Annons

Nikon Coolpix 8400?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofieed

Medlem
Ska köpa min första digital kamera. Vill ha en bra kamera som inte är för komlicerad (dock inte för simpel) för mig som inte kan så mycket ÄN (vill lära mig). Har funderat på att köpa en Nikon Coolpix 8400. Är det någon som har en sån? Är den bra? Eller ska jag satsa på en 7900 istället?

Tack på förhand!
 
8400 och 7900 är ju två olika typer av kamera kan man säga. Av de två bjuder ju 8400 betydligt mer möjligheter med manuella inställningar och hela baletten. Du har åxå riktigt bra vidvinkel på motsvarande 24mm som dessutom presterar rätt bra ända ut i kanten på bilden.

Även om 7900 åxå tar bra bilder så är 8400:n i mina ögon en mer potent kamera.
Dock har den ju inte så lång brännvidd som längsta brännvidd. Det är ju inte säkert man behöver det, men det kan ju vara bra att tänka på.

Frågan är om den är värd pengarna när systemkamerorna är såpass billiga (relativt) som de ändå är. För typ en tusenlapp till kan du ju tex få en D70 med kitoptik (eller för den delen en 350D, fast då med en lite sämre optik).
Om du har möjligheten att lägga de extra pengarna så skulle jag ju personligen hellre göra det, då är du bra rustad för framtiden om du behöver andra möjligheter vad gäller optik och så.
Du behöver nog inte vara så rädd att kameran ska vara mer komplicerad än CP 8400, för de avancerade kompakterna har i stort sett samma inställninar, men ofta lite jobbigare att komma åt bara, via menyer.

Det kan ju vara värt att ta en funderare på iaf? :)

Annars finns det ju potenta kameror i lite längre prisklasser åxå. Konica Minolta A1 tex.
 
Tack för hjälpen.

Jo har nog blivit lite klokare.
Ska satsa på en 350d eller en D70. Men då kommer ju följd frågan vilken av dem är bäst?
 
DET, finns avhandlat i fler trådar än du räkna till. :)
Båda två är bra kameror och ger mycket bra bildkvalitet. 350D är lite (rätt mycket) mindre, vilket kan vara bra om man har små händer och vice versa.
D70:n med 18-70 kitoptiken är, som jag ser det, mer prisvärd i dagsläget då kitoptiken är bättre. Men objektiv kan man ju byta i framtiden så man ska man ska inte läga FÖR stor vikt vid det heller. :)

Prova att söka lite eller bläddra i VS-forumet efter trådar som handlar om skillnaderna mellan de två så ska du se att du hittar mycket information, kanske lite FÖR mycket. :)
Har du möjlighet att gå till en butik och testa och känna lite på kamerorna så kan det vara bra.
 
D50 kommer ju snart ut med (i slutet av månaden, eller var det till nästa?). Vilket pris den kommer få är ju lite osäkert, men det kommer ju säkert bli den billigaste digitala slr kameran hittils!?!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.