ANNONS
Annons

Nikon blixt hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Hej
jag har en D40X och jag fotar inte mycket..inget alls för den delen hahaha men man kan ju alltid börja så smått nu när man får lite tid över och testa och leka sig fram som ni säger.
Jag har läst att man kan använda blixt dagtid för att i ex ett ansikte få bort vissa skuggor. Vilken blixt till nikon rekomenderar NI som man kan ställa in så den löser ut även i dagsljus? En till hyffsat pris (upp till runt 3000kr) då man bara är i lekstadiet.. Eller kan man göra inställningen i kameran så den löser ut även i dagsljus. har letat i kamerainställningarna men finner inget så jag börjar fundera om det är i själva blixten man ställer in dessa inställningar om så är fallet...vilken blixt.?

Det finns en knapp för att fälla upp den inbyggda blixten. Gör det, och den blixtrar. Svårare än så är det inte.

Blixten löser ut även i dagsljus i PASM lägena så länge du har blixten uppfälld. Om du i kameran har ställt in TTL som blixtkontroll så sköter den sin styrka själv. Vill du istället ha en blixt där du själv kan ställa in styrkan så finns det SB600, SB800 och SB900. Möjligen kan du ställa blixtstyrkan på en SB400 manuellt också, men de är något du gör i kamerans meny och jag vet inte om en D40x kan det, kolla i din handbok om det står något om det.

Det finns en knapp för att fälla upp den inbyggda blixten. Gör det, och den blixtrar. Svårare än så är det inte.

men om man vill ha den externa blixten på? har kollat på SB600....800...900 är det blixteneller kameran man gör inställningar för att få blixten att blixtra i dagsljus

Jo men den jag har idag ..en enklare, känner av ifall blixt behövs och det går inte att göra inställningar på själva blixten...därav min fråga om annan blixt som man kan stälal inså den inte känner av att det är dagsljus etc
om du ställer blixten på att altid lösa ut på hel effekt så reglerar du exponeringen med hjälp av bländare och slutaren. men varför gör det. Blixten mäter så bra att manuella inställningar sällan är nödvändiga. Mitt ips är att du tittar på SB600. Den kan nästan allt som SB800 kan.

Jo men den jag har idag ..en enklare, känner av ifall blixt behövs och det går inte att göra inställningar på själva blixten...

Är det en SB-400 du har, möjligen? Den fungerar precis som sina större systrar i det här fallet! Skillnaden är finesser och styrkan. Som upplättningsblixt använder den samma mekanismer som 600/800/900.

Om det är någon blixt, berätta vad du har!

Vad är dåligt med blixten du har? Räckvidden?

Flera har försökt hjälpa dig och det gör jag nu också:)

Vrid på kommandoratten ovanpå kameran till t.ex. P (A/S/M går också bra)

Tryck in knappen (och håll den intryckt) som finns på vänster sida alldeles under blixten och nära objektivet (det är en blixtsymbol på den)

Titta i displayens vänstra nederkant samtidigt som du snurrar på snurrhjulet (som till 90% sitter inne i kameran) alldeles vid din högra tumme.

När du nu vrider så ser du hur blixikonerna ändras i displayen, välj det läget som bara ser ut som en blixt - wow det funkar va?

Nästa gång kan du väl ringa till Nikons support, så slipper jag bli så irriterad att jag måste svara:)

Hälsningar

Adam

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar