Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Coolpix 5000 - nåt att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjalle

Medlem
Undrar om det är någon som har köpt eller på annat sätt skaffat sig erfarenhet av Nikon Coolpix 5000. Är den nåt att ha? Ej intresserad av att få hänvisningar till DP Review eller någon annan utländsk internetsida. Har kameran recenserats i någon svensk tidning än?
 
den har inte testats ännu, vad jag vet, av någon svensk tidning. Mottagandet blev väl något mindre upphetsande - förväntningarna var nog för högt ställda.

Mvh
Johan
 
Tjalle skrev:
Ej intresserad av att få hänvisningar till DP Review eller någon annan utländsk internetsida.
Nähe? Och varför inte det??
DPreview är ju en av de mest respekterade sajterna som finns. Bättre tester finns knappt.
Tester i svenska tidningar som tex. Foto, Ljud oBild, Mikrodatorn etc. är ju nästan alltid patetiskt tunna.
För att få en bra bild av en produkt brukar jag kolla alla sajter jag hittar, som ex. dpreview, photographyreview, Steves-digicams, Cyberphoto etc.etc.
Efter det brukar man kunna se några röda trådar. Det är sällan man gör helt galna köp då.
 
Jag vill höra vad en vanlig användare har för erfarenhet av kameran. Jag har redan läst testerna på DP review och Steves digicams et cetera. Steves Digicams litar jag inte ett dugg på. Där förekommer aldrig någonsin några betydelsefulla negativa synpunkter på en kamera. Nej, fram med svenska åsikter och erfarenheter.
 
Jag var oxo rätt tänt på denna kamera.

Jag har inte testat den, bara fingrat på den...

För mig är den aldeles för liten! Jag har nu Nikon 950, och ville ha nåt seriösare...

Den är säkert jättebra, men jag köpte en Coolscan 4000 istället. Ung. samma pris...
 
Men Mats! Varför har vi det här forumet? För att utbyta erfarenheter med svenska intresserade hobby- och professionella fotografer. Om jag förstår dig rätt så kunde ju fotosidan.se lika gärna lägga ned. Man kan ju gå in på photography review och kolla diskussionerna där istället. Du verkar helt förringa det forum vi har här och då kan jag inte låta bli att undra varför du i hela friden överhuvudtaget lägger dig i diskussionerna.
Nu vill jag höra seriösa synpunkter från folk som har erfarenhet av Coolpix 5000 och inte hänvisningar till andra internetsidor än fotosidan.se.
 
Mig veterligen finns det inga stora sajter i Sverige som handlar on digitalkameror. Därför är rekomendationen att gå till t.ex dpreview ganska naturlig.
Du kan ju prova http://www.pixeloo.com/.
Nu är den ju inte 100% svensk som du önskar. Lite norka inslag får du leva med.
Är du bevandrad i disskusionsgruppernas tokiga värld finns det swenet.foto. Även den total-svensk.
 
Jag har ingen erfarenhet av cp5000 men jag tror att det är en väldigt bra kamera.. :)
Svenska tester dyker väl antagligen upp snart, kanske Foto nummer 4?
 
det ligger något i Tjalles kommentar. Tycker väl att svenska tester vågar kritisera produkter i ökad omfattning är utländska dito. Värst verkar tyska tester vara, det mesta verka vara Super där. En tidning som jag dock tillskriver en del tillit är Practical Photography. De verkar vara obundna så där framkommer en hel del till nytta för oss konsumenter. Jag har själv skrivit en del artiklar, dock ej fotorelaterat, och fått en del instruktioner om vad som kan vara lämpligt/olämpligt att skriva då det ytterst är annonser mm som finansierar tidskriften. Detta kan ju verka stötande men relationen är ju i sig ingen "rocket science".

Utan att tillskriva DpReview eller liknande partiskhet så är det ju leverantörerna som sponsrar siten med testobjekt och annonser.

Tidningen Foto's tester tillskiver jag mycket värde då jag upplever att de sätter konsumentens intresse väldigt högt.
Mvh
Johan
PS; Mina tester o artiklar är sedan länge preskriberat/glömt material, om någon undrar.
 
Har ett liknande dilemma; Jag letar efter info om Minoltas, Nikons och Polaroids scanners som tar mellanformat. Foto har "testat" Nikons 8000ED, men det gav inte så mycket. Ett test av en så pass avancerad och nästintill yrkesinriktad produkt kräver omfattande kontroll. Att Nikons scanner lider av sk banding i vissa fall upptäckte inte Foto. Ett idogt undersökande på utlänska forum har gett mig en del info. Samma sak angående en del andra detaljer om de andra scannarna, nån veckas letande är mycket informativt, plus att jag kommit i kontakt med en snubbe i USA som har testat alla tre. Oväderligt för mig.

Men visst, läsa en rejäl test i en svenskspråkig tidning över en kopp kaffe är helt ok. Men det sker ju sällan, eller aldrig.

Btw, är det bara jag som saknar Fotografisk Tidskrift?
 
Calle, nu begriper jag inte riktigt... Jag läste Fotos test av Nikon Coolscan LS 8000ED rätt noga och visst nämnde man problem med bandning även om det inte fick det namnet. Foto skrev: "Ett störande fenomen som uppstod både med Nikon Scan och Silverfast var svaga, parallella linjer i inläsningsriktningen vid skanning av mellanformatsbilder. De märks i skuggpartier och i stora jämna ytor och beror på den lilla avståndsskillnaden mellan CCD-elementen."
Tyckte testet var helt OK. Har inte hittat någon annan sida på internet som i sammanfattningen beskrivit de testade skannrarna bättre än Foto. Men nu spårar diskussionen ur. Fins det ingen som har erfarenhet av Coolpix 5000. Kameran har ju trots allt väckt mycket uppmärksamhet och någon måste väl ha köpt den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.