Annons

Nikon Capture 4.3.2 ute!

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på hur trevligt CS2 är, så betraktar jag närmast hela Capture som enda stor "bug". Maken till segt program har jag aldrig varit med om!
Vad är som har blivit de-bugifierat då?

Programmet blev faktiskt rejält snabbare med uppdateringen 4.3.1 även om det har en bit kvar till de snabbaste.

Innan 4.3.1 använde jag aldrig NC - nu använder jag det ganska ofta. Fortfarande är det dock lite långsamt, men funktionerna är riktigt bra.

Gränssnittet behöver dock förbättras i version 5.

Håller med Bo, det är helt OK att använda och jag kör det på alla bilder som jag inte behöver flytta om pixlarna i på något sätt.

Gillar att råinställningarna följer med i själva NEF-filen och inte ligger utanför, samt att den bygger om preview-JPEG:en vid förändringar.

Men GUI:t för att jobba mot flera filer samtidigt är inget vidare... Där vart ju CameraRaw bättre iom CS2.

Ingemar Eliasson skrev:
Med tanke på hur trevligt CS2 är, så betraktar jag närmast hela Capture som enda stor "bug".
Jo, det är ju möjligt att det är trevligt, men det har ett trevligt pris också. Såvida man inte planerar att piratkopiera/stjäla CS2, så ligger det ju utanför de flesta normala hobbyfotografers budget...

Håller med - Nikon Capture är prisvärt. Jag betalade 995 kr och det är mycket sällan jag behöver använda Photoshop.

Och om man ska fixa jpg-bilder är Nikon Capture till och med mer lättarbetat än Photoshop. Startar snabbare och funktionerna är bra. Uppskattar t.ex enkelheten i att skapa svartvita bilder.

Har också kommit att använda NC allt mer, som fler andra. Gillar, i likhet med andra, inte hastigheten i själva bearbetningen av RAW-filerna men visst har det blivit bättre. Däremot är ju ACR i PS två skillda program enligt mig och skulle snarare se att de kompletterar varandra. Själva RAW-processen tar jag med NC (för tillfället, dock ibland Capture One) och sedan kan jag mixtra lite med bildern i PS CS2 om så behövs.
Vad jag saknar i NC är en smart lösning för att snabba upp arbetsflödet vid själva sparande/konverteringen av RAW-filer. Capture Ones möjlighet att ställa filer på "kö" är kanon och skulle vilja ha något liknande i NC. Visst finns det Batchmöjligheter men det är inte samma sak, då får man ju trycka på samma inställningar på alla bilder.
Kanske är det som någon sa att Nikons EGNA program är bättre att ta vara på informationen i RAW-filen (läs NEF), de är väl trots allt de som står bakom formatet och krypteringen så kanske får man MEST ut av Nikons egna program. Det kan man ju tycka vad man vill om ;-)

Ja, tänk en version 5 av Nikon Capture med ett gränssnitt motsvarande Rawshooter eller C1. De olika paletterna skulle finnas på flikar istället. Tillsammans med lite högre hastighet vid raw och bättre batchhantering - då har Nikon en killer application...

NC har sina svagheter, helt klart, men kritiken för att det är så långsamt har jag aldrig riktigt förstått.
Att det är värdelöst på att rädda högdagrar och hanterar moiré och maze patterns helt åt helskotta må vara hänt, men jag har aldrig tyckt att det är särskilt långsamt, och då har jag ändå en dator som du börjar bli lite till åren kommen (Athlon XP 2200+ med 1GB RAM). På min burk tar en konvertering av en råfil till tiff eller jpeg typ 5s.

Det är det program jag använder på de flesta av mina bilder, men i de få fall jag skulle behöva rädda högdagrar eller i de ännu färre fall som jag får moiré eller maze patterns som är störande så använder jag hellre ACR eller RSE.

Det är inte själva konverteringen som är långsam. Kör du d-lighting i better mode t.ex. är programmet mycket långsamt på en dator med 512 mb i internminne. Och att börja använda "ångra" i dom lägena kan man bara ångra.

Åtminstone före 4.3.1

Rawshooter och C1 jobbar på ett annat sätt och gör vad jag förstår ändringarna på ett "alias" och först när man sparar filen görs ändringarna "i verkligheten".

Slowfinger skrev:
Åtminstone före 4.3.1
4.3.1 innebar en MYCKET stor förbättring i minneshanteringen (vilket var det som oftast ställde till det). Även med en prestandadator med 1,5BG RAM kunde man i stort sett glömma att öppna/bearbeta mer än en NEF i taget. Detta minnesproblem är mer eller mindre borta i och med 4.3.1.

Slowfinger skrev:
Kör du d-lighting i better mode t.ex. är programmet mycket långsamt på en dator med 512 mb i

Rawshooter och C1 jobbar på ett annat sätt och gör vad jag förstår ändringarna på ett "alias" och först när man sparar filen görs ändringarna "i verkligheten".

Jag använder inte D-lighting eller liknande i vare sig RSE eller NC. Shadows & Higlights i PS ger enormt mycket mer kontroll på sånt, i de fall man behöver fixa med sånt. Men visst, jag har noterat att det inte är toksnabbt. Men det är väl eg det enda som går långsamt åxå.
Jag har bara testat en demo på C1 och där verkar det mycket riktigt vara så att förändrignarna görs på en preview (tumnagel snarare) som är så lågupplöst att man inte kan gå och och fingranska hur det eg ser ut. RSE jobbar på de pixlarna som för tillfället är synliga. Detta gör ju att den börjar räkna igen när man scrollar en inzoomad bild, vilket inte NC gör.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto