Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon AF 85 mm f/1,8 vs Nikon AF 85 mm f/1,8 D
- Trådstartare Kodiak
- Start datum
rindler
Aktiv medlem
Tänkte höra angående 85mm-objektiv. På vilket avstånd är de som bäst? Alltså är de bäst på porträttavstånd eller är det ingen skillnad?
Läste någon gång en diskussion om Pentax objektiv FA 77mm/1.8 Limited och FA*85mm/1.4, där flera ansåg att 77:an var ett bättre allround just därför att 85:an var bra på stor bländare och kort avstånd. Är det typiskt för 85r?
Läste någon gång en diskussion om Pentax objektiv FA 77mm/1.8 Limited och FA*85mm/1.4, där flera ansåg att 77:an var ett bättre allround just därför att 85:an var bra på stor bländare och kort avstånd. Är det typiskt för 85r?
rindler skrev:
Tänkte höra angående 85mm-objektiv. På vilket avstånd är de som bäst? Alltså är de bäst på porträttavstånd eller är det ingen skillnad?
En 85:a är inget porträttobjektiv - det är ett allroundobjektiv som funkar lika bra för konserter, inomhussport eller landskap.
Det brukar bara vara macrogluggar som är optimerade för andra avstånd än oändligt. Idag är de skillnaderna inte så stora eftersom objektiven har "flytande linser".
By the way: Vad är porträtt avstånd? Jag har tagit porträtt på 30 cm avstånd och på 30 meter. Har jag gjort fel...
rindler
Aktiv medlem
Ja, du har gjort fel. Porträtt tar man på någon meters avstånd, därmed basta.froderberg skrev:
By the way: Vad är porträtt avstånd? Jag har tagit porträtt på 30 cm avstånd och på 30 meter. Har jag gjort fel...
Tack för svaret för övrigt.
Och jo, en smula ironi var det allt...