Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Undrar om detta är ett bra Macro objektiv? Känner att jag börjat få intresse av att fånga små vattendroppar på blomblad insekter ect ect.
Tanken är i så fall att jag köper det I Usa i höst om $ fortfarande är lika låg.
Tack på förhand
/bobbyfuller

Jag är väldigt nöjd med mitt också och att de sitter VR i har räddat många bilder.
Dock så kan det ha extremt svårt att hitta fokus ibland, men man kan ju alltid fokusera manuellt i autofokusläget så de brukar inte vara något stort problem.

Många macrogluggar - oavsett märke - har svårt att i vissa lägen fokusera. Framför allt på lite närmare håll.Har själv en 105:a och vid dessa tillfällen släpper jag avtryckarknappen och trycker en andra gång och då brukar det funka. Många gånger brukar jag i närbildsområdet fokusera för hand. Fungerar lika bra.

Tycker 105:an VR funkar väldigt bra! Använder det iofs mest till porträtt men allt macro sköts ju såklart av den. Hade Tamron 90 förut som erbjuder extremt bra bildkvalité, men tycker ändå att 105 VR är snäppet bättre. Dessutom är VR extremt användbart. Rekommenderas verkligen!

De allra flesta som sysslar med mycket makrofotografering ställer in objektivet på den förstoringsgrad de vill använda, och justerar skärpan genom att flytta kameran till det avstånd där bilden blir skarp med den inställningen.

Autofokusen är öftast inte tillräckligt exakt för de extremt korta skärpedjup man får vid makrofoto.

105/2,8 VR är ett utmärkt objektiv, och VR i kombination med följande AF är ganska användbart för närbilder för de tillfällen där man är lite längre från motivet.

Det nya 60/2,8 lär vara skarpare än 105:an, men har förstås en lite vidare bildvinkel (svårare att isolera motivet mot bakgrunden).

Nikon eller Sigma

Tack för alla svar
Det känns som det blir ett Nikon objektiv.
Har kollat lite på Sigma 105mm 2,8 EX
Det kostar Ca 3000 Sek i USA
medans Nikon 105 VR går lös på 5000 Sek.
Men jämför man med va de kostar här hemma
Så sparar man 3000 på att köpa nikon & bara en 1000 på Sigman.
Sigma är ju Amerikanskt lustigt att priserna är bättre på Nikon
/S

Jag har ett också och är mycket nöjd med det. Det är skarpt till tusen och brännvidden fungerar även bra till porträttfoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar