina EN-EL7" men det kostar runt 800kr med frakt för ett eller 1500kr om man beställde 2 vart dyrare pga. han måste beställa men fanns på lager men som sagt dyrare än Batterilagret som tog 399kr. Men om inte Batterilagrets batteri passar så vet jag ju nu ett alternativ....
Undras hur detta slutar? .....Jag är envis *L*-Bengt
 
Nu närmar du dig summor som en ny kamera kostar. Förmodligen är den nya kameran dessutom bättre och modernare än den "gamla" Nikon du försöker få fart på.....
 
Jo så sant....

Nu närmar du dig summor som en ny kamera kostar. Förmodligen är den nya kameran dessutom bättre och modernare än den "gamla" Nikon du försöker få fart på.....

Jo så sant så sant....Gav 900kr för väska,kamera,dubbla batterier och fjärrkontroll i sommras...Känns nästan som förra ägaren visste om det var dags skaffa nya batterier...Att köpa billigt kan vara dyrt .....Nånstans går smärttröskeln när man är fattig. Men 3-400kr för ett väl fungerande batteri är helt ok sen börjar det svida av ånger....Men ville inte ha nån liten pluttig kamera som alla andra. Sen idag kanske den är värd typ 500kr igentligen....Framförallt nya Fuji är inte så dyra har funderat på det alternativet. Tack för svar:Bengt
 
????????? Ger snart upp!!!

Swefo http://www.swefo.se/ uppe i Umeå kunde också fixa fram "färska å fina EN-EL7" men det kostar runt 800kr med frakt för ett eller 1500kr om man beställde 2 vart dyrare pga. han måste beställa men fanns på lager men som sagt dyrare än Batterilagret som tog 399kr. Men om inte Batterilagrets batteri passar så vet jag ju nu ett alternativ....
Undras hur detta slutar? .....Jag är envis *L*-Bengt

Batteriet från Batterilagret går ej ladda heller!!!!
Blinkar å blinkar i laddaren men tycks inte gå in nån ström!!! Pratat med Batterilagret nu detta batteri har även utgått ur deras sortiment nu!!!
Han sa Nikon kameror kan behöva nåt microchip den ska läsa av som endast finns på original Nikon batterier och de går ju ej få tag på!!!
Ska testa låta dom ladda batteriet i en piratladdare men skeptisk till detta kommer funka.....:O(
Att det ska vara så SVÅRT!!!!
Sista alternativet är Swefo uppe i Umeå men var ju svindyrt där 800kr och var inte heller nåt originalbatteri så lär väl inte heller funka....Synd på en så fin kamera!!!
 
Det sista som överger människan....

Batteriet från Batterilagret går ej ladda heller!!!!
Blinkar å blinkar i laddaren men tycks inte gå in nån ström!!! Pratat med Batterilagret nu detta batteri har även utgått ur deras sortiment nu!!!
Han sa Nikon kameror kan behöva nåt microchip den ska läsa av som endast finns på original Nikon batterier och de går ju ej få tag på!!!
Ska testa låta dom ladda batteriet i en piratladdare men skeptisk till detta kommer funka.....:O(
Att det ska vara så SVÅRT!!!!
Sista alternativet är Swefo uppe i Umeå men var ju svindyrt där 800kr och var inte heller nåt originalbatteri så lär väl inte heller funka....Synd på en så fin kamera!!!

:) även jag köpte ett där i från, samma resultat!
Har tidigare haft ett "pirat" det fungerade utmärkt att ladda i originalladdaren.

Fortsättning följer......
/Mats G
 
:) även jag köpte ett där i från, samma resultat!
Har tidigare haft ett "pirat" det fungerade utmärkt att ladda i originalladdaren.

Fortsättning följer......
/Mats G


Trodde du köpt av Batterikungen??? Så du köpte även hos Batterilagret? TRAGISKT detta :O(
Ringt Swefo de skulle kolla upp närmare, även mailat Nikon ställt frågan om endast originalbatterier funkar till kameran. Nåt strul är det med dessa kinabatterier som gjort de ej går få tag på längre nya.
 
Har kört piratbatterier i Coolpix 8400 utan problem. Om du inte hittar ett fungerande batteri till kameran försök annonsera efter ett batterigrepp som fanns till CP8400 och CP8800. Om du hittar ett sådant kan du köra kameran på vanlig AA-baterier.
 
Funderar byta kamera L100 eller P80?

Börjat spana på Tradera igen vet det är riskfyllt med begagnad teknik....Men kan bli samma pengar köpa en annan Nikon , funderar på Nikon Coolpix L100 eller P80 , fördelen med L100 är att den har vanliga AA batterier, P80 har EN-EL5 som verkar lätta få tag i och billiga laddbara batterier. Vad tycker ni???
 
Batterigrepp!

Har kört piratbatterier i Coolpix 8400 utan problem. Om du inte hittar ett fungerande batteri till kameran försök annonsera efter ett batterigrepp som fanns till CP8400 och CP8800. Om du hittar ett sådant kan du köra kameran på vanlig AA-baterier.

Det var ett tipps, jag viste inte att det fanns. Har just köpt ett nytt MB-CP11 på Ebay, från Rumänien! DET blir spännande att se om det kommer något, betalade 50 Euro+ frakt :)

/ Mats G
 
Det var ett tipps, jag viste inte att det fanns. Har just köpt ett nytt MB-CP11 på Ebay, från Rumänien! DET blir spännande att se om det kommer något, betalade 50 Euro+ frakt :)

/ Mats G

"M-CP11" vilken kamera är det till för?
Modigt beställa utomlands HOPPAS det funkar för dej!!! Det Tyska bolaget jag beställde hos 19/9 har ännu inte hört av sig:O(
Vet du om Nikon Coolpix P80 är en bra kamera föresten? Den har EN-EL5 batteri som verkar billigt å lätt få tag i...För vill fota men kan inte köpa batterier för 800KR som jag dessutom inte vet om de ens fungerar.....Lessnat!!!
 
Svar från Svenska Nikon:

Nikon i USA har detta batteri men Nikon i Sverige kan inte ta hem det och har inga på lager KONSTIGT!!!!

Hejsan Bengt!

Tack för ditt mail och tråkigt att ditt batteri inte finns tillgängligt.

Varför det inte finns i Europa har vi ingen information om eller varför det finns i USA. Men det som kan vara en del i det är att det kom ett Rohs direktiv från EU som gjorde att många tillbehör försvann på grund av att det innehöll en för hög mängd av något ämne som ej är miljövänligt och fick där med inte längre importeras. Detta är vad som kan tänkas vara mer information om detta har jag inte. Det som jag kan tipsa dig om det är MB-CP11 som är ett batteri pack som använder sig av LR6/AA batterier denna produkt har slutat och tillverkas men om du hittar en begagnad så är det ett alternativ om du får tag på ett.

Har du andra eller ytterligare frågor så är du hjärtligt välkommen med dem.


Med vänliga hälsningar

Daniel Uddenhed
Nikon Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support
 
När ett EN-EL7 börjar passera 800kr så är det inte värt pengen längre finns en röd å läcker Nikon Coolpix L120 i 2tusen kronorsklassen den har 14 megapixlar, 21ggr Zoom, Makro på 1cm!
Och vanliga AA batterier vågar inte köpa begagnad kamera igen med specialbatterier!!! Har lärt mig dyrt av mitt misstag nu...:O(
Sen 2 års ny garanti...Inte fel det heller . Grunnar på saken men trisst på Coolpix 8800 om den ska bli liggandes till ingen nytta....God natt:Beppe
 
ANNONS