ANNONS
Annons

Nikon 80-400 eller Sigma 150-500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elding

Medlem
Hej
Behöver lite hjälp i mina funderingar kring nytt objektiv.
Har en Nikon D700, fotar en hel del djur och fågel och funderar på att skaffa en ny zoom.

Valet står mellan Nikon AF-S 80-400/4,5-5,6G ED VR och Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS till Nikon AF. Förutom en rätt rejäl prisskillnad och ljusskillnaden vad talar för resp emot?
Är det någon som testat bägge?
Finns det något annat alternativ förutom objektiv med fast brännvidd (som jag ej vill ha i nuläget)?

Hara en budget på ca 25" men egentligen en längre önskelista än bara ett objektiv för de pengarna ;-)

Ska ner på fotomässan i Stockholm och tänkte ha beslutet klart till dess så jag är tacksam för alla tips jag kan få.

/Jenny

Jag har funderat på att skaffa en Nikon 80-400 AF-S för att ersätta både mitt Sigma 150-500 och Nikon 70-300.

Jag är absolut inte missnöjd med någon av dem, men ett objektiv som kan göra samma jobb som två är klart att föredra.

Nu har jag iofs en DX-kamera, så jag får ju 1,5 gångers brännviddsförlängning på köpet. Om jag hade haft en FX-kamera så hade jag nog prioriterat brännvidd framför ljusstyrka och behållt mitt Sigma 150-500.

Jag har funderat på att skaffa en Nikon 80-400 AF-S för att ersätta både mitt Sigma 150-500 och Nikon 70-300.

Jag är absolut inte missnöjd med någon av dem, men ett objektiv som kan göra samma jobb som två är klart att föredra.

Nu har jag iofs en DX-kamera, så jag får ju 1,5 gångers brännviddsförlängning på köpet. Om jag hade haft en FX-kamera så hade jag nog prioriterat brännvidd framför ljusstyrka och behållt mitt Sigma 150-500.

Jeg hadde uten tvil valgt nye 80-400. Det er veldig skarpt og god af. Jeg kjøpte objektivet i sommer og er svært fornøyd. Bruker det sammen med D800.
Jeg solgte mitt Sigma 150-500. Skarpheten vår forsåvidt grei, men langt unna 80-400.
Det jeg var minst fornøyd med vår af. Et annet svært viktig poeng er at 80-400 er mye mer fleksibel, den kan benyttes på frihånd, mens 150-500 er som et monster.
Nye Nikon 80-400 er et fantastisk objektiv, men dyrt.

Hej
Har en Nikon D700, fotar en hel del djur och fågel och funderar på att skaffa en ny zoom.

Valet står mellan Nikon AF-S 80-400/4,5-5,6G ED VR och Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS till Nikon AF. Förutom en rätt rejäl prisskillnad och ljusskillnaden vad talar för resp emot?
Finns det något annat alternativ förutom objektiv med fast brännvidd (som jag ej vill ha i nuläget)?

Hara en budget på ca 25" men egentligen en längre önskelista än bara ett objektiv för de pengarna ;-)

Ska ner på fotomässan i Stockholm och tänkte ha beslutet klart till dess så jag är tacksam för alla tips jag kan få.

/Jenny

Avvakta TAMRONS 150-600 mm med stabilisering.

Hej

/Jenny

Jag fotar väldigt mycket med 80-400 och har provat ovan sigma några dagar.

Sigmaobjektivet var en besvikelse samtidigt som 80-400 överträffade mina förväntningar. 80-400 är skarpare, har snabb AF och bra VR.

Lätt val eftersom du har budget.

Det är lite äpplen och päron, 150mm är väldigt begränsande samtidigt som 80mm tillåter "nästan" vanliga bilder.

Tamrons 150-600 beräknas väl inte komma förrän nästa år och kosta en bra slant om jag inte minns ryktena helt fel. Den lär vara en väldigt bra glugg.

/Stefan

Åkte ner på fotomässan och provade bägge objektiven. Sigman kändes på tok för stor och tung för mig som trots allt inte alltid har stativ med mig. Nikonobjektivet kändes betydligt bättre och jag provade den även med en 1,4 konverter på och blev positivt överraskad att det (visserligen med lite segare af) faktiskt funkade. Så det blev köp där. Efter att under en vecka testat den hemma på småfåglarna kan jag inte säga annat än att jag är supernöjd!
Pratade lite med tamronsäljarna och eftersom inga klara besked gick att få om 150-600an, samt att även den ligger på Sigmans vikt var det lätt att räkna bort även den.
Nu siktar jag på Tanzania om tre veckor - spännande :)
/Jenny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar