Annons

Nikon AF ED Nikkor 80-200 2.8 HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cornhley

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med mitt problem, Jag köpte nyligen ett äldre skjutzoom Nikon AF ED nikkor 80-200mm 2.8, till min Nikon D7000 den fungerar och fokuserar, den ger kanon skärpa på 80mm men så fort man börjar zooma in så tappar den skärpan fullständigt, det blir suddiga bilder, trots att den fokuserar, gör jag något fel med inställningarna elr kan det vara något fel med objektivet?

testade också häromdagen, vilket gav till en början samma resultat som tidigare men sen ändrade jag på inställningarna ytterligare och fick till skärpa på 200mm (då på f/11) men något känns fortfarande galet då jag får inte den att ge skärpa på tex 2.8 (200mm) . ibland blir det som en oskarp vinjettering (inte på ett bra vis) i hela bilden. Har ingen tidigare erfarenhet av dessa äldre objektiv, så kanske är världens lättaste problem att lösa men jag får bara inte ihop ekvationen.

Någon vänlig som vet om jag gör något fel? elr är det helt enkel fel på objektivet?
någon som i såfall går att åtgärda och hur?
 
Hur låter den om du skakar på den? Den har ingen VR och inte mycket skall röra sig inuti så låter den mycket då kan något vara löst som gör att linselementen inte rör sig rätt vid zoomning.

Gäller problemet alla fokusavstånd?
 
Det ska vara ett känt fenomen med det objektivet. Vid 200 mm och f/2,8 bakfokuserar det. Eller om det frontfokuserar. Men tror bakfokuserar. Det är inte ett fel per se, utan den optiska konstruktionen är helt enkelt så.
Om fokus är kritiskt - och det tenderar det ju att vara - gör man nog bäst i att antingen blända ned ett steg vid 200 mm, eller fokusera manuellt.
 
Jag sålde av ett sådant förra året som varit i min ägo i ca 25 år.
Aldrig problem med skärpan.
Tyvärr behöver nog ditt ex en rejäl service. I din sits hade jag mailat Nikon och se vad de säger.
Det kan vara allt ifrån att det behöver skimsas(vet ej om jag stavar rätt) om till ngt betydligt allvarligare.
 
Hunh. Jag hade verkligen för mig att jag läste det där om bakfokus vid 200/2,8 på något trovärdigt ställe när jag var spekulant på det objektivet. Nu hittar jag det inte, i alla fall inte medelst snabbgoogling.
 
Så här står det i bruksanvisningen till mina Nikonkameror. Ett förbehåll...

"Vid fokusering på minsta avstånd med objektiven AF80–200mmf/2,8, AF35– 70 mm f/2,8, AF 28–85 mm f/3,5–4,5 <New> eller AF 28–85 mm f/3,5–4,5 vid maximal zoom visas eventuellt fokusindikatorn när bilden på mattskivan i sökaren inte är i fokus. Justera fokus manuellt tills bilden i sökaren är i fokus."
 
En sak jag missade att fråga:
Går det att få skärpa vid samtliga brännvidder nära f/2,8 med manuell fokus eller live view AF?
 
80-700

Hur låter den om du skakar på den? Den har ingen VR och inte mycket skall röra sig inuti så låter den mycket då kan något vara löst som gör att linselementen inte rör sig rätt vid zoomning.

Gäller problemet alla fokusavstånd?

Jag har skakat lite på det, och det låter lite grann från det, kanske som en lös skruv, men inte säker.
Jag upplever att det blir sämre och sämre ju mer man zoomar, allt från 80mm är enligt mig inte bra. Kanske är för kräsen? (Hade tidigare ett tamron 70-200 f/2.8)

bifogar några bilder som jag tog första gången jag använde objektivet.

Sen har jag upplevt det väldigt olika om man zoomar till tex 200mm på något på nära håll blir det bättre skärpa än på längre håll, lika så att ute upplever jag sämre skärpa än inomhus.

Är det dyrt att göra service på detta objektivet, alltså är ens värt det?

Jag känner flera som använt just denna modellen oxå, bla med D7000 och ingen verkar haft problem med sina objektiv, bara jag :( Har jag blivit bedragen?
 

Bilagor

  • DSC_1956.jpg
    DSC_1956.jpg
    28.1 KB · Visningar: 82
  • DSC_2013.jpg
    DSC_2013.jpg
    59.2 KB · Visningar: 111
  • DSC_2054.jpg
    DSC_2054.jpg
    45.5 KB · Visningar: 82
  • DSC_2199.jpg
    DSC_2199.jpg
    51.6 KB · Visningar: 94
  • DSC_2364.jpg
    DSC_2364.jpg
    66.6 KB · Visningar: 106
Jag har ett likadant objektiv, lämnade in det till Nikon i Solna för översyn, service etc.
Konstaterades att frontlinsen var lite sned ( vilket jag inte märker på bilderna ) dom ville inte ta isär det för service pga brist på reservdelar.
Du kan iofs göra ett försök själv hos Nikon, men det blir förmodligen alldeles för dyrt att åtgärda.
Förövrigt ett kanon objektiv!

Mvh!
Kenneth
 
Jag tycker att bokehn ser väldigt konstig ut. Hade objektivet fungerat okej så hade jag accepterat den, men eftersom den inte fokuserar okej heller så tycker jag att det är en tydlig indikation på att något är trasigt på det objektivet.
 
Tittar man på bilden där man ser mannen som håller repet så ser det helt katastrofalt ut. Där det ser ut att vara mest fokus (om man kollar på marken) är det ändå inte skarpt någonstans. Dessutom ser vänster del av bilden ut att ha 'utdragen' oskärpa, medan höger mest ser ut att ha normal oskärpa. Det ser tyvärr ut att vara mer än bara bak/frontfokus...
 
Jag ser att du har en Nikon D7000. Jag vet inte om den kameran kan ställa in fokusen per objektiv.
Jag har ett 80-200 vridzoom som inte lirade riktigt med min D7100. Jag lyckades få till det på egen hand med hjälp av en manual från Nikon. Har D7000 den möjligheten så är saken biff.
Om inte så kan man få kamera/objektiv synkroniserat på Nikonverkstaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.