Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 801s & Viewfinder Illumination Button

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Sitter här med en nyss inköpt Nikon 801s. För tillfället saknar jag manual men har ändå kommit underfund med nästan alla funktioner.

En funktion som jag dock inte blir klok på är hur "Viewfinder Illumination Button" fungerar, alltså knappen bredvid AE-L-knappen.

Finns det någon därute som kan hjälpa mig med hur den fungerar?

Belysningen är i grunden automatisk. Om kameran tycker det är mörkt tänds den. Om du inte är överens med kamerans förmåga att bedöma detta kan du tända manuellt med knappen.

För att förtydliga, det är belysningen på den lilla LCD-displayen i sökaren som tänds med den knappen. Jag tror aldrig att jag använde den under den tid jag hade en F-801:a.

Joakim

Aha, då fattar jag. Det har inte fungerat pga att automatiken redan slagit på belysningen. Tro tusan att jag inte fattade vad knappen hade för funktion...

Tackar Jim och Joakim! Nattsömnen är räddad:)

jag kanske bör tillägga att många av nikons manualer (om inte alla?) finns att tanka på deras hemsida.. och är man lite klurig så kanske man tom hittar dit,

(jag gjorde det nämnligen INTE när det gällde min F75'a)

det är rätt smidigt att bläddra manual i pdf format också

Japp, att Nikon har lagt ut manualer på sin sida är absolut inget nytt för mig. Jag har till och med läst manualen för 801s, sida för sida, och det mycket noggrant, innan jag la ut frågan här. Men dessvärre framgår det inte, av texten i manualen, hur belysningsknappen till sökaren fungerar mer än att den just belyser sökaren...

Edit: Jag bör nog tillägga att jag hatar att läsa mualer i pdf...

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto