Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Capture 4

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Jag undrar hur Du lägger upp arbersflödet från fototillfället till färdig bild.
Vad ändrar Du på, vitbalans, kurvor, exponering eller har Du Nikon Capture 4 enbara till att öppna Nef och utföra resten i Photoshoop.
Är nyfiken på Ditt arbetsflöde steg för steg.

Tack på förhand!

PS!
Tror fler och fler är på väg att övergå till Nef/RAW och skulle bli hjälpta av Ditt svar.

Jag brukar ställa så mycket som möjligt rätt i kameran och sedan batch-konvertera i NikonCapture till jpeg för att dessa versioner är snabba att arbeta med på datorn (bildvisning m.m.).

Om jag har råkat sätta vitbalansen fel så korrigerar jag det i Nikon Captures 'Multi-image'-läge och sparar om NEF-bilderna med nya vitbalansen inlagd. Samma sak om jag har missat exponeringen något på en serie bilder. Sedan konverterar jag om dem till jpeg med batch-funktionen i NC.

Om jag vill arbeta lite extra med en bild för att t.ex. skriva ut en förstoring så använder jag oftast vitbalans med finjustering (alternativt sätter jag gråpunkt). Jag finjustear också exponeringsreglaget så att bilden hamnar precis där jag vill ha den och korrigerar kurvor i LCH-editorn (oftast applicerar jag en något uppbuktande kurva för att höja mellannivåerna en aning). Ibland byter jag också 'Color mode' till något som passar bilden bättre (arbetar dock nästan alltid i AdobeRGB oavsett 'color mode'). I enstaka fall använder jag D-lighting för att plocka fram mer information i skuggorna. Resten av bearbetningen sker i Photoshop (och NeatImage om jag behöver brusreducera).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar