Annons

nikon 80-400 vr

Produkter
(logga in för att koppla)

GustavNorberg

Aktiv medlem
Hej!
jag undrar bara om det är värt att köpa ett Nikon 80-400 vr i dagsläget. det går att få tag på för cirka 11000kr ifrån england.
duger detta objektiv för naturfoto? fåglar?
har läst att många påpekar att AF är seg och att det tappar mycket skärpa över 300mm.

tack!

MVH gustav

Man ska nog vara en ganska hårt piskad märkesslav för att inte välja Sigma 120-400 OS HSM i stället, och samtidigt spara 3000 kr..

känns ju ändå som att Nikons har fått bättre kritik?

Jo men kanske bättre att vänta tills nikon släpper en ny version av gluggen för den nuvarande verkar ju inte hålla måttet enligt de flesta kolla ex photozone och Thom Hogan mfl. Kanske nöja sig med en 70-300 vr så länge? :)

Senast ändrad:
Jo men kanske bättre att vänta tills nikon släpper en ny version av gluggen för den nuvarande verkar ju inte hålla måttet enligt de flesta kolla ex photozone och Thom Hogan. Kanske nöja sig med en 70-300 vr så länge? :)

ja den är ju 9 år gammal.... skulle vara extremt bra med en ny variant. ja har 50-200 så jag tycker inte att 70-300 kompletterar så bra tyvärr. annars hade jag nog redan köpt det. jag vill komma åt ännu längre zoom.

Jag kikade också på 80-400, men jag la ner det på grund av de dåliga recensionerna. Nu har jag ett Nikkor 70-300/4,5-5,6 VR, redan det är för oskarpt på 300 mm så jag är inte det minsta intresserad av ett objektiv till med samma problem....

Det jag kommit fram till är att köpa ett fast Nikkor 300/4 istället och behålla 70-300 men att undvika att använda det på över 200 mm. Fördelarna med 300/4 är dels att det är sjukt skarpt så det går att croppa till motsvarande 400 mm och fortfarande ha minst lika bra kvalité som 80-400, dels att det går att använda med teleconverters, t.ex. 1,7X för att komma upp i 510 mm och fortfarande vara minst lika skarpt som en zoom på max brännvidd. Det är ju också ljusstarkare i sig utan att vara jättetungt och stort.

En klar nackdel med 300/4 är dock att det saknar VR, men jag tror det kompenserar för det med ljusstyrka. Speciellt eftersom 300/4 funkar fullt öppet medan jag varit tvungen att blända ner till f/8 eller f/11 för att få OK bilder på 300 mm. Det ger ju också fördelen att inte bara slippa rörelseoskärpa på grund av kamerarörelser utan också på grund av att motivet rör sig. Fast å andra sidan kan man ju behöva blända ner för att få längre skärpedjup, och då står man ju där med lika långa slutartider och ingen VR. Dessutom får man ju släpa på en zoom under 300 mm förutom det fasta.

Senast ändrad:
Jag kikade också på 80-400, men jag la ner det på grund av de dåliga recensionerna. Nu har jag ett Nikkor 70-300/4,5-5,6 VR, redan det är för oskarpt på 300 mm så jag är inte det minsta intresserad av ett objektiv till med samma problem....

Det jag kommit fram till är att köpa ett fast Nikkor 300/4 istället och behålla 70-300 men att undvika att använda det på över 200 mm. Fördelarna med 300/4 är dels att det är sjukt skarpt så det går att croppa till motsvarande 400 mm och fortfarande ha minst lika bra kvalité som 80-400, dels att det går att använda med teleconverters, t.ex. 1,7X för att komma upp i 510 mm och fortfarande vara minst lika skarpt som en zoom på max brännvidd. Det är ju också ljusstarkare i sig utan att vara jättetungt och stort.

En klar nackdel med 300/4 är dock att det saknar VR, men jag tror det kompenserar för det med ljusstyrka. Speciellt eftersom 300/4 funkar fullt öppet medan jag varit tvungen att blända ner till f/8 eller f/11 för att få OK bilder på 300 mm. Det ger ju också fördelen att inte bara slippa rörelseoskärpa på grund av kamerarörelser utan också på grund av att motivet rör sig. Fast å andra sidan kan man ju behöva blända ner för att få längre skärpedjup, och då står man ju där med lika långa slutartider och ingen VR. Dessutom får man ju släpa på en zoom under 300 mm förutom det fasta.

ja det tåls att tänk på....... tack för hjälpen!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto