Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon-bry

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Garage

Avslutat medlemskap
Jag har frågor angående Nikon D40X och Nikon D80.

Fråga 1:

Är den enda skillnaden mellan dessa modeller att den ena HAR AF-motor i kameran och den andra inte?

Om nu detta stämmer - fråga 2:

Ska jag spara ett par tusen till ett bättre objektiv genom att nöja mig med D40X?

Om svaret blir odelat JA - fråga 3:

Finns det ett tillräckligt utbud av objektiv som har inbyggd AF-motor till Nikon?

Om svaret blir JA - fråga 4:

Är såna objektiv mycket dyrare i längden att köpa, så att en Nikon D80 ändå blir billigare i längden?

Eller ska jag skrota valet av Nikon och gå på ett annat märke? Jag kikade länge på Canon Eos 400 tills jag fick en i händerna - där den försvann mellan veck och valkar...

Hjälp!

1. D80 är robustare byggd, tror att huset är lite större än D40x också. Jag har för mig att D80 har fler AF-punkter än D40x.

2. Finns inget generellt svar på denna fråga... Bra optik är ofta viktigare än kamerahuset men det är tveksamt om några tusenlappar mer på optik gör så stor skillnad. Välj det kamerahus som du trivs med och som har tillräcklig funktion för ditt fotograferande. Köp sedan så dyr optik du kan.

3. Alla nya objektiv från Nikon har AF-S, dvs inbyggd fokusmotor och fungerar alltså bra på D40x. Några AF-S objektiv: 12-24mm, 24-70mm, 18-70mm, 17-55mm, 70-200mm, 200-400mm, 300mm, 105mm macro m.fl

Det du missar är några fina fasta brännvidder, t ex 10.5mm fisheye, 50mm/1.4, 85mm/1.4, 135/2 DC m.fl. Dessa funkar inte på D40x.

4. Bra objektiv är alltid dyra men Nikon har ett antal prisvärda zoomar med AF-S så det blir inte dyrare pga AF-S-kontruktionen i sig. Om du vill använda fasta brännvidder så ska du nog undvika D40x och satsa på D80.

Vilket märke man ska satsa på tycker jag är en smaksak. Man ska tänka över vilka kameror man gillar att använda och vilka objektiv som finns hos respektive tillverkare.

Canon är störst, följt av Nikon och sen kommer alla de andra märkena. Begagnatmarknaden är alltså mycket större på Canon och Nikon.

Lycka till!

Toppen

Tack för inputen - det dök upp några skillnader jag antingen försummat eller inte sett.. Fast det gjorde det svårare egentligen

FiLM) (Francis-G skrev:
Det du missar är några fina fasta brännvidder, t ex 10.5mm fisheye, 50mm/1.4, 85mm/1.4, 135/2 DC m.fl. Dessa funkar inte på D40x.
[/B]

Detta är en sanning med modifikation. Dessa objektiv funkar utmärkt även till D40X. MEN, du får fokusera manuellt ;-)

mvh
cf

Skillnaderna mellan D80 och D40x är att D80 har bättre AF, stadigare byggd, massa viktiga funktioner på knappar på kameran istället för gömda inne i menyer, DOF preview knapp, två rattar vilket underlättar en hel del, en display på toppen och massa annat plock.

Bara du kan svara på om det finns tillräckligt utbud. Det beror helt på vad du fotar.

Om objektiven med inbyggd motor i är dyrare beror lite på hur man tänker. Det är ju inte riktigt så att samma objektiv finns med eller utan motor. Det beror också lite på vilka krav på optik man har. Det finns ju 18-55 och 55-200VR eller 18-70 och 70-300VR. Det första kitet är billigare och därför inte riktigt lika bra som det andra som är dyrare. Sen finns en hel drös andra objektiv också men svårt att säga något mer utan att veta vad du fotar.

Till trådskaparen:
Har du tänkt efter varför du vill ha D40x före D40? Det är ju trots allt en väldigt subtil skillnad om man räknar bort de 4 extra megapixlarna som för de allra flesta är onödiga. Jag skulle i ditt läge valt mellan D40 och D80, inte mellan D40x och D80. Köper du D40 har du definitivt pengar över att lägga på ett extra objektiv.

Vet inte var du bor men just nu kostar D40 + 18-55-kitoptiken 4790:- på Elgiganten i Uppsala. Då kan du ju köpa till ett Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 och vara uppe i ungefär samma pengar som ett D80-kit skulle kostat.

En viktig fråga som ingen har ställt: Kan D40x styra en Nikonblixt typ SB-600/SB-800, TRÅDLÖST?
D80 KAN.
//Fredrik

Jadu - jag minns inte varför jag ratade D40, men jag antar att det framförallt var 6 Mp... Same same but different.. 10Mpixlar kostar en ynka lusing mer och jag tänkte det kunde vara bättre i längden...

Beakta att jag är nybörjare - jag kanske tillskriver pixelmängden större värde än vad det egentligen har... (?)

Fred H skrev:
En viktig fråga som ingen har ställt: Kan D40x styra en Nikonblixt typ SB-600/SB-800, TRÅDLÖST?
D80 KAN.
//Fredrik

Nej, inte utan att styra från en SB-800 som man kör som master på kameran. Man behöver alltså en extra SB-800 förutom den/de blixtar man vill fjärrstyra. Har man tänkt att styra blixt trådlöst är det alltså vettigt att köpa D80. D40+SB-800 blir dyrare än en D80, så då äts hela priset man sparar upp.

mrkgrd skrev:
Har hört samma sak. Har inte senaste siffrorna men i somras skrev Ny Teknik att Nikon gått om Canon, med hjälp av D40-modellen.

http://www.nyteknik.se/nyheter/teknikprylar/prylar/article44817.ece

Och har hört av flera Canonister att Nikon ligger före. Oreserverat. Förut var det "bara" inom handhavande och kontroll.

Jag är inte dummare än att jag vet att det är tillfälligt. Men älskar fajten! Den betyder mer (snabbare och billigare) för oss konsumenter.

Sony?

Angående om Nikon eller Canon är störst: min poäng var att dessa två dominerar eller har dominerat marknanden och därför är störst på begagnatmarknaden.

Jag har också läst nånstans att Nikon numera säljer flest DSLR-kameror men Canon har varit störst under ett antal år så jag undrar om inte Canon fortfarande har flest kameror och objektiv ute i världen?

Notera att jag själv är Nikonfrälst sen ett antal år...

FiLM) (Francis-G skrev:
Angående om Nikon eller Canon är störst: min poäng var att dessa två dominerar eller har dominerat marknanden och därför är störst på begagnatmarknaden.

Jag har också läst nånstans att Nikon numera säljer flest DSLR-kameror men Canon har varit störst under ett antal år så jag undrar om inte Canon fortfarande har flest kameror och objektiv ute i världen?

Notera att jag själv är Nikonfrälst sen ett antal år...

Tror du måste bestämma dig för en tidsperiod. Nikon över tex 40 år lär ingen slå varken i antal objektiv eller hus.

styra trådlöst

D80 kan visst styra extern blixt utan att köra med en sb-800 på kameran,

den inbyggda blixten fungerar som commander, och vill man inte att det blixtljuset ska tas med i bilden så köper man bara en liten "täckskiva" som sätts i blixtskon och som täcker den inbyggda blixten men släpper igenom "mätsignalerna"

Kostar under 100-lappen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar