Annons

[Nikon] Batterier. (Och laddning i England)

Produkter
(logga in för att koppla)

LuNk4n

Medlem
Jag har köpt en Nikon D50 och tycker det skulle
vara bra att skaffa ett extra batteri. Jag
besökte cyberphoto.se och fick se att ett batteri
till D50'n kostar runt 700 kronor, och måste fråga
om detta är ett normalt pris? Eller kan man hitta
billigare orginalbatterin?

På auktionssidan Tradera säljer en person icke-
orginalbatterier (se beskr. nedan) och frågan är
om det är riskfritt att använda dom?
Dom är säkert inte lika bra som orginalen, men nu
ska jag bara ha dom som backup. Funkar det?

Sista frågan - Jag åker till London om två veckor,
och undrar om batteriladdaren fungerar där? Har
dom inte annat "elsystem"?





Produktinformationen på Tradera:
(Pris: 119 kronor)

Helt nytt icke original på hela 1700 mAh

Kapacitet: 1700 mAh
Spänning: 7.4 v
Säkerhet: All säkerhet, överhättning, kortslutning, överladdningsskydd, CE märkta

Kompatibelt med följande Nikon DSLR kameror:
Nikon D50
Nikon D70
Nikon D70s
Nikon D100

...

Låter det som batteriet skulle vara användbart?


Skulle vara mycket tacksam för svar.
Mvh
Mikael Lundqvist
 
Batterier och laddning

Hej Mikael.
På Tradera o andra siter säljas alt. Från kamerabatterier som i Kina kostar SEK 15,-/stk till riktig bra batterier. Prisen som säljaren tar har ingen ting med kvaliteten att göra. Uppgiven kapasitet skal man INTE alltid lita på. Jag kan dermed inte vita vad du har handlat. Jag har köpt batt til Canon på Tradera som inte är värd kartongen dom är packad i; til ca. samma pris som du har betald.
Ang. laddare i England. Dom har mest 115VAC i sina 1-fas uttag. Kolla din laddare, möjlig den klarar innspenning mellan 90 och 240VAC. Det står hält säkert märkt på baksidan.
God Tur
Erik J

Ursäkta, skriveleifer :))
 
Senast ändrad:
dom har en extra plugg i kontakten.. den är dock inte strömförande... de svenska pluggarna passar i två av de tre brittiska och om man trycker in ett lämpligt föremål i den tredje kontakten så kan man sätta i den svensa laddaren.. detta är inte helt utan risker förstås.. om du gör det så se till att göra det med något icke strömförande
 
harryett skrev:
dom har en extra plugg i kontakten.. den är dock inte strömförande... de svenska pluggarna passar i två av de tre brittiska och om man trycker in ett lämpligt föremål i den tredje kontakten så kan man sätta i den svensa laddaren.. detta är inte helt utan risker förstås.. om du gör det så se till att göra det med något icke strömförande

Den flata såkallade Europluggen som alla laddare har (dubbelt-isolerade apparater) kan användas i engelska utan risiko. Den passar bara på fas-nolla.
Men se på laddaren at spenningen handteras. Canons laddare greiar 115VAC; er inte säker på Nikon, men tror det.
mvh Erik J
 
fujicanon skrev:
Den flata såkallade Europluggen som alla laddare har (dubbelt-isolerade apparater) kan användas i engelska utan risiko. Den passar bara på fas-nolla.
Men se på laddaren at spenningen handteras. Canons laddare greiar 115VAC; er inte säker på Nikon, men tror det.
mvh Erik J

ok, jag är ingen elektriker.. allt jag vet är att det funkar för mig ;) ..varje gång, alla gånger
 
Men visst har de väl 220-240 volt i Storbritannien precis som i Sverige?
 
Jag har köpt laddningsbara batterier via Tradera en gång, och detta helt klart en gång för mycket!

Om man nu ska köpa icke original batterier köp dem via någon erkänd affär/webbshop. Batterier behöver ju absolut inte vara dåliga bara för att de inte är original men de bör ju vara av ett "äkta"fabrikat. Tänk på att dåliga batterier även kan vara riskabla ur läkage synpunkt, inte någon drömsituation med ett läckande batteri i sin dyra kamera.
 
jimh skrev:
Men visst har de väl 220-240 volt i Storbritannien precis som i Sverige?
Det er korrekt Jim. Men i store delar av det gamla elnätet (ca 90%) används fremdeles 115VAC 1-fas.
mvh ErikJ
(Norrman, född i England, bosatt i Sverige och elkraftingeniör)
 
jimh skrev:
Men visst har de väl 220-240 volt i Storbritannien precis som i Sverige?
Ja. Några 115V är det inte. Tidigare var spänningen 220V i många europeiska länder, t.ex. i Sverige, och 240V i Storbritannien. Nätspänningen har dock harmoniserats av EU och alla har nu nominellt 230V och 50Hz. Toleranserna är dock så stora att både 220V och 240V kan förekomma i uttagen.
 
EleyT skrev:
Jag har köpt laddningsbara batterier via Tradera en gång, och detta helt klart en gång för mycket!

Om man nu ska köpa icke original batterier köp dem via någon erkänd affär/webbshop. Batterier behöver ju absolut inte vara dåliga bara för att de inte är original men de bör ju vara av ett "äkta"fabrikat. Tänk på att dåliga batterier även kan vara riskabla ur läkage synpunkt, inte någon drömsituation med ett läckande batteri i sin dyra kamera.
Så är det Joachim. Tyvärr kan jag inte säja från vilken knalle jag handlade, men personen är medlem här på siten (oops...hold käft Erik)
Har oxå handlat bra batterier på Tradera; helt på höyd med eller bettre enn Canon orginal.
Watch out!
mvh Erik J
 
Det finns en adapter för Storbritanniens elsystem på alla riktiga lamp/elaffärer med kunnig personal. Du sätter bara in din kontakt i den och andra ändan i eluttaget. Jag kopplade in dator, mobil, scanner, ja allting jag hade med mig från Sverige via den när jag bodde ett år i Skottland. Kostar la en 50-100 kronor. Finns även att köpa på Boots i UK om du inte orkar släpa med dig.
 
Tack för svaren.

Men är 700 kronor för ett orginalbatteri ett
rimligt pris, eller är det bara jävligt dyrt hos
cyberphoto.se?
Kostar dom verkligen 700:- ?!
 
Köp adapter på flygplatsen.
Jag har såna billiga adaptrar i mina vägguttag och pluggar in allt från lampor till dammsugare, hårtork, akvariepump, strykjärn, brödrost - fortfarande efter 4 1/2 i England. No prob! :)
 
LuNk4n skrev:
Tack för svaren.

Men är 700 kronor för ett orginalbatteri ett
rimligt pris, eller är det bara jävligt dyrt hos
cyberphoto.se?
Kostar dom verkligen 700:- ?!
Orginalt er dyrt; alt for dyrt. Det finnas bra oorginala till pris 200-250.
Se bl.a här: fotohuset punkt se
Har oxå vertikalgrepp till D50 och D70 inkl. 2 batterier och AA-adapter för 1295,- (Hähnel)
mvh Erik J
 
Köpte (i november) ett till min d50 på Scandinavian Photo; Pixbo EN-LE3 för 450 kr. Funkar lika bra som originalbatteriet.
 
Om man nu tycker att 700:- är dyrt för originalbatteriet (tycker jag också) förstår inte jag varför man bara måste leta efter den andra extremen.

Alltså! Den billigaste piraten på marknaden.

Zebra Media har ett batteri typ EN-EL3-H som ersättning för originalet EN-EL3

Finns på lager och kostar 187:-
 
Batteriet som säljs på Tradera är på 1700 mAh,
medans orginalet är på 1500mAh. Är detta i sin
ordning? (Jag är verkligen inte batterikunnig.)
Eller ska man undvika 1700 mAh? Eller kan det
rent av vara bättre?

Tacksam för svar snarast. Auktionen avslutas om
några timmar.


Mvh
 
1700mAh är ju egentligen bättre. Det är mest frågan om man kan lite på det eller inte. Det är liksom angivelsen av hur mycket batteriet rymmer. 1700milliAmperetimmar mot 1500. Så det är bättre. Om det nu stämmer.
 
Amperetimmar (Ah) talar bara om hur mycket kräm du har att röra dig med, Det är hur mycket ström som finns i batteriet, alltså hur länge det räcker. Ju mer dessto bättre. Claes Ohlson har en bra "multiplugg" för alla uttag som finns, kostar runt hundringen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.