Annons

Nikon AF 85/1,8 D med mellanringar..

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hej!

Väldigt glad vid fast ljusstark optik, o har fått upp ögonen för denna 85mm 1,8:an. Men är också rättså glad vid närbildsfotografering/macro, men ska jag ha denna optiken räcker pengarna helt enkelt inte till till ett helt macro me. Så hur skulle det fungera o sätta mellanringar på denna istället, kommer man tillräkligt nära, o hur många millimeter mellaringar skulle det behövas för o komma tillfredställande nära?

Soligor AF Mellanringsats 12/20/36mm Nikon AF
Skulle denna kunna fungera?, ellr räcker det me färre?

Hur tycker nu för övrigt att denna optiken är? Står i valet o kvalet hur utrustningen ska utökas om man säger, velat väldigt mkt fram o tbk^^ Föredrar fast optik,roligare o använda, och vill hälst ha en riktigt bra skärpa samt stort avändningsområde.
 
Hmm..
Svårt fall. Om jag förstått rätt så har du redan en 50 f1.8 eller hur?
I så fall är det frågan om 85an tillför så hysteriskt mycket. Båda får ändå anses som korta telen med liknande egenskaper. Har du funderat på att bara skaffa mellanringar och använda 50an?
Eller kanske ett längre makro tex sigma 150 f2.8. Det är väl ungefär samma pengar som 85an + en sats mellanringar.

Å andra sidan talar jag mot mig själv för jag har just 85 f1,8D och en sats Kenko mellanringar.
Objektivet är mycket skarpt, har mjuk och fin bakgrundsoskärpa, är välbyggt, snabb autofokus, litet och smidigt. Kort sagt ett kanon objektiv. Jag använder det till det mesta, djur, natur, porträtt osv. Men tycker det kommer allra bäst till sin rätt när man fotograferar människor utomhus. Bra arbetsavstånd och folk i allmänhet har lättare att vara naturliga när man har ett litet objektiv på kameran.
Kolla även recensionerna här på fotosidan. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=561

Mellanringarna då. Det slutliga resultatet är mycket skarpt och bra. Upplever inte att man förlorar någon skärpa med ringarna på. Jag har inte haft möjlighet att jämföra med ett riktigt makroobjektiv men tror att 85an och ringar står sig riktigt bra. Nackdelen är att det är lite plockande fram och tillbaks med ringarna när man skall byta avbildningsskala. En annan sak är att ”D” objektiv ger info om fokusavstånd till blixten, vilket gör att man manuellt måste kompensera ner blixten lite när man är nära och objektivet är fokuserat på längre avstånd.
Rekommenderar mellanringar med elektriska kontakter typ kenko AF eller soligor AF så ljusmärning och autofokus fungerar.

Vet inte vad som är tillfredställande nära, men med 85an fokuserad på närgränsen och en sats ringar (68mm) når man ganska exakt skala 1:1. Dvs om man fotar en linjal får man med ca 24mm.


Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.