Annons

Nikon 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Skötkonung

Aktiv medlem
Hej.
Sitter och kollar på ett nikon 70-200 från usa.
Då dom har två modeler en importerad och en från usa (som är några hundringar dyrare)
Är det för att dom är patrioter eller är det nån skillnad på gluggarna?

Och är det några som har beställt från usa den senaste tiden?
Hur är det med tullen, hur stor risk är det att den slipper igenom utan tull?
 
Skötkonung skrev:

Hur är det med tullen, hur stor risk är det att den slipper igenom utan tull?

Varför ser du det som en risk att slippa betala tull? Är inte det något bra för dig? ÄR du ute att betala tull så är nog risken minimal då du själv kan ordna det...


Henrik
 
Skötkonung skrev:
Hur är det med tullen, hur stor risk är det att den slipper igenom utan tull?

Om det inte lönar sig att köpa den om du betalar tull och moms, tycker jag du ska avstå. "Risken" är överhängande att du får betala båda.

Per.
 
Skötkonung skrev:
Jo naturligtvis lönar det sig.
Men hela iden att beställa från usa är ju att betalla mindre...
Köp den från England istället. Lika billigt, lika snabbt, mindre strul med moms och tull.

Chansen/risken att du slipper momsen är minimal, speciellt om du väljer någon av fraktfirmorna istället för postväsenet. Gluggen kostar 1650 USD hos B&H och frakten går troligen på minst 100 USD. Med 6,7% tull och 25% moms blir priset drygt 1200 GBP. Aperture UK tar 1150 GBP, Robert White tar 1170 GBP, Calumet Photo 1148 GBP och Ffordes 1169 GBP (alla priser inkl moms men exkl frakt).
 
Ja är det inte så att man slipper tullen totalt eftersom det är ett EU-land?
Sedan vet jag inte om man inte kan dra av momsen i England eftersom man "skall" betala den i Sverige. Tar man lågprisflyg från Skafta kan man hämta grejorna själv. Sen är det en annan sak om man skall slå sig för brösten med att man skiter i moms och tull. Jag menar, det är väl ingen som vitt och brett talar om för alla att man skiter i hur mycket bensin min bil drar eftersom jag ändå alltid smiter ifrån tankningen!;-)
Mvh
B
 
Jag köpte min Nikon 70-200/2.8 från bhphotovideo.com i vintras och det drogs 11.240 kr från mitt visakort vid köpet. Leveransen skedde med UPS och tog 48 timmar. Veckan efter leverans kom en faktura på 3553 kr från UPS innehållande tull, moms och en administrativ avgift.

Jag köpte, fullt lagligt, mitt objektiv för 14.793 kr. De allra billigaste i Sverige tar strax under 18.000 kr och Scandinavian Photo som jag brukar handla av (även Cyberphoto) tar ca 18.500 kr för objektivet.

Jag tjänade nästan 4.000 kr på att köpa från USA på ett enda objektiv och tanken svindlar på vad man kan spara om man köper t.ex. några värstingar typ 400/2.8 500/4 etc
 
Ingen tull på handel inom EU och man betalar alltid säljarlandets moms. Om köparen har svenskt momsnummer (dvs har företag i någon form) skall detta uppges till säljaren som då inte fakturerar momsen. Momsen tas istället upp av köparen i dennes momsdeklaration som "ingående moms från annat eu-land" eller något liknande.

Vid köp i butik i egen hög person (såväl företag som privatperson) måste man alltid betala säljarlandets moms, det är bara vid postorder man "slipper" betala den som företagare, inte som privatperson.

Objektivet kostar i dagsläget ca 13600kr inkl engelsk moms och frakt, en dryg tusenlapp billigare än vid köp från B&H.
 
Senast ändrad:
Är också i köpetankar om det här objektivet men jag kan nästan inte hitta någonstans där de har objektivet inne och jag har lite tidspress. Har ett jobb bokat den 6e Juni och skulle behöva ha det senast dagen innan.. det verkar var slut både i England och USA..
 
Mattias, kolla med Warehouse Express, Robert White, Calumet Photo, Ffordes och Aperture UK. Tyvärr hinner jag inte länka till alla men du bör hitta dem ganska lätt (pröva med .co.uk på slutet bara). Någon av dem borde ha den inne.
 
Looped skrev:
Är också i köpetankar om det här objektivet men jag kan nästan inte hitta någonstans där de har objektivet inne och jag har lite tidspress. Har ett jobb bokat den 6e Juni och skulle behöva ha det senast dagen innan.. det verkar var slut både i England och USA..

Det finns ju begagnade till salu hela tiden, så det löser sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.