Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Coolpix 4800 vs Konica Minolta Dimage Z3

Produkter
(logga in för att koppla)

tenglund

Aktiv medlem
Står här i valet i vilken kamera jag skall köpa. Jag är rätt förtjust i att knäppa macrobilder samt är oftast utomhus.

Har hört att den stora nackdelen med Z3 är inomhus bilder.

Har för närvarade en Nikon Coolpix 885 som jag är väldigt nöjd med och skulle gärna vilja fortsätta med Nikon. Kan tänka mig att 4800:an är en bättre "allroundkamera".

Båda har fått väldigt bra betyg och är väl i samma prisklass vilket itne gör det nå lättare. Någon som har nå förslag? :)

MVH Thomas
 
Nikon 4800 är en utgången modell och Z3 ska ersättas med Z5.

En stor fördel med Z3 (och Z5) är att de har bildstabilisator, omfånget är oxå större.
 
Skumt, för när man kollar på cybers ordinarie lista så finns den inte med.

Men klickar man på "Se utgångna kameror" så finns den där.

Kanske bara ett misstag då.

Som du ser så står det heller inget pris på Nikon 4800.
 
"Announced in September 2004, the Coolpix 4800 represents the latest in a long line of Nikon compact cameras that stretches all the way back to the late 1990's, and is Nikon's first budget 'super zoom' camera." - dpreview.com

Den fick inte sådär fantastisk kritik varken av Simon (dpreview) eller Jeff (dcresource). En snabb genomläsning ger att den verkar sakna manuell kontroll av bländare och slutartid, något åtminstone jag skulle sakna rejält vid makrofoto.

Om du vill hålla kvar vid Nikon (vilket jag kan förstå om du gillar makro) och samma prisklass som 4800, skulle jag nog hellre satsa på en 5700 (ny eller begagnad).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.