Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon blixtar: jag behöver ett råd

Produkter
(logga in för att koppla)

prometeo

Medlem
Hej,
jag heter Luigi, jag är en italienare och ber er om ursäkt för min svenska.

Jag har en Nikon F70 men jag ska köpa en D70 så fort som den ska vara tillgänglig på markanaden (våren?).

Om några veckor ska jag ta bilder för brölloppet av en av mina vänner och, even om min F70 har en inbygd blixt, jag behöver en starkare blixt.

Jag har tänkt att köpa en blixt som är anpassad för en D70 och har läst i detta forum att bara DX modeller passar bra för Digitala Nikon SLRar.

Det betyder, om jag inte har fel, SB-28DX, SB-50DX och SB-80DX.

fråga #1: stämmer det? Är SB-800 ochså bra? Finns det någon annan model som funkar bra med Digitala Nikon SLRar?

fråga #2: alla DX blixtar verkar vara ganska nya; är min F70 kompatibel med dem?

Jag har försokt jamföra dessa blixtar och jag tror att SB-80DX är en evolution av SB-28DX (som inte säljas längre av Nikon) medan SB-50DX är inte lika stark som de andra och har, enligt min åsigt, nackdelen att den behöver svindyra litium batterier. Det betyder att jag är mest intresserad i SB-80DX och SB-800.

fråga #3: vilka skillnader finns mellan 80dx och 800?

Jag har sett att USA priset av blixtarna är mycket bättre en i Europa (men det ser ut att igen har SB-80DX tillgänglig) och skulle vilja köpa blixten på nätet i USA.

fråga #3: Finns det någon så har erfarenhet med det? Hur länge tar det att få paketet? Hur mycket betalar man för porto och skatt osv?

tack i förväg för ditt hjälp

/Luigi

prometeo skrev:
Hej,
jag heter Luigi, jag är en italienare och ber er om ursäkt för min svenska.
Din svenska är utmärkt.

Det betyder, om jag inte har fel, SB-28DX, SB-50DX och SB-80DX.
Stämmer.

Är SB-800 ochså bra?
Den har en del finesser som bara D2H kan använda än så länge. Men den funkar på Nikons övriga DSLRer också. Hur D70 kommer att fungera vet vi inte än.

Finns det någon annan model som funkar bra med Digitala Nikon SLRar
För att erhålla TTL-mätning måste man köra DX-blixtar. Men andra blixtar, som Nikons äldre, typ SB24, funkar bra i A-läge.

Stämmer.
Jag har försokt jamföra dessa blixtar och jag tror att SB-80DX är en evolution av SB-28DX (som inte säljas längre av Nikon).
Stämmer.

medan SB-50DX är inte lika stark som de andra och har, enligt min åsigt, nackdelen att den behöver svindyra litium batterier.
Stämmer. SB50DX går inte att vrida i sidled heller.

fråga #3: vilka skillnader finns mellan 80dx och 800?
Hmmm...exakta och detaljerade skillnader vet jag inte. Kolla om Nikon Nikon USA har utförliga data.

#1 Skvallret går att Nikon D-70 ska ha samma blixtsystem som D2h. Om det stämmer så finns det stora fördelar att välja just SB-800. Jag har använt D2h och SB-800 i snart två månader och är urnöjd. Blixtmätningen är mycket bättre än med någon annan digitalkamera/blixtkombination jag sett. D2h funkar bra med är bra med min SB-28dx också, men inte lika bra.

#2 Jag har inte testat själv, men det ska enligt uppgift inte vara några problem.

#3 Skillnaderna är stora. SB-800 fungerar med något som Nikon kallar iTTL och är mycket bättre än alla tidigare system på digitalkameror. Det har jag egen erfarenhet av. Fast vi vet som sagt inte säkert om D-70 kommer att stödja iTTL.

Det där med USA-handeln kan jag inte hjälpa dig med. Jag handlar mina grejor över disk så att ni andra har några fotoaffärer där ni kan känna på prylarna innan ni beställer över nätet. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar