Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 70-200 VR I vs II AF-prestanda.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kusligt

Aktiv medlem
Halloj i stugan.

Tänkte höra lite med er då jag står i fas för inköp av teleobjektiv. Länge funderat på Tamron 150-600 då den täcker en stor vidd till ett bra pris men vad jag förstått är inte AF-hastigheten på den särskilt snabb och därav känns det inte lika intressant då jag tycker det är kul att kunna fota både djur och personer som rör sig (ex dansar), samtidigt är ju inte ljusstyrkan på den särskilt bra vilket är naturligt pga zoomomgånget.

Jag har funderat på Nikon 70-200 VR II och även för användning med en telekonverter på 2X. Efter att ha läst lite har jag förstått att skillnaden gentemot VR I inte är jättestor och då är frågan om det är värt de extra pengarna för VR II. Jag har läst på olika håll men inte funnit några direkta jämförelser eller uttalanden om AF-prestandan varför jag frågar er om erfarenheter.

Hurdan är skillnaden på af-säkerhet, hastighet och ex i dåligt ljus mellan VR I och II?

Tack på förhand! Mvh Mattias
 
Hej! Jag kör med VR1, och är supernöjd.

Testat VRII under flera tillfällen och tycker inte den fungerar lika väl för mig, dels för den bedrövliga focusbreathingen - där 200mm läget ibland inte är mer än 130mm - Mer info om detta finns på Google. (LÄNK)

Upplever skärpan minst lika bra, och bättre i VRI.

Kör med D810 samt D700.

Halloj i stugan.

Tänkte höra lite med er då jag står i fas för inköp av teleobjektiv. Länge funderat på Tamron 150-600 då den täcker en stor vidd till ett bra pris men vad jag förstått är inte AF-hastigheten på den särskilt snabb och därav känns det inte lika intressant då jag tycker det är kul att kunna fota både djur och personer som rör sig (ex dansar), samtidigt är ju inte ljusstyrkan på den särskilt bra vilket är naturligt pga zoomomgånget.

Jag har funderat på Nikon 70-200 VR II och även för användning med en telekonverter på 2X. Efter att ha läst lite har jag förstått att skillnaden gentemot VR I inte är jättestor och då är frågan om det är värt de extra pengarna för VR II. Jag har läst på olika håll men inte funnit några direkta jämförelser eller uttalanden om AF-prestandan varför jag frågar er om erfarenheter.

Hurdan är skillnaden på af-säkerhet, hastighet och ex i dåligt ljus mellan VR I och II?

Tack på förhand! Mvh Mattias
 
En skillnad är att VR i VRII är mycket bättre. I ettan hoppar bilden ibland till medan VR II är mycket mjukare. Det märks inte att den är på f u att man slipper skakningar i slutbilden. Inte fokusrelaterat i o f s, men något att tänka på.
 
Jag har funderat på Nikon 70-200 VR II och även för användning med en telekonverter på 2X.

Inget jag skulle rekommendera. Det fungerar, men inte så bra. Generellt är zoomar och telekonvertrar sällan någon bra idé. TC14 fungerar faktiskt riktigt anständigt med 70-200 dock.

Men skall du köra med telekonvertrar så fungerar det bättre med den nya än den gamla versionen av 70-200.

Efter att ha läst lite har jag förstått att skillnaden gentemot VR I inte är jättestor och då är frågan om det är värt de extra pengarna för VR II. Jag har läst på olika håll men inte funnit några direkta jämförelser eller uttalanden om AF-prestandan varför jag frågar er om erfarenheter.

Hurdan är skillnaden på af-säkerhet, hastighet och ex i dåligt ljus mellan VR I och II?

Jag kör själv version II, skaffade den när min gamla AF-S 80-200 dog. Jag har även kört version I en hel del.

Skillnad i AF är nog ganska liten, det beror mer på kameran.

Huvudskillnaderna ligger snarare i att nya versionen är tydligt bättre i kanter och hörn på småbildskameror (fullformat). Den nya presterar bättre på korta avstånd, i synnerhet nära närgränsen. Stabiliseringen är effektivare, objektivet presterar en aning bättre fullt öppet, i synnerhet vid och nära 200 mm, den nya har bättre coatings ger mindre flare.

Många pratar om focus breathing (att brännvidden blir kortare ju närmare du fokuserar) som en stor nackdel med version II eftersom den har mer av det än den första versionen, men det är mycket sällan det har någon direkt praktisk betydelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.