Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Camera Control Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Larzza

Medlem
Nikon Camera Control Pro
Tänkte testa det på min bärbara dator.
Men det vill inte installeras!

På sidan Systemkrav:
Intel Celeron-, Pentium 4- eller Intel Core-processor med en processorhastighet
Jag har AMD-processor och NIKON-Support säger att det ska fungera på en AMD.
Han som svarat på Nikon har en kompis som har installerat det på en dator med AMD-processor.

Precis när installationen ska börja så kommer det upp en ruta med UTROPSTECKEN utan text.
utrop.jpg

Någon som verkligen vet om det funkar på en AMD-dator?

Det ska inte ha någon betydelse om det är en AMD eller Intel så länge det är en tillräcklig snabb processor. Tror ditt fel beror på något annat, kollat så du uppfyller operativsystem kraven?

Jag själv hade inga problem att installera eller starta programmet på en AMD x2 6000+ med Vista Ultimate 64bit.

Använde Camera Control Pro 2 som jag hita hos Nikon's svenska sida.

Märkligt.

I alla fall, jag har
Acer Aspire 7220
Microsoft Windows Vista Home Premium
CPU typ Mobile AMD Sempron, 2000 MHz (10 x 200) 3600+
Moderkortschipset nVIDIA nForce 7000M-610M, AMD Hammer

2,5Gig minne.

Skulle vilja ha ett program som spelar in installationen vad som händer.
Installationen avbryts innan installationen är färdig. Så inget sparas i loggar (om jag tittar på rätt ställe).

Jisses vad den loggar, Datorn är ju aldrig arbetslös!

Iaf jag lyckades logga (filtrera) endast det som jag ville (tror jag) men det blev ca 142000! rader å det orkar jag inte gå igenom.
AndreasOnTheWeb
Har du andra program installerade från Nikon?

frwe skrev:
Process Monitor http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645.aspx visar exakt vad som händer på datorn t ex under en installation. Den visar vilka filer som inte kan öppnas, om det är behörighetsproblem eller annat. Kan vara litet jobbiga att använda eftersom de visar allt men det går att filtrera. /FW

En del program kan vara kinkiga på 64bitars Vista, är det det du har? På Nikons hemsida står det att det stöder 32bitars. Jag har installerat Capture NX och Nikon View utan problem på 64bitars Vista. /FW

Nepp det är 32-bit (Äkta Vista)

Installationen kommer så långt att jag ser
"Konfigurerar Windows Installer" och "baren" går till fullt sen popar Windows Installer upp 1/10 sek.
Sen går det inte längre.
Tittade lite djupare i Vistas loggar och det som jag ser mest av fel om just installationen.
Product: Camera Control Pro 2 -- Installation operation failed.
MsiInstaller

jag vet inte hur de bygger sina program, nikon alltså, men jag formaterade om min dator och sen gick det bra (säger inget om windows, det är nästan ännu skruttigare) fast det var inte camera control utan picture control och nikon view

vad jag menar är alltså har man installerat nåt gammalt nikon program kan det vara ett hellvete att installera om, ligger en massa skräp och blockerar vad jag fattar

jag vet inte hur de bygger sina program, nikon alltså, men jag formaterade om min dator och sen gick det bra (säger inget om windows, det är nästan ännu skruttigare) fast det var inte camera control utan picture control och nikon view

vad jag menar är alltså har man installerat nåt gammalt nikon program kan det vara ett hellvete att installera om, ligger en massa skräp och blockerar vad jag fattar

Det måste vara nåt som krockar med Windows Installer för mej.

Jag testade även Capture NX, MEN… precis i slutet av installationen så kom likadan ruta upp med utropstecknet.
Men installationen funkade tydligen för det går att starta programmet.

PS
idiom Du dubbelposta :)

trippel, ja suck, vet inte vad det är med dessa datorer nuförtiden, man tror att allt ska flyta på, så pajar de bara

Larzza skrev:
Jisses vad den loggar, Datorn är ju aldrig arbetslös!

Iaf jag lyckades logga (filtrera) endast det som jag ville (tror jag) men det blev ca 142000! rader å det orkar jag inte gå igenom.
AndreasOnTheWeb
Har du andra program installerade från Nikon?
Jag kör även Nikon Capture NX 1.3 installerat, och fungerat fint för mig.
Kan det vara så att det blivit något fel på filen när du tagit hem den via nätet?
Kanske testa tanka hem den igen hemma eller hos någon kompis, och bränna över den på en cd eller lägga på ett usb-minne.

Jag har precis installerat programet och testat det, och det funkar. Men en fråga jag har är om man kan göra så att räkneordningen på bilderna bibehålls? tex om jag tar en bild på vanligt sätt i kameran så blir det "DSC5899", hur kan man göra så att den räkningen bibehålls?

om du menar i nikontransfer så finns ju en del/flik som heter alternativ, där görs alla inställningar, även den du efterfrågade

jag tycker den är suverän, första gången jag lyckats döpa om bilder direkt till precis vad jag vill, nämligen tid

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar