Annons

Nikon 80-400 vs Tokina 80-400

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasN

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att skaffa en 80-400. Naturligtvis så lockar Nikon-gluggen mest, men prisskillnaden är ju ganska rejäl. 17,300.- är det bästa priset jag hittat för Nikon. Tokinan går lös på dryga 5000:-.

Åsikter om båda objektiven mottages tacksamt samt även tips på var man kan hitta bästa pris. Jag har tänkt använda det tillsammans med en Nikon D70 eller D100.

Det finns visst förresten ett Sigma med samma bränvidd för runt 14,000.- så det får väl vara med i matchen också :)

Man kan nog inte ställa dessa linser i samma klass bara för att b,vidden är den samma,,

Om pengarna finns är valet mellan Nikon och Sigma (ev Canon), tycker att Nikonzoomen känns lite plastig (jämfört med Canon,s 100-400IS) så jag tror nog att den ligger jämt med Sigam,s i konstruktionskvalitet. Om det optiska är lika bra eller tom bättre på Sigmazoomen har jag ingen kännskap till.....

Om ni inte har Nikon från tidigare så rekommenderar jag ett Canonhus och originalzoom. EF100-400IS finns ganska ofta begagnad runt 11000,- och blir säkert att hitta billigare nu när nya 28-300IS kommer,,,

Mvh Niclas.

Hej

Optiskt är nikonen den bästa av dom tre du nämnde utan att vara superbra, baserat på mina ögon och utlåtanden av kunnigt fotofolk jag litar på.
Tokinan klart sämst.

Man/jag köper å andra sidan inte en zoom med de brännvidderna för den optiska kvalitens skull utan mer av praktiska skäl med många långa brännvidder i ett, speciellt med digitalt.

Fick jag välja mellan sigman och nikonen skulle jag välja nikonen, speciellt med andrahandsvärdet i åtanke.

Tokinan får du ingen stabilisator med, men det kanske inte spelar ngn roll?

Har du möjlighet att prova dom olika optiken ngn-stans?
Om så, prova! Medljus,motljus, full öppning mm mm

Det är ju vad du tycker som räknas!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar