Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor
- Trådstartare Jonson
- Start datum
Johan Ahlbom
Aktiv medlem
Jag har ett och är nöjd med mitt
Gunne K
Medlem
Många macrogluggar - oavsett märke - har svårt att i vissa lägen fokusera. Framför allt på lite närmare håll.Har själv en 105:a och vid dessa tillfällen släpper jag avtryckarknappen och trycker en andra gång och då brukar det funka. Många gånger brukar jag i närbildsområdet fokusera för hand. Fungerar lika bra.
afe
Aktiv medlem
De allra flesta som sysslar med mycket makrofotografering ställer in objektivet på den förstoringsgrad de vill använda, och justerar skärpan genom att flytta kameran till det avstånd där bilden blir skarp med den inställningen.
Autofokusen är öftast inte tillräckligt exakt för de extremt korta skärpedjup man får vid makrofoto.
105/2,8 VR är ett utmärkt objektiv, och VR i kombination med följande AF är ganska användbart för närbilder för de tillfällen där man är lite längre från motivet.
Det nya 60/2,8 lär vara skarpare än 105:an, men har förstås en lite vidare bildvinkel (svårare att isolera motivet mot bakgrunden).
Autofokusen är öftast inte tillräckligt exakt för de extremt korta skärpedjup man får vid makrofoto.
105/2,8 VR är ett utmärkt objektiv, och VR i kombination med följande AF är ganska användbart för närbilder för de tillfällen där man är lite längre från motivet.
Det nya 60/2,8 lär vara skarpare än 105:an, men har förstås en lite vidare bildvinkel (svårare att isolera motivet mot bakgrunden).
Jonson
Aktiv medlem
Nikon eller Sigma
Tack för alla svar
Det känns som det blir ett Nikon objektiv.
Har kollat lite på Sigma 105mm 2,8 EX
Det kostar Ca 3000 Sek i USA
medans Nikon 105 VR går lös på 5000 Sek.
Men jämför man med va de kostar här hemma
Så sparar man 3000 på att köpa nikon & bara en 1000 på Sigman.
Sigma är ju Amerikanskt lustigt att priserna är bättre på Nikon
/S
Tack för alla svar
Det känns som det blir ett Nikon objektiv.
Har kollat lite på Sigma 105mm 2,8 EX
Det kostar Ca 3000 Sek i USA
medans Nikon 105 VR går lös på 5000 Sek.
Men jämför man med va de kostar här hemma
Så sparar man 3000 på att köpa nikon & bara en 1000 på Sigman.
Sigma är ju Amerikanskt lustigt att priserna är bättre på Nikon
/S