** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon 80-200 F2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också gått och kikat på beg Nikkor 80-200, det dyker ju upp nya varje dag på blocket och andra ställen.

Sedan funderade jag på ett annat alternativ, jag har har ett F90x hus och ska senare köpa en d70 eller liknande, jag har ett AF 85/1.8, på en d70 blir det drygt 120mm. Är det någon som har provat 85:an med en converter, att förlora ett par bländarsteg från 1.8 kan väl inte vara hela världen? Min fråga är väl egemtligen: Blir det sämre skärpa med converter och 85;an än med 80-200:an?

85:an + conv. blir ju billigare och betydligt lättare att bära på, eftersom jag inte använder större tele särskilt ofta så kanske detta är bäst för mig? Synpunkter?

abbeman skrev:
Jag har också gått och kikat på beg Nikkor 80-200, det dyker ju upp nya varje dag på blocket och andra ställen.

Sedan funderade jag på ett annat alternativ, jag har har ett F90x hus och ska senare köpa en d70 eller liknande, jag har ett AF 85/1.8, på en d70 blir det drygt 120mm. Är det någon som har provat 85:an med en converter, att förlora ett par bländarsteg från 1.8 kan väl inte vara hela världen? Min fråga är väl egemtligen: Blir det sämre skärpa med converter och 85;an än med 80-200:an?

85:an + conv. blir ju billigare och betydligt lättare att bära på, eftersom jag inte använder större tele särskilt ofta så kanske detta är bäst för mig? Synpunkter?

Vad jag har förstått så tappar man en del skärpa och ett par steg med en konverter...i alla fall om man använder en x2. Däremot så skall man enligt vissa inte tappa nämnvärt om man väljer en x1,4 konverter. Har tyvärr ingen egen erfarenhet, men har funderat på att själv skaffa en x2 till min kommande 80-200 glugg...men det blir nog en 1,4...

abbeman skrev:

Vad man ska ha helt klart för sig är att Nikkor 80-200/2,8 är otroligt skarpt. Därför skulle åtminstone jag bli mycket förvånad om du får det lika skarpt med 85:a+konverter.

Jag har ägt en 85/1,8D och det är ett mycket bra objektiv. Ingen tvekan om det. Men 80-200/2,8 är ta mig tusan minst lika skarp om inte skarpare.

Ok tacksam för svaren, jag kom på att det kanske inte ens går att använda converter på 85:an? Det står på många produktbeskrivningar: "....för brännvidder 100mm och uppåt"

Hmm det kanske blir att släpa omkring på en "tegelsten då" har ju hört från flera håll att det skall vara ruggigt skarpt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar