Annons

Nikon AF-S 70-300 4-5,6 G ED VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft det gamla 70-300 ED. Bildkvaliteten tycker jag var väldigt hög (då ljuset räckte till). Håller den samma klass slår den nog de gluggar du nämner. (ovetenskaplig magkänslagissning) :)

MVH Tomas
 
Själv värdesätter jag VR högt...

VR är enligt mej mycket användbart så länge som motivet inte rör sig, som det här "kramdjuret" på Skansen Akvariet...

Objektivet var Nikons 24-120mm/3.5 G VR, brännvidd 62mm (vilket motsvarar ca 90mm i fullformat) med en slutar tid på 1/10 sek. Det skulle jag naturligtvis inte klarat på fri hand utan bildstabilisering...
 
skärpa

Låter man VR funktionen jobba i några sekuner innan man tar bilden så blir det bara bättre.

Jag Använder nikons 200/2 vr och den är helt otrolig
i det avseendet, den väger visserligen 3 kg. Fast vikten gör också att det blir lite stabilare. Bilderna blir ursköna om man går upp i ljusstyka kring 2/2.5 vid panoreringar då du följer ett mål på lite avstånd. Bilden blir som helt utfrysen förgrund och bakgrund existerar överhuvudtaget inte.

Ju mer man använder sina vr objektiv desto bättre blir det.. Alltså övning ger färdighet.

Har nog varit nere på en 1/10 f/2 och det ser skapligt ut.
 
Tomas Öberg skrev:
Jag har haft det gamla 70-300 ED. Bildkvaliteten tycker jag var väldigt hög (då ljuset räckte till). Håller den samma klass slår den nog de gluggar du nämner. (ovetenskaplig magkänslagissning) :)

MVH Tomas

Med risk för att låta elak, men......Nikon 70-300 ED kan inte jämföras med Sigma's EX-serie. Det är bara att prova och testa....det har jag gjort. Sigma EX är överlägset bättre än Nikons "consumer"-gluggar.
 
Ingemar Eliasson skrev:
Med risk för att låta elak, men......Nikon 70-300 ED kan inte jämföras med Sigma's EX-serie. Det är bara att prova och testa....det har jag gjort. Sigma EX är överlägset bättre än Nikons "consumer"-gluggar.

Visst, men frågan, som den ställdes, gällde ju hur den stod sig emot 18-70 och 24-120VR. Som sagt var jag nöjd med den tidigare. Sen finns det såklart bättre gluggar, men det finns det ju alltid:)

MVH Tomas
 
Ok, nu ser jag att det ser ut som jag kommenterade inlägget innan mitt. Mitt inlägg gällde den första frågeställningen i tråden. Borde svarat med citat.

MVH Tomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.