Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 80-200/2.8 ED med DX-sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Katthavande

Ny medlem
Hej Gänget!

Har en fråga, jag har mina ögon på något liknande Nikon 80-200mm f/2.8 ED AF.
Men läste mig till från en recension härifrån att den ej rekommenderas för DX kameror pga bak/framfokus.
Sedan att man behöver ett hus med focuskalibrering.. Har dock också läst att det är vissa APS-C modeller som fungerar bra med detta objektiv också.

Jag har en nikon d7200, har denna kalibreringen i fråga?
Hade detta objektiv fungerat bra med en d7200 och om inte, finns det några andra bra "icke-DX" objektiv för en prislapp under 10k ?

(Vill ej ha DX då jag planerar byte till FF snart)
 
Detta objektiv torde fungera väl med din kamera som jag också är tämligen säker på att den har fokuskalibrering. Fram- resp bakfokus är kamera och objektivspecifika så att vissa har haft problem och andra inte säger inget om huruvida du behöver justera eller ej.

Dock idag skulle jag istället titta på en beg med inbyggd AF motor då priserna inte skiljer sig nämnvärt. Dessutom har de nyare fler ED glas som minskar kromatisk abberation. Titta även på Nikkor AF-S 80-200/2,8 (6000kr), Nikkor AF-S 70-200/2,8 VR version ett ca 7000-8000kr, Sigma 70-200/2,8 DG OS HSM (5000-6000kr) eller Tamron 70-200/2,8 VC version ett (6000-7000kr). Alla priser är beg.

Det finns två versioner av Nikkor 80-200/2,8 ED - den äldre med vridzoom (en är D en utan D) och dessa skulle jag undvika då de är väldigt gamla idag och många har slitits hårt med decentrering som följd. Vridzoomen är nyare och tycks fungera bättre men jag skulle titta på de andra om du inte får ett fint ex för riktigt lågt pris <3500kr.
 
Ja din D7200 har fokuskalibrering

Vet ej om 80-200 är ett bra val, min känsla är att det är skapt men att AF är lite långsammare, men har inte själv haft det. 1:a versionen av Nikons 70-200 fungerar fint på DX men har för mig att det var vissa problem på FF

Jag hade nog valt Tamron 70-200 VC av generation 1, G2 har kommit ut och är något bättre men något över budget. Behöver du inte /2,8 så är Nikons 70-200/4 ett fint alternativ och betydligt lättare och kan fås begagnad inom budget.

Detta objektiv är jag själv intresserad av och ligger inom budget som ny
https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/talig-telezoom-fran-tamron.htm
 
Tack så jättemycket!

Jag är inte jättekräsen när det gäller autofokusen. Jag är mest ute efter dom riktigt riktigt knivskarpa bilderna. Skall ev. Användas för att foto rådjur o annat på morgonkvisten!
 
Den första Nikkor AF-S 70-200/2,8 VR hade sämre kantskärpa än de efterföljande med dög ju ändå åt proffs. Tittar man på objektiva MTF data så är Sigmas 70-200/2,8 OS och generation ett av Tamron 70-200/2,8 VC lika bra. Sedan vet jag att vissa förespråkar Tamron över Sigma men detta kan ha att göra med variation mellan exemplar. Kostar de lika kanske Tamron ändå men jag skulle inte betala 1500kr mer för Tamron (Sigma kan köpas ofta närmre 5000kr och Tamron ligger ofta en bra bit högre).
 
Tack så jättemycket!

Jag är inte jättekräsen när det gäller autofokusen. Jag är mest ute efter dom riktigt riktigt knivskarpa bilderna. Skall ev. Användas för att foto rådjur o annat på morgonkvisten!

Det blir ju bara knivskarpt om AF verkligen hamnar helt rätt. AF motorn i D7200 är inte lika kraftig som den i proffsmodellerna och drivs objektivet med skruv från kamerans AF motor lär de med inbyggd motor på detta hus fokusera snabbare. Säkrast och snabbast AF får man med Nikons egna optik som t ex AF-S 70-200/2,8 VR.

