Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED

Produkter
(logga in för att koppla)

Aby

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att köpa ett budget-tele att fotografera sport med eftersom att det är det enda jag har råd med för tillfället. Är det någon som har någon erfarenhet av detta objektiv (kunde inte hitta den bland recensionerna här) eller vill rekommendera ett bättre i samma prisklass (upp till 5.000 kr)?

Tack på förhand!

Jag står i begrepp att köpa ett budget-tele att fotografera sport med eftersom att det är det enda jag har råd med för tillfället. Är det någon som har någon erfarenhet av detta objektiv (kunde inte hitta den bland recensionerna här) eller vill rekommendera ett bättre i samma prisklass (upp till 5.000 kr)?

Tack på förhand!

Riktigt bra så länge man är medveten om bristen från 250mm och uppåt. Klarar man sig ändå och ljusstyrkan räcker till så kan det rekommenderas. Du skall kanske kolla begagnade 80-200/2,8 Den äldsta AF med skjutzoom är riktigt vass (jag har den också), den saknar stativfäste och är inte bland de snabbaste vad gäller autofokusen. Skall gå att få tag i för ungefär samma pengar som 70-300VR ny. Senare modell med AFS är givetvis snabbare men också dyrare. /FW

70-300 e som föregåenda skrivare skriver håller med där... har en sådan själv.. Men måste endå säga att ja e nöjd med den... Jag har fotat några fotbollsmatcher med den. tror nog att jag har nån bild uppe här också som e tagen med 300mm gå gärna in o kika på mina bilder så kan du se..

Mvh: Daniel

Nu lånar jag tråden lite ^^ Är det värt att byta ut sitt 55-200 utan vr för ett 70-300 vr ?(köper förmodligen i usa) Hittar inga bra trådar på Fs om det :)

Ja när ja fotar fotboll har ja använst mig utan vr på normal du kan ju även köra den på aktiv... men normal brukar funka fint o sen så snabb slutar tid man bara kan...Om man inte skulle vilja använda den under visa omständigheter så e det bara att slå av den men den e skön attt ha när man väll vill använda den..

För action, äventyr och sport?

Har ovanstående objektiv tycker det är smidigt, saknar dock stativfestet.
Två objektiv jag skulle titta på om jag ersätter det idag är Sigmas APO 120-400mm F4.5-5.6 DG OS HSM (ca 6000:) om man vill ha längre bränvid och stativfeste eller för sport om högre ljusstyrka, eftersträvas
Sigma AF 70-200/2,8 EX DG Macro HSM (ca 7000:) Särskilt 120-400 med Optisk bildstabilicering av Sigma kallat OS tänker jag nog titta närmare på till våren för att få några millimeter till!
Micke

Tack på förhand!

Jag tycker du ska fundera över om det verkligen är en zoom du behöver. Bilderna du har lagt upp indikerar att det är "barn-sport" du i första hand följer. Själv har jag i dessa sammanhang haft stor glädje av ...

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA328DA

..speciellt inomhus. Med ljusvaga zoomar kommer springande innebandykillar alltid bli suddiga, oavsett VR.

Tack för alla svar (och för länken till recensionen, jag tänkte väl att den borde finnas... ;P)!

Just nu har det blivit mest barnsport men jag kommer att fota en del skidåkning och säkert handboll på högre nivå också... jag har kollat på Sigma AF 70-200/2,8 EX DG Macro HSM men jag vet inte, känns som att jag lika gärna kan köpa ett billigt tele nu och sedan gå direkt upp på ett riktigt bra som Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR om det visar sig att det verkligen är sport jag vill satsa på. Hm. Ni gav mig verkligen en del att fundera på!

Jag tycker du ska fundera över om det verkligen är en zoom du behöver. Bilderna du har lagt upp indikerar att det är "barn-sport" du i första hand följer. Själv har jag i dessa sammanhang haft stor glädje av ...

..speciellt inomhus. Med ljusvaga zoomar kommer springande innebandykillar alltid bli suddiga, oavsett VR.

Mja, kanske det... jag har bara 35-55 mm nu och tycker ändå att det räcker ganska hyfsat, men samtidigt vill jag gärna kunna fotografera större matcher och så också och då känns det som att jag skulle behöva en zoom. Det känns lite begränsande att inte kunna styra brännvidden eftersom det ofta är trångt och svårt att flytta sig, men jag ska absolut fundera på det och kolla runt i bekantskapskretsen om jag kan låna några objektiv att prova.

Efter att ha fått prova ovanstående objektiv kunde jag förstås inte motstå det! Jag har testat det och känns som en riktig (fast ganska tung) pärla och det ska bli kul att ta ut den på lite tuffare uppdrag... nu j*klar ska det bli publikporträtt! ;) Telet får helt enkelt vänta lite.

Efter att ha fått prova ovanstående objektiv kunde jag förstås inte motstå det! Jag har testat det och känns som en riktig (fast ganska tung) pärla och det ska bli kul att ta ut den på lite tuffare uppdrag... nu j*klar ska det bli publikporträtt! ;) Telet får helt enkelt vänta lite.

Kul att du gillade den. Om du använder den till inomhussport rekommenderar jag dig att placera dig i hörnet på planen och vända kameran på högkant. Exempel...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1463374.htm

Ett batterigrepp med vertikalavtryck kan vara något att fundera på i framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar