Annons

Nikon AF-S 70-300 4-5,6 G ED VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Jayk

Aktiv medlem
Lite frågor kring denna glugg:

Vad tror ni man kan tänkas förvänta sig av denna glugg - optiskt jäntemot 18-200 VR och 24-120 VR - som verkar ha vissa begränsningar på grund av det stora omfånget.

Räcker ljusstyrkan med VR även för kvällsbilder - så till vida man inte fotograferar rörliga motiv? Vilka inställningar skulle ni köra i slika fall?

+ Någon som hört några rykten om när denna glugg kan tänkas vara tillgänglig!?

...samt, var vänder man sig för att ställa sig i kö - går det att ställa sig i kö hos Cyberphoto, eller måste man betala i förskott?

'Tack på förhand för alla tips och all coaching!'

/ D
 
Lägger till en fråga (i obotligt optimistik tro om att någon ser och svarar i denna tråd)!

Kan någon förklara för mig hur (om och i vilka tillfällen) bildstabilitsatorn kan ersätta ljusstyrka. Kan se att stabiliseringen direkt kan kompensera för längre slutartider, vilket ju kan relatera till en mindre 'största bländaröppning'.

Men är det verkligen möjligt att ett VR-objektiv (så som ovan nämnda) skulle kunna kompensera 4 stegs ljusstyrka när det gäller nattbilder - detta utifrån att kameran (D50:n) väl inte kan garantera en fullt fungerande autofokus på bländartal som är större än 5,6 (något jag läste i en annan tråd).

Nu klarar ju detta objektiv med sina F4,5-5,6 dessa krav, men ändå... Om Nikons VR verkligen motsvarar 4 steg skulle detta innebära att man skulle kunna nå prestanda motsvarande 1,4 i ljusstyrka i teleläget. Låter för bra för att vara sant i mina öron!

Ursäkta en ignorants kontemplationer!
 
Är det inte 4 slutartidssteg de garanterar? Ett helt bländarsteg motsvarar 1,0 EV medan ett slutarsteg motsvarar 0,3 EV, alltså en tredjedel. Svaret på din fråga skulle då bli motsvarande f/3.5 på 300mm med den nya VR:n. Eller?
 
Tack Erik för svar!

Ahh...! Då har jag missuppfattat allting. Hade fått för mig att varje steg mellan bländare, tid och ISO kunde kompensera för varandra ifråga om ljus (men med skillnad i skärpedjup o dyl.). Exponeringskompensationen går ju dock att ställa i både hela och 1/3 steg.
 
Epix skrev:
Är det inte 4 slutartidssteg de garanterar? Ett helt bländarsteg motsvarar 1,0 EV medan ett slutarsteg motsvarar 0,3 EV, alltså en tredjedel. Svaret på din fråga skulle då bli motsvarande f/3.5 på 300mm med den nya VR:n. Eller?

Fel. Objektivet kan användas med tider kring 1/20 vid 300mm. Eller att bländare 5.6 blir 1.4. Ganska häftigt med VR.
 
Epix skrev:
Är det inte 4 slutartidssteg de garanterar? Ett helt bländarsteg motsvarar 1,0 EV medan ett slutarsteg motsvarar 0,3 EV, alltså en tredjedel. Svaret på din fråga skulle då bli motsvarande f/3.5 på 300mm med den nya VR:n. Eller?
Nej man räknar alltid stegen i gamla termer, dvs på den tiden då bländaren hade hela eller halva klicksteg. Rätt tänk skall vara följande. Utgå ifrån en 500-del på 300 mm Sen går du tillbaka 4 hela steg i ordningen, 250, 125, 60, 30. Jag törs nog lova att det är väldigt svårt i alla fall att få till bilderna till hundra procent på en 30-del, men tekniken gör det åtminstone med lite tur möjligt. Utan vr går det helt enkelt inte. Det är betydligt lättare att ta en skarp bild på en 500-del utan vr än att ta en skarp bild på en 30-del med vr.
 
Epix skrev:
Är det inte 4 slutartidssteg de garanterar?
Långt ifrån en garanti. Kanske lyckas man då och då ta en riktigt skarp bild med 3-4 steg sämre förutsättningar än annars, men långt ifrån alltid. VR hjälper till, men det är inget undermedel.
 
Okej, misstänke att min teori kanske inte stämde. Dock tycker jag att det verkar mer hållbart med det tänket. =) Precis som ni andra säger så är det tveksamt om det verkligen fungerar...låter som en fuling från Nikons sida.
 
Epix skrev:
Okej, misstänke att min teori kanske inte stämde. Dock tycker jag att det verkar mer hållbart med det tänket. =) Precis som ni andra säger så är det tveksamt om det verkligen fungerar...låter som en fuling från Nikons sida.
Nja luring vet jag inte, men väldigt optimistiskt i alla fall. Om man tänker en 105 mm. Den kräver ca 1/125 för jämnt resultat men det är fullt möjligt och ganska så troligt att bilderna blir skarpa med 1/60 också för den vane fotografen. Alltså ett steg under mallen. Med vr så tar du skarpa bilder på stillastående motiv på 1/30 (två steg) med en 105:a ca 8 ggr av 10 och kanske två till tre ggr av tio med 1/8 (fyra steg). Jag tror Nikon menar att det är fullt möjligt om än inte särskilt troligt att fota med 4 steg lägre än mallen, men "inte särkilt troligt" utelämnar man i reklamen. Över lag måste jag ändå säga att vr har sina poänger och funkar förhållandevis bra i vissa situationer. Helt klart är ett högre pris berättigat för en vr-glugg, i mitt tycke.
 
Stort tack allihop för snabba och utförliga/tydliga svar!

Låter positivt även om även jag inte tror att VR är något undermedel. Är dock något mer övertygad nu om att den avsedda gluggen ändå kan vara ett rätt okej köp, som insteg på telefotandet.

Är i första hand ute efter en bra 'street photo'-glugg, men vill givetvis ha så många options som möjligt för eventuella landskapsbilder när skymningen tränger på.

Någon som har några tankar kring de frågeställningar jag yppade i det ursprungliga meddelandet?

'PiZ'

/ D
 
Var in och kikade nyss - då stod det 'Oktober', plus att man poängterade en mycket begränsad åtkomst i början. Ungefär som väntat mao.!
 
Enligt Kameradoktorns hemsida så ska dom ha fått in den den 11 Augusti!?

Jag tror att det är när dom har lagt in den i sitt system för webshopen…

// Richard
 
Jo, det handlar nog om sortimentsregistreringen av produkten snarare än om faktisk lagertillgång. När var det förresten som Nikon offentliggjorde dess stundande ankomst?

Har iaf. ställt mig i kö på ett ex (något sent dock förmodligen för att hamna högt upp i rullarna bland de som får först - blir spännande att se när man får det! Före jul...!?)
 
Är det någon som läst ett test på detta objektiv?

Vore intressant att få veta mer exakta skillnader
Har tittat på photozone.de men de verkar inte fått in den för test.
 
Vore jag intresserad av den här gluggen skulle jag försöka leta upp den i USA, här hemma blir det väl månader av väntan, som vanligt.

kent.
 
Är det någon som har lyckts köpa ett sådan här objektiv och har några åsikter att dela med sig av? Jag hittar ingen recension - varken här på fotosidan eller någon annanstans. Kinesiska räknas inte.

Jag tittade på ett idag på fotomässan och blev lite förtjust i det. Lagom stort, VR verkade grymt och inte helt galet pris.
 
Tror inte det finns än att få tag i...

Verkar vara försenat...

B&H (New York) som brukar vara tidiga med nyheter väntar in det under december och det lär säkert inte dyka upp här i brådrasket...

Tänker själv köpa ett just beroende på den ringa vikten och prislappen. Tror dock inte att det kvalar in bland de skarpaste objektiven i församlingen men troligtvis räcker det om man likt mej inte har för höga krav.
 
Har oxå känt på det på foto mässan.

Har bra vikt men känns dock inte så gedigen.
Vet inte om jag igentligen behöver hela 300mm.
Kändes för ljussvagt på 300 och inte så skarpt.

Testade oxå ett Sigma Af 50-150/2,8 APO EX DC HSM. Det kändes som lagom tele för mig samt skarpt och ljust. Prioriterar nog hellre ljus glugg före VR.

Sigma AF 70-200/2,8 EX DG Macro HSM är oxå ett starkt alternativ till Nikonen, men väger tungt både fysiskt och i plånboken :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.