Förresten undvik Tamrons gamla 70-200/2,8 Di utan VC då den skall ha problem med AF träffsäkerhet i synnerhet på Nikon.
 
Om du har lite koll på begagnadpriserna på typ fotosidan, blocket, titta även hos ScandinavienPhoto, Mattssons, Cyberphoto etc, slå till när du ser något prisvärt så är det inte hela världen om du vill byta till något annat senare. Jag har nog köpt minst 20 objektiv de senaste 10 åren och för de jag köpt begagnat (vilket är de flesta) så är det inte någon större summa jag förlorat, ibland har jag fått tillbaka de jag gett. Det kan vara bättre att ha ett objektiv än inget alls, så det är inte fel att testa sig fram
 
Jag har 80-200 ED, typ två med skjutzoom och ickeroterande frontlins. Den har jag använt på Nikon D200, D300, D7000 och D7200. Fungerar alldeles utmärkt men autofokusen är seg och ljudlig. Men optiskt är det jättebra.
 
Jag har en likadan lins (vridzoom) och en D7100. Fungerar icke! En av tio bilder blir skarp ca.
Har pratat med Nikon om detta som säger : Du kan försöka med fokusinställningen i kameran , men troligen inte. Mycket trist pga de bilder som blir skarpa kan man skära sig på. Jäkligt bra glas annars.Till mina analoga hus funkar det 100%! Jag betalade 12.000:- för glaset 2005.

Det finns en sida som visar vilka glas som är kompatibla till resp kamera. Där visar tabellen att 80-200 ÄR kompatibelt med tex D7100. Men som sagt ...det stämmer inte.
 
Senast ändrad:
Jag har en likadan lins (vridzoom) och en D7100. Fungerar icke! En av tio bilder blir skarp ca.
Har pratat med Nikon om detta som säger : Du kan försöka med fokusinställningen i kameran , men troligen inte. Mycket trist pga de bilder som blir skarpa kan man skära sig på. Jäkligt bra glas annars.Till mina analoga hus funkar det 100%! Jag betalade 12.000:- för glaset 2005.

Det finns en sida som visar vilka glas som är kompatibla till resp kamera. Där visar tabellen att 80-200 ÄR kompatibelt med tex D7100. Men som sagt ...det stämmer inte.

Detta handlar inte om kompatibilitet. Det är annat fel. Kan ha med fram/bakfokus att göra eller t ex kontrast.
 
Jag skulle inte chansa! Jag har själv kombinationen D7100 Och 80-200 2,8.
De bilder som av någon anledning blir skarpa , blir grymt skarpa! Men som Nikon sa: Linsen är INTE kompatibel med D7100! Jag tror det är samma sak med 72:an. Linsen är helt grym om du tex använder den till analoga kameror.
 
Jag skulle inte chansa! Jag har själv kombinationen D7100 Och 80-200 2,8.
De bilder som av någon anledning blir skarpa , blir grymt skarpa! Men som Nikon sa: Linsen är INTE kompatibel med D7100! Jag tror det är samma sak med 72:an. Linsen är helt grym om du tex använder den till analoga kameror.

Men vadå inte kompatibel? I princip är väl alla Nikons objektiv användbara på Nikons kameror, med undantag av de enklaste 3000- och 5000-serien. Även manuella objektiv, så länge de är Ai-kopplade. Det är ju bl.a. det som är grejen med Nikon, att de har behållit samma objektivfattning sedan 1959 då Nikon F kom. Själv har jag t.ex ett 55 1:2 och en gammal 24:a som jag har kunnat fortsätta att använda även sedan jag gick över till digitalt. Sedan är det ju en annan sak att en del kombinationer objektiv/kamerahus kan bak- eller framfokusera, förmodligen beroende på individuella skillnader mellan dessa. Men det är bara att prova sig fram, köp alltså inte ett autofokusobjektiv utan att ha provat det på dig egen kamera. Och, som sagt, 80-200 fungerar jättebra på min 7200, men med seg autofokus.
 
... I princip är väl alla Nikons objektiv användbara på Nikons kameror, med undan- tag av de enklaste i 3000- och 5000-serien. Även manuella objektiv, så länge de är Ai-kopplade. Det är ju bl.a. det som är grejen med Nikon, att de har behållit samma objektivfattning sedan 1959 då Nikon F kom. ...
Hm, nja - som jag uppfattat saken: På ett Nikon DSLR kamerahus är alla optikerna
användbara (förutom de där specialarna för F3AF samt IX-Nikkor-optiker), helt o-
beroende om de är CPU-, Ai- eller pre Ai- objektiv. Ända från 1959 och framåt...
Magiken sitter bl.a. i den manuellt undanfällbara ljusmätarkopplaren hos Df.
Jag har provat... :)

Från vänster: Nikon D810 - Nikon Df - Nikon F
(Någon som har ett FM-hus som ligger och skräpar?)
 

Bilagor

  • PICT9112.jpg
    PICT9112.jpg
    92 KB · Visningar: 37
Jag föreslår man inte monterar ett pre-AI-objektiv på en kamera som saknar undanfällbar AI-kopplare. Det finns risk för skador.

Hur användbara pre-AI-objektiv är på Df kan man diskutera. Jag tycker att det är rätt trögjobbat att behöva hålla kamerans uppfattning om bländare i synk med bländarringens inställning på objektivet. Man behöver ju göra så eftersom Df saknar klokoppling för överföring av bländarinställningen till kameran. Mest praktiskt är det nog att använda A-exponeringsläget och i ljusförhållanden där man inte behöver ställa om bländare så ofta.

Nikon har en kompatibilitetstabell som man kan konsultera innan man provar udda kombinationer av kameror och objektiv. Den listar alla kombinationer av objektiv och digitala F-fattningskameror så den är inte så överskådlig.

Nikonians har en generellare tabell som listar objektivtyper mot kameror vilket gör det lättare att se vad som är kompatibelt (om man vet vilken typ av objektiv man har).

Till sist har vi Ken Rockwells tabell som jag tycker är den mest lättlästa av de tre.

Som synes finns det rejält med undantag mot den generella kompatibiliteten, så man bör kolla upp vad som fungerar ihop innan man skaffar ett ovanligt eller äldre objektiv till sin kamera (eller tvärtom).
 
Jag föreslår man inte monterar ett pre-AI-objektiv på en kamera som saknar undanfällbar AI-kopplare. Det finns /stor/ risk för skador! Hur användbara pre-AI-objektiv är på Df kan man diskutera. Jag tycker att det är rätt trögjobbat att behöva hålla kamerans uppfattning om bländare i synk med bländarringens inställning på objektivet. Man behöver ju göra så eftersom Df saknar klokoppling för överföring av bländarinställningen till kameran. Mest praktiskt är det nog att använda A-exponeringsläget och i ljusförhållanden där man inte behöver ställa om bländare så ofta.
Hej Per, det är naturligtvis bara för att det ÄR möjligt - och för att jag har ett vardera av pre-Ai och Ai -objektiv som jag roade mig med att prova på Df:en.
[De, 24mm & Micro-55 samt F-huset med sportsökare, hör till mitt gamla antika aluminiumundervattenshus - och ingen annan stans.] Att jag alls skrev mitt inlägg var/är för att poängtera att det, i princip, bara är Df som kan använda alla olika sorterna - och det endast för att Nikon kände för att göra en retrokamera som kunde jonglera detta högst överflödiga trick...
Till min Df hör ett AF-S 50mm f1.8G och ett AF-S 85mm f1.8G, det är dom som används. Spanar också efter ett 20mm AF-S eller AF (minst D-typ) för att komplettera med. [810:an får hållas med sina olika jättelika/jättetunga zoom objektiv. Min Df är bara för kul fotografering...]
 
Till min Df hör ett AF-S 50mm f1.8G och ett AF-S 85mm f1.8G, det är dom som används. Spanar också efter ett 20mm AF-S eller AF (minst D-typ) för att komplettera med.
Det gick ett Nikkor AF 20mm f/2.8 för 2300 kr på Tradera för några dagar sen. Håll utkik för det kommer säkert fler!

Jag köpte ett Samyang 14mm f/2.8 för 2490 kr förra veckan. Cyberphoto hade kampanj. Nu är lägsta priset 3390 kr hos Fotokungen. Det är manuell fokus men på ett 14mm-objektiv är det inget större avbräck. Fokusindikeringen i sökaren fungerar dessutom.

Kul objektiv, men kanske för vidvinkligt för dig om du letar efter ett 20mm?
 
Det gick ett Nikkor AF 20mm f/2.8 för 2300 kr på Tradera för några dagar sen. Håll utkik för det kommer säkert fler!

Jag köpte ett Samyang 14mm f/2.8 för 2490 kr förra veckan. Cyberphoto hade kampanj. Nu är lägsta priset 3390 kr hos Fotokungen. Det är manuell fokus men på ett 14mm-objektiv är det inget större avbräck. Fokusindikeringen i sökaren fungerar dessutom.

Kul objektiv, men kanske för vidvinkligt för dig om du letar efter ett 20mm?

Men hallå, nu har det väl ändå skenat iväg här. Frågeställaren här frågar om det är att rekommendera att använda ett äldre 80-200 till sin Nikon D7200. På frågan har han fått några olika svar, kanske kan någon mer bidra med svar på hans fråga. Däremot är han nog inte intresserad av 20 mm Nikon- eller 14mm objektiv till Nikon DF. Så den senare diskussionen här kanske kan hänvisas till någon annan tråd eller starta en helt ny tråd.
 
Nikons kompatibilitetstabell i inlägg #14 är väl det mest auktoritativa svar som finns. Det säger dock inte så mycket om hur det är att praktiskt använda sagda objektiv på en D7200, men ditt svar inlägg #8 avhjälper ju det.
 
Hej Gänget!

Har en fråga, jag har mina ögon på något liknande Nikon 80-200mm f/2.8 ED AF.
Men läste mig till från en recension härifrån att den ej rekommenderas för DX kameror pga bak/framfokus.
Sedan att man behöver ett hus med focuskalibrering.. Har dock också läst att det är vissa APS-C modeller som fungerar bra med detta objektiv också.

Det du läst är nog kommentarer från Kent som också svarat dig i den här tråden :)

Men det handlar om att hans 80-200 och/eller kamera har problem tillsammans, det är inte ett generellt fenomen. Jag har kört flera olika 80-200 (både skjutzoomen och ett par varianter av vridzoomversionerna) på flera olika APS-C-kameror (D70s, D200, D300, D7000, D7100). Och jag känner många andra som gjort samma sak.

Jag har en nikon d7200, har denna kalibreringen i fråga?

Ja.

Hade detta objektiv fungerat bra med en d7200 och om inte, finns det några andra bra "icke-DX" objektiv för en prislapp under 10k ?

Som pdahlen skriver, man kan ifrågasätta i alla fall de äldsta 80-200-versionerna pga deras rätt sega fokusering - ofta vill man ju använda en sådan telezoom för att fånga snabba förlopp och då kan de vara rätt irriterande. Men nyaste AF-modellen och i synnerhet AF-S-modellen fungerar helt ok.

Men det finns också gott om Nikons första AF-S 70-200/2,8 VR ute till rätt måttliga priser. Det går nog att hitta de under 10 000 kr. Det är ett fantastiskt bra objektiv, i synnerhet på APS-C-kameror.
 
Detta handlar inte om kompatibilitet. Det är annat fel. Kan ha med fram/bakfokus att göra eller t ex kontrast.

Då undrar man ju varför Nikons tekniker säger att enheterna INTE är kompatibla?
Dessutom så hade jag exakt samma problem med Min D70 , medans bägge min analoga kameror fungerar ua. Nikon FM och F4 , med 80-200. Slumpen...?? Näää...tror inte det , men jag kan ha fel.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.