Annons

Nikon AF-S 18-70 vs Sigma 18-50/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxe

Aktiv medlem
Hej fotosidans vänner!

Jag tänker köpa nytt objektiv och väljer mellan kit-objektivet Nikon 18-70/3,5-4,5 eller Sigmas 18-50/2.8.

Vad är Er åsikt om denna jämförelse? Detta kommer att vara det objektiv som sitter på mest. Skall vara ett komplement till Nikons 50/1.8D samt 80-200/2.8D, jag bryr mig ej om "glappet" upp till 80 mm så det kan vi lämna utanför diskussionen.

Känner även att jag skulle ha lite svårt att snäppa fast ett Sigma på min Nikon av ren princip men jag kan ju ha fel - det har hänt förrut ;-)
Mvh

Johan Maxe

Om jag vore dig så skulle jag välja Nikons 18-70 av flera skäl:

Du sparar runt en tusenlapp vid inköp - och värdeminskningen är eventuellt mindre om du vill sälja det senare.

Att Sigmat är lite ljusstarkare tycker jag inte spelar någon större roll på D70 - höga ISO-tal ser inte alltför brusiga ut. Jag använder däremot ofta 70mm-läget för porträtt.

18-70 vignetterar lite i vidvinkel-läge, men det verkar Sigmat också göra. Sigmat har däremot inte HSM så det är antagligen långsammare och ljudligare än Nikons objektiv.

Mina tankar - hoppas att du har fått lite hjälp!
Mvh Love

Jag skulle satsat på Sigma 18-50 2.8 alt 24-70 2.8.

Har själv kitoptiken, men ska byta såsmåningom.

18-70 är väldigt bra för att vara en kitoptik, sigmas är väldigt bra, punkt.

Porträttbilder kör jag med 50/1.8 så det är ej någonting som är avgörande för Nikon-objektivet. Det jag därimot kan ha funderingar på är de extra bländarstegens betydelse till Sigmans fördel.

Drömmen vore ju ett Nikon 17-55/2.8 men 14000 känns lite mycket även fast det är en Nikon.

Där håller jag med Love. Det verkar som man kan få ut lika mycket som man köper det för tillsammans med huset.

Jag skulle välja sigmaobjektivet, hög ljusstyrka är inte bara snabbare slutartider.
Det ger även möjlighet att få kortare skärpedjup, vilket iaf jag tycker är en mycket viktig egenskap.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar