Annons

NIKON Capture NX 2 hänger sig ????

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-jocke

Medlem
Hej alla glada Nikon fotografer!

Jag har ett problem och jag undrar:
--om jag gör ngt fel
eller
--om någon mer har råkat ut för samma sak.

Efter att ha jobbat med programmet (NIKON Capture Nx2) på några bilder ger det bara upp ---ALLT "fryser" inget går att göra.
Det är som om RAM-minnet är helt fullt??? Har man inte hunnit spara så är det borta eftersom jag måste starta om datorn.
Datorn är relativt ny med 2Gb i RAM och bra grafikkort.

När detta sker måste jag starta om datorn och då går programmet en stund igen och sedan är det likadant igen.

Är det någon som känner igen detta eller vet ngt om detta problem så vore jag tacksam för alla goda råd.
Mvh
Jan-Olof

Hej
NX2 gör mirakel med RAW filer, men tyvärr är det segt och en riktig minnesslukare, titta i "Aktivitetshanteraren" och fliken Processer, när man öppnat en RAW fil brukar NX2 tagit ca 1GB RAM (förutsatt att du har Windows). Jag har en dator med 64-bitars Windows och 8 GB RAM, CPU:n är en Quad på 2,66 MHz och då går NX2 snabbt och smidigt. Har testat med sämre hårdvara och har då upplevt liknande problem.
Har du hämtat den senaste versionen?
Ifall det är möjligt kan du uppgradera med mer RAM-minne.Jag tycker att 2 GB är för lite.
/Jocke

Tack för ditt svar

Hej
NX2 gör mirakel med RAW filer, men tyvärr är det segt och en riktig minnesslukare, titta i "Aktivitetshanteraren" och fliken Processer, när man öppnat en RAW fil brukar NX2 tagit ca 1GB RAM (förutsatt att du har Windows). Jag har en dator med 64-bitars Windows och 8 GB RAM, CPU:n är en Quad på 2,66 MHz och då går NX2 snabbt och smidigt. Har testat med sämre hårdvara och har då upplevt liknande problem.
Har du hämtat den senaste versionen?
Ifall det är möjligt kan du uppgradera med mer RAM-minne.Jag tycker att 2 GB är för lite.
/Jocke

Hej Jocke
Tack för ditt svar.
Jag ser att du har en riktig snabb maskin som hanterar 64 bitar
Jag har vanlig XP och den klarar ju endast 3Gb i Ram tror jag sedan är det inte lönt att sätta i mer.
Jag har andra programvaror (är egenligen musiker) som skall fungera och kan därför inte välja vad som helst för att dessa musikprogram skall fungera
MEN
NIKON kräver långt ifrån detta i sina specar för programmet och då tycker jag att det skall ticka och gå när datorn överstiger de krav som ställs.
Håller helt med dig om att när det fungerar är det ett alldeles ypperligt program, som är guld värt!

MEN jag blir less på det när det stannar efter ett par bilders redigering och hela arbetet kanske går till spillo eftersom hela datorn stannar och man kan inte spara.

ÄR det flera som har goda råd om detta så tar jag gärna emot dem.
Mvh
Jan-Olof

Nikon Capture är inte bra

Fick installera om Nikon Capture, fyra fem gånger innan det funkade på min Mac. Det var något fel på installeraren, många hade samma eller liknande problem.
Tack och lov klarar "Bildinsamling" av NEF/RAW numera (MacOs 10,6,2) så jag har kastat Capture, med en viss skadeglädje

Vad har du för grafikkort och vilken typ av minne är det på det bör vara GDDR3 eller högre.

Hej Jocke
Tack för ditt svar.
Jag ser att du har en riktig snabb maskin som hanterar 64 bitar
Jag har vanlig XP och den klarar ju endast 3Gb i Ram tror jag sedan är det inte lönt att sätta i mer.
Jag har andra programvaror (är egenligen musiker) som skall fungera och kan därför inte välja vad som helst för att dessa musikprogram skall fungera
MEN
NIKON kräver långt ifrån detta i sina specar för programmet och då tycker jag att det skall ticka och gå när datorn överstiger de krav som ställs.
Håller helt med dig om att när det fungerar är det ett alldeles ypperligt program, som är guld värt!

MEN jag blir less på det när det stannar efter ett par bilders redigering och hela arbetet kanske går till spillo eftersom hela datorn stannar och man kan inte spara.

ÄR det flera som har goda råd om detta så tar jag gärna emot dem.
Mvh
Jan-Olof

Man tjänar minimalt på att använda 64-bitars tillsammans med Capture NX, eftersom Capture NX bara kan adressera 32-bitar vilket är runt 3.5GB. Du skulle dock tjäna på att slänga i 1-2GB till.
Att det hänger sig borde dock mer vara något annat problem, har du upgraderat ditt Capture NX 2 med dom senaste buggfixarna. Om inte, surfa in på Nikons hemsida och hämta hem dom och installera dom.

/Karl

Det hänger sig för mig oxå, precis så som du beskriver.
Har du kommit på vad det berodde på?

Hälsningar
Peter

Nikon Capture NX

Det hänger sig för mig oxå, precis så som du beskriver.
Har du kommit på vad det berodde på?

Hälsningar
Peter

Hej Movitz
Mitt program går sedan några veckor betydligt bättre (Jag vet egentligen inte varför)
Det jag har gjort var att jag tog bort några multimediaprogram som jag aldrig använde.
Jag vet inte om det var där det var någon låsning MEN hur som helst kan jag nu köra flera bilder i följd och även hoppa mellan Photoshop och Nikon Capture utan att datorn tvärstannar och man får göra omstart på allt.
Tidigare kunde CPU mätaren stå på 100% redan efter ett par bilder och den släpte inte ens om jag stängde programmet ---- startade jag det igen (om det gick) så låg det kvar på 100%
En kille på Nikon tipsade om att i Nikon Capture under REDIGERA / inställningar /cashinställningar /gå in och trycka på TÖM med jämna mellanrum.

Det var inte mycket till hjälp jag kunde ge dig MEN så är dags läget för mig nu och det funkar rätt bra.
Programmet är ju när det fungerar guld värt!!

Ha en riktigt skön fortsättning på sommaren
MVH
Foto-Jocke

Tackar för svaret. Jag ska kolla upp vad som egentligen körs och stänga av det som jag inte behöver så får vi se.
/Peter

Är detta lösningen på NX2-problemet?

Fann länkar till följande tips ang. strulande NX2 på dpreview.

Författaren påstår att han har lösningen till problemet för Win XP alt. Win7 64-bit

Har själv problem med NX2 på Win7 64-bit men har ännu inte hunnit testa dessa tips.

Hej alla glada Nikon fotografer!

Jag har ett problem och jag undrar:
--om jag gör ngt fel
eller
--om någon mer har råkat ut för samma sak.

Efter att ha jobbat med programmet (NIKON Capture Nx2) på några bilder ger det bara upp ---ALLT "fryser" inget går att göra.
Det är som om RAM-minnet är helt fullt??? Har man inte hunnit spara så är det borta eftersom jag måste starta om datorn.
Datorn är relativt ny med 2Gb i RAM och bra grafikkort.

När detta sker måste jag starta om datorn och då går programmet en stund igen och sedan är det likadant igen.

Är det någon som känner igen detta eller vet ngt om detta problem så vore jag tacksam för alla goda råd.
Mvh
Jan-Olof

Du måste ha 4 gig för att få det att funka hjälpligt. Det hjälper också bra om du har cachen på en annan disk än systemdisken. Slutligen gillar inte NX2 att man har för många filer i samma mapp, blir segt när det blir 3-400. Sen ska man inte scrolla runt bland bilderna för mycket.

Buggigt dåligt men fantastiskt program :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar