Anders_Andersson
Aktiv medlem
Ett objektiv med VR, går om jag förstått det hela rätt inte att sätta på stativ. Vad händer om jag använder ex ett enbensstaiv till Nikon AF 80-400 VR?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Asson skrev:
Ett objektiv med VR, går om jag förstått det hela rätt inte att sätta på stativ. Vad händer om jag använder ex ett enbensstaiv till Nikon AF 80-400 VR?
Jag har en F80, kanske ide att kika lite efter en F100?niklas_b skrev:
Jag har haft 80-400 AF-VR i några år och använder det både på enben- & trebens-stativ till full belåtenhet. Om det blir konstigt på trebensstativet vet jag inte VR:en gör ju ändå ingen nytta där och den är lätt att stänga av, så jag har aldrig testat. Berfekt dock på enben eller utan stativ om man bara tar stöd med gluggen/kameran mot något.
Det märks en enorm skillnad i hur långa tider man kan hålla. Nackdelen är dock att motiven inte håller still tillräckligt länge...
Och så kan jag konstatera att det tål att tappas i asfalt så att motljusskyddet går i kras men Nikon-service kunde inte hitta några skador på stabiliseringsmekanismen. (Men jag hade kanske tur)
Det jag saknar är att den inte har inbyggd motor. På F100 är det inga problem, F80 fokuserar den långsamare på på F65 går det slött